Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - براساس آنچه مرکز آمار ارائه کرده نرخ بیکاری استان فارس در سال ۱۴۰۰ در بهار ۸ درصد، در تابستان ۶.۴ درصد و در پاییز ۷.۹ درصد و در زمستان ۸.۲ درصد بوده است که نشان دهنده افزایش این نرخ است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اشتغال و بیکاری از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی هر کشور مورد استفاده اقتصاددانان برای تحلیل وضعیت آن کشور قرار می‌گیرد.مرکز آمار ایران در جدیدترین اطلاعات نرخ مشارکت و بیکاری را در زمستان 1400 اعلام کرده است.

بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی که در واقع همان نرخ فعالیت اقتصادی است و نسبت جمعیت فعال به کل جمعیت را نشان می‌دهد در زمستان سال گذشته در کل کشو ر 40.4 درصد بوده که این میزان در استان فارس 37.1 ثبت شده که نسبت به زمستان سال گذشته که 37.7 بوده 6 دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد.  

همچنین نسبت اشتغال در زمستانی که گذشت برای کل کشور  36.6 درصد ثبت شده که این میزان برای استان فارس 34.1 بوده که نسبت به زمستان سال 99که 34.9 درصد بوده، 8 دهم درصد کاهش داشته است. 

در نهایت نرخ بیکاری است که یکی از مولفه‌های اصلی در شاخص‌های اقتصادی هر کشور و جامعه‌ای محسوب می‌شود و می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی‌های اشتغال باشد. در زمستان امسال نرخ بیکاری کشور به صورت آن چیزی که در گزارش مرکز آمار تحت عنوان برآورد نقطه‌ای آمده9.4 درصد بوده است. 

این شاخص برای استان فارس در زمستان امسال 8.2 درصد بوده که نسبت به زمستان سال پیش از آن که 7.4 درصد ثبت شده، روند افزایشی را نشان می‌دهد. 

شاخص اشتغال و نرخ مشارکت و بیکاری در پاییز سال گذشته نشان دهنده این است که استان فارس در زمستان با بیکاری بیشتری روبه‌رو بوده است. بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز در استان فارس 37.8 ثبت شده است در حالی که در زمستان به 37.1 رسیده است. 

همچنین نسبت اشتغال در پاییزی که گذشت برای استان فارس 34.8 ثبت شده و در نهایت نرخ بیکاری است که یکی از مولفه‌های اصلی در شاخص‌های اقتصادی هر کشور و جامعه‌ای محسوب می‌شود و می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی‌های اشتغال باشد و این شاخص برای استان فارس در پاییز امسال 7.9 درصد بوده است. 

افزایش نرخ بیکاری استان فارس در زمستان 1400

علاوه بر آن مقایسه شاخص‌های اشتغال در فصل بهار و تابستان استان فارس نشان می‌دهد که نرخ بیکاری نسبت به تابستان افزایش داشته اما در مقابل نرخ مشارکت و اشتغال نیز افزایش  داشته است. 

بر این اساس در بهار امسال نرخ مشارکت اقتصادی استان 37.6 درصد، نرخ بیکاری 8 درصد و نرخ اشتغال نیز به 34‌.6 رسیده است؛ اما در تابستان نرخ مشارکت اقتصادی 36.7 درصد، نسبت اشتغال 34.3 درصد و نرخ بیکاری نیز 6.4 درصد بوده است.

به این شکل که در نرخ مشارکت اقتصادی استان فارس در بهار و پاییز وضعیت بهتری نسبت به تابستان داشته و در نرخ اشتغال تابستان بهتر از بهار و پاییز بهتر از تابستان بوده است هرچند که این تغییرات چندان محسوس نیست. در مقابل نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ اشتغال در زمستان روندی نسبت به پاییز روندی کاهشی داشته است. 

 در نهایت نرخ بیکاری است که طبق آنچه مرکز آمار ارائه کرده در بهار 8 درصد، در تابستان 6.4 درصد و در پاییز 7.9 درصد و در زمستان 8.2 درصد بوده است.

تفاوت 20 درصدی نرخ بیکاری در استان فارس 

این موضوع در حالی است که محمد مهدی شکوهی معاون جوانان مدیرکل ورزش و جوانان در 8 فروردین ماه امسال در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو که به همت استانداری فارس برگزار شد، نرخ بیکاری استان را 28 درصد اعلام کرد. 

اقتصاد قزوین در سالی که گذشت / از احیای واحدهای تولیدی تا کاهش محسوس نرخ بیکارینرخ بیکاری در استان البرز به 7درصد کاهش می‌یابدنرخ بیکاری زنان در خراسان جنوبی ارزیابی می‌شود

به گفته وی 28 درصد بیکاری جمعیت آماده و مشتاق کار در استان ثبت شده است که 24 درصد از این جمعیت تحصیلات دیپلم به بالا دارند و به صورت کلی یک سوم درصد جمعیت آماده به کار بیکار هستند. 

شکوهی در پاسخ به تسنیم درباره تفاوت نرخ بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار نیز گفت: آنچه مرکز آمار اعلام می‌کند شامل همه موارد اشتغال اعم از اشتغال ناقص یا اشتغال‌های فصلی و مهاجر می‌شود در حالی که این فاکتورها موقت است و چندان نمی‌توان مبنای عمل قرار گیرد. 

انتهای پیام/424/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان فارس در زمستان نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری استان برای استان فارس نرخ بیکاری نشان می دهد درصد بوده مرکز آمار ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۱۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت طلا بالاتر از سطح حمایتی ۲۳۰۰ دلار در اولین ساعات تجارت در روز جمعه قرار دارد. ارزش دلار آمریکا و اوراق قرضه خزانه داری این کشور پس از گزارش بالا رفتن تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته است. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی کاهش می‌یابد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۲۳۳۰ دلار و ۷ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۱۳ درصدی به ۲۳۴۵ دلار و ۵۰ سنت رسیده است.

به گزارش رویترز، بالا رفتن نرخ تورم در آمریکا ترس از افزایش دوباره نرخ بهره را تشدید کرده است. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از غرب کشور/ افزایش دما در اغلب مناطق کشور
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال ۲۰۱۵
  • ببینید | صف بیکاران در صحرا
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰