Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@06:31:23 GMT

انواع نخ را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۳۶۴۳

انواع نخ را بشناسید

 

یکی از کاربردی‌ترین محصولاتی که توسط بشریت ساخته شده نخ است. با تغییر نیازهای بشریت، نخ ها در انواع مختلفی تولید شدند و به دلیل تنوع زیادی که دارند از آن‌ها در صنایع مختلف مانند نساجی و پزشکی استفاده می‌شود. در این بخش قصد داریم انواع نخ را به شما معرفی کنیم و در مورد هرکدام توضیحاتی ارائه دهیم.

تاریخچه نخ

قدمت نخ به بلندای زندگی بشر است و از زمان‌های قدیم و دوران نوسنگی برای دوخت لباس و بافت پارچه استفاده می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوک نخ ریسی تنها ابزار و وسیله باقی مانده از دوران باستان است که نشان می‌دهد نخ در آن زمان با کمک دوک تولید می‌شده و صنعتی بسیار ابتدایی بوده است.

بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده توسط افراد متخصص در این زمینه خوشبختانه اولین دوک نخ ریسی دوران باستان در ایران کشف شد و مهم‌ترین سند، پیدا شدن مهری در چغامین خوزستان است. بر روی این مهر تصویر زنی به طور واضح مشاهده می‌شود که در حال نخ ریسی با استفاده از دوک بوده است.

نخ چیست؟

نخ رشته‌ای نازک، باریک و بلند است که از الیاف طبیعی، مصنوعی یا ترکیب طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود و می‌توان گفت نخ‌های طبیعی و مصنوعی از بهم پیوستن الیاف قابل تولید است. برای مثال نخ ابریشم از الیاف طبیعی ابریشم و نخ پشمی از الیاف طبیعی پشم تولید می‌شود و نخ مصنوعی نیز از الیاف مصنوعی مانند پلی استر تولید می‌شود. از نخ ها در صنعت نساجی مانند تهیه لباس، بافت پارچه، دوخت لباس، بافت فرش، انجام عمل جراحی در صنایع پزشکی و ... استفاده می‌شود.

انواع نخ

به نقل از خبرگزاری مهر، در دسته بندی اول نخ بر اساس روش تولید به دو نوع نخ فیلامنت و نخ ریسیده تقسیم بندی می‌شود. نخ فیلامنت نوعی نخ حجیم، نرم، نازک و بلند است که در اثر عبور از رشته ساز و با فرآیندی شیمیایی بوجود می‌آید.

نخ ریسیده از الیاف استپیل بوجود می‌آید که به طور موازی در کنار هم قرار گرفته و به آن‌ها پیچ و تاب می‌دهند. این نخ را می‌توان از الیاف طبیعی و مصنوعی تولید کرد.

در دسته بندی دوم نخ بر اساس جنس به نخ طبیعی، نخ مصنوعی و ترکیب طبیعی و مصنوعی که به آن نخ مخلوط می‌گویند تقسیم بندی می‌شود.

نخ شمع

نخ شمع یا فیتیله شمع یکی از اجزای اصلی شمع است که بدون آن شمعی وجود ندارد و اگر به درستی تولید و استفاده شود می‌تواند طول عمر شمع را افزایش دهد.

گروه تولیدی نخ موسوی از بزرگترین تولیدکنندگان نخ شمع در ایران است. نخ شمع با قطرهای مختلفی تولید می‌شود که برای هر شمعی بهتر است از فیتیله با قطر مناسب همان شمع استفاده کنیم؛ زیرا در غیر این صورت شمع به درستی روشن نمی‌ماند. فیتیله در مرکز موم و پارافین قرار می‌گیرد تا شمع به درستی بسوزد. امروزه راهکارهای ساده‌ای وجود دارد تا افراد اگر دسترسی برای خرید فیتیله شمع ندارند آن را در منزل درست کنند.

نخ مکرومه

نخ مکرومه نخی است که با گره زدن آن، هنر زیبا و کم هزینه مکرومه بافی بوجود می‌آید. نام دیگر نخ مکرومه نخ قیطان یا قیطان سوزنی است که به دو صورت مصنوعی و طبیعی تولید می‌شود. این نخ از رشته‌هایی بهم تابیده شده تولید می‌شود و بافتی زنجیره‌ای دارد و همین نوع بافت آن است که باعث استحکام و مقاومت آن می‌شود.

نخ سرکیسه

نخ سرکیسه دوزی نخی تشکیل شده از الیاف های نازک بهم تابیده و محکم است که امروزه از آن در بسته بندی کیسه‌ها استفاده می‌شود. این نخ ها را به صورت دستی و یا با استفاده از چرخ سرکیسه دوز برای دوخت کیسه مصالح ساختمانی، برنج و گندم، مواد پتروشیمی، کود، غذای دام و طیور و حبوبات و خشکبار استفاده می‌کنند. جهت خرید تخ سرکیسه می توانید به سایت "گروه تولیدی نخ موسوی" سر بزنید.

نخ پنبه‌ای

نخ پنبه یکی از نخ‌هایی است که از الیاف طبیعی پنبه تهیه می‌شود. از این نخ در طراحی و دوخت لباس استفاده می‌شود. لباس‌های تهیه شده از نخ پنبه سبک و مناسب فصول گرم سال است. از نخ پنبه در تولید و طراحی لباس ورزشی، لباس کودکان، لباس زیر و جوراب، ملحفه و روتختی و انواع گاز و باند استفاده می‌شود.

نخ فلزی

نخ فلزی نخی است که از فلزات براق تهیه می‌شود و به دلیل درخشندگی و زیبایی از این نخ ها در گلدوزی با دست یا ماشین روی پارچه استفاده می‌شود. این نخ ها در گذشته از جنس طلا و نقره بودند و امروزه به آن‌ها نخ نقره، نخ سرمه، بورسنت و نخ گلابتون می‌گویند.

نخ ابریشم

نخ ابریشم به دو صورت نخ ابریشم طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود. نخ مصنوعی همان ویسکوز و نخ طبیعی تهیه شده از پیله کرم ابریشم است. ابریشم به عنوان محکم‌ترین فیبر طبیعی شناخته می‌شود، خاصیت کشسانی داشته و در برابر آتش و بیدزدگی مقاوم است. از این الیاف طبیعی در صنایع دستی و پارچه مجلسی استفاده می‌شود.

نخ پشمی

نخ پشمی الیاف طبیعی دیگری است که وزن زیادی داشته، ضخیم است و از پشم گوسفند بدست می‌آید. از این الیاف برای بافت لباس‌های زمستانی و بافت فرش و قالی استفاده می‌شود.

جمع بندی

نخ رشته‌ای باریک، نازک و بلند است که از الیاف طبیعی، مصنوعی و مخلوط تهیه می‌شود و در صنعت نساجی و پزشکی کاربرد قابل توجهی دارد. نخ ها بر اساس نوع الیاف و روش تولید انواع مختلفی دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

منبع: گروه تولیدی نخ موسوی

 

 

منبع: فردا

کلیدواژه: نخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۳۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، میلیاردها سال طول می‌کشد تا الماس‌های طبیعی در نتیجه فشار لایه‌های زمین و دمای شدید در اعماق زمین شکل بگیرند. فرم‌های مصنوعی را می‌توان خیلی سریع‌تر تولید کرد؛ با این وجود برای این کار نیز دست‌کم باید چند هفته منتظر ماند.

دانشمندان به تازگی روش جدیدی را برای ساخت الماس کشف کردند که در چهارچوب آن، ترکیبی از فلزات مایع می‌تواند یک الماس مصنوعی را در عرض چند دقیقه بدون نیاز به فشاری عظیم تولید کند.

البته برای این کار، هنوز به یک دمای بالای ۱۰۲۵ درجه سانتیگراد نیاز است تا یک قطعه الماس در ۱۵۰ دقیقه تشکیل شود. این معادل فشاری است که ما در سطح دریا احساس می‌کنیم و ده‌ها هزار بار کمتر از فشاری است که معمولاً برای تولید الماس نیاز است.

تیم سازنده این الماس جدید، پژوهشگران موسسه علوم پایه در کره جنوبی هستند که امیدوارند با این شیوه بتوانند انقلابی در تولید الماس‌های مصنوعی ایجاد کنند.

تکنیک حل کردن کربن در فلز مایع برای ساخت الماس کاملاً جدید نیست و جنرال الکتریک نیم قرن پیش فرآیندی مشابه را با استفاده از سولفید آهن مذاب به جهان معرفی کرد؛ اما برای این کار نیز نیاز به ایجاد فشاری معادل ۵-۶ گیگا پاسکال و یک «دانه» الماس است تا کربن به آن بچسبد.

پژوهشگران این تیم در مقاله‌ای درباره روش جدید نوشتند: «ما روشی برای تولید الماس در فشار ۱ اتمسفر و در دمای متوسط، با استفاده از آلیاژ فلزهای مایع کشف کردیم.»

آنها در این روش از مخلوط دقیقی از فلزات مایع گالیم، آهن، نیکل و سیلیکون استفاده کردند و یک سیستم خلاء در داخل یک محفظه گرافیتی ساختند تا فلز را در حالی که در معرض ترکیبی از متان و هیدروژن قرار می‌گرفت، به سرعت گرم و سپس خنک کنند.

این کار باعث شد تا اتم‌های کربن متان در سراسر فلز ذوب شده پخش شوند و به عنوان دانه الماس عمل کنند. 

تنها پس از ۱۵ دقیقه، قطعات کوچکی از کریستال‌های الماس از فلز مایع جدا و نمایان شدند و پس از گذشت مدت دو ساعت و نیم نیز یک لایه پیوسته الماس شکل گرفت.

تحقیقات درباره این فرآیند هنوز در مراحل اولیه است؛ با این وجود اعضای تیم تحقیق معتقدند که این روش پتانسیل زیادی دارد و می‌توان به کمک آن، فلزات مایع دیگری را برای رسیدن به نتیجه مشابه یا حتی بهتر ترکیب کرد.

شیوه‌ای که در حال حاضر برای تولید اکثر الماس‌های مصنوعی استفاده می‌شود، چندین روز طول می‌کشد و به فشار بسیار بیشتری نیاز دارد.

اگر این تکنیک بتواند همچنان توسعه یابد، فرایند ساخت الماس بسیار سریع‌تر و بسیار آسان‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چگونه دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • تولید ۲۵ میلیون لیتر انواع عرقیات در میمند فارس
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید