Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@13:25:15 GMT

افزایش ۱۳۸ درصدی هزینه واردات روغن

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۴۳۳۲

افزایش ۱۳۸ درصدی هزینه واردات روغن

آفتاب‌‌نیوز :

ایران در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۶۳.۹ میلیون تن به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته است که از این رقم ۱۲۲.۷ میلیون تن به ارزش ۴۸.۶ میلیارد دلار سهم صادرات و ۴۱.۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۵۳ میلیارد دلار برای واردات بوده است.

ترخیص ۳۰.۹ میلیون تنی کالای اساسی از گمرک

اما در مورد وضعیت واردات کالا اساسی در تجارت سال گذشته، فرود عسگری-معاون امور گمرکی گمرک ایران - گزارشی اعلام کرد که نشان می دهد از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی با ارزش ۱۹.۶ میلیارد دلار وارد ایران شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ در وزن ۳۲ درصد و ارزش ۶۰ درصد افزایش دارد.

۱۵.۱ میلیارد دلار هزینه واردات با ارز ترجیحی

بر اساس این گزارش، از مجموع کالای وارداتی ۲۶.۹ میلیون تن به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار مربوط به واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی است که نشان می دهد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۳۳ درصد در وزن و ۷۵ درصد در ارزش افزایش داشته است.

ذرت مثل همیشه در صدر کالاهای اساسی

جزئیات واردات کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ از این قرار است که بالاترین میزان به روال قبل به ذرت، با ۹.۸ میلیون تن اختصاص دارد که ارزش آن به حدود ۳.۴ میلیارد دلار می‌رسد. واردات ذرت نسبت به سال قبل از این دوره، یک درصد در وزن کاهش و ۳۵ درصد در ارزش افزایش داشته است.

اوضاع گندم و جو

در سایر اقلام نیز هفت میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد دلار وارد شده که ۱۳۵ درصد در وزن و ۱۹۷ درصد در ارزش رشد نشان می‌دهد. برای واردات جو نیز ۳.۳ میلیون تن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار ثبت شده که با افزایش ۷۹ درصدی در وزن و ۱۱۶ درصد در ارزش همراه بوده است.

افزایش ۱۳۸ درصدی هزینه واردات روغن

همچنین ۲.۳ میلیون تن به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار انواع دانه‌های روغنی وارد شده که از لحاظ وزنی یک درصد کاهش اما از نظر ارزش ۳۱ درصد افزایش داشته است. واردات روغنهای خوراکی نیمه جامد، مایع و خام نیز ۱.۹ میلیون تن به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار است که ۵۵ درصد در وزن و ۱۳۸ درصد در ارزش رشد داشته است.

در سال گذشته ۲.۳ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دلار وارد شده که وزن آن ۲۸ درصد و ارزش آن ۶۰ درصد افزایش داشته است.

از واردات دارو چه خبر؟

در رابطه با واردات دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز ۲۲.۲ هزار تن به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار وارد شده که نشان می‌دهد ۴۵ درصد در وزن و ۵۸ درصد در ارزش افزایش داشته است.

فقط ۴.۴ میلیارد دلار با ارز نیمایی وارد شد

طبق گزارش معاون امور گمرکی گمرک ایران، از مجموع ۳۰.۹ میلیون تنی واردات کالای اساسی ۳.۹ میلیون تن مربوط به کالای اساسی وارداتی با ارز غیر ترجیحی و به عبارتی ارز نیمایی است که ارزش آن به ۴.۴ میلیارد دلار از مجموع ۱۹.۶ میلیارد دلار کالای اساسی وارداتی می‌رسد. این واردات ۲۵ درصد در وزن و ۲۴ درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است.

سایر نیماییهای اساسی کدامند؟

از اقلام وارداتی با ارز نیمایی می‌توان به برنج با ۱.۵ میلیون تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار، شکر ۱.۲ میلیون تن به ارزش ۵۴۴.۳ میلیون دلار، لاستیک سنگین به وزن ۹۶.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۳۵۱.۸ میلیون دلار و همچنین ماشین آلات تولید کننده کالای اساسی با ۴۳.۴ هزار تن به ارزش ۴۰۲ میلیون دلار اشاره کرد.

داروهای دامی ضروی ۵۳۹ تن به ارزش ۵۷.۹ میلیون دلار، سموم تکنیکال شیمایی با ۱۰.۹ هزار تن به ارزش ۱۰۹.۴ میلیون دلار و کودهای شیمایی با ۲۲۲.۸ هزار تن به ارزش ۱۶۷.۸ میلیون دلار، دیگر کالاهای اساسی وارداتی با ارز نیمایی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: واردات کالاهای اساسی گمرک میلیون تن به ارزش ۱ میلیارد دلار وارد افزایش داشته هزار تن به ارزش ۶ میلیارد دلار ۴ میلیارد دلار ارزش بیش درصد در وزن درصد در ارزش میلیون دلار کالای اساسی نشان می دهد ۹ میلیون تن وارد شده ارز نیمایی ۳ میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۴۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات

از اول فروردین ماه تا هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان یک میلیارد و 26 میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ 2 میلیارد و 383  میلیون دلار و برای خدمات 117 میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  به نرخ توافقی 689 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 930 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 96  میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 26 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 462 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 223 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 167 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 138 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 194 میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 197، 29، 174، 103 و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هفتم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و 199 میلیون دلار ارز نیمایی و 183 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

طرزعلی در پایان افزود: تاکنون بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شده است و در مجموع 2716 کیلوگرم طلا عرضه و فروخته شده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی