Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@02:50:53 GMT

خبر خوب| شمشاد به جنگل کلوده محمودآباد برگشت

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۴۴۸۲

خبر خوب| شمشاد به جنگل کلوده محمودآباد برگشت

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آلودگی شمشادهای سبز جنگل‌های شمال به آفت شب‌پره و از بین رفتن این گونه جنگلی باتوجه به اینکه اعتبار لازم برای مبارزه با این آفت در تمام سطح رویشگاه‌های شمشاد استان وجود نداشت، سنگده ساری و بهشهر دو منطقه پایلوت برای تهیه، بذر و نهال شمشاد انتخاب شد.

امین وطن‌دوست کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری امروز در گفت‌وگویی در ارتباط با آخرین وضعیت منطقه پایلوت شمشاد در استان در گفت‌وگویی با بیان اینکه بحث محلول‌پاشی در مناطق پایلوت امسال نیز در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه آفت شب‌پره شمشاد سه نسل دارد محلول‌پاشی علیه آفت نیز باید سه مرحله در سال تکرار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه اگر محلول‌پاشی انجام نشود، آفت طغیان کرده و دردسرساز می‌شود، افزود: مرحله اول محلول‌پاشی، هفته آینده، مرحله دوم اواخر خرداد و مرحله سوم، اواخر شهریور ماه خواهد بود.

 

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری اضافه کرد: بحث محلول‌پاشی در منطقه ۴۰ هکتاری سنگده و ۱۰ هکتاری بهشهر در دستور کار قرار دارد.

 

وطن‌دوست به نهال‌کاری شمشاد در منطقه کلوده محمودآباد به میزان حدود ۵ هکتار در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی امسال نهال‌کاری در سطح ۱۰ هکتار از این منطقه را در دستور کار داریم.

 

وی بیان کرد: اگر بتوانیم جمعیت این آفت را به صورت بیولوژیک پایین بیاوریم بحث نهال‌کاری را همانند منطقه کلوده محمودآباد در دستور کار خواهیم داشت.

 

به گزارش فارس، جنگل‌های مازندران از سال ۹۵ درگیر آفت شب‌پره شمشاد شده که باتوجه به گسترش این آفت اعتبار لازم برای انجام عملیات کنترلی در اختیار نبود؛ به‌طوری‌که شمشادها  همانند نگینی سبز در میان جنگل‌ها خودنمایی می‌کردند اکنون در برخی از رویشگاه‌ها تنها درختان خشکیده باقی مانده که هیچ شباهتی به آن سرسبزی ندارد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: آفت شب پره شمشاد جنگل های هیرکانی مازندران دستور کار محلول پاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۴۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای بدون بیکار در مازندران

روستای بدون بیکار در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، اهالی روستای وازیَک محمودآباد با پرورش گل و گیاه توانستند روستای بدون بیکار مازندران لقب بگیرند.


مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با بیان اینکه از ۹۲ هکتار فضای گلخانه‌ای شهرستان محمودآباد ۳۷ هکتار آن در روستای وازیک واقع شده است گفت: ۱۶۹ نفر در این روستا به پرورش گل و گیاه مشغول هستند.


هادی زاده با اشاره به اینکه روستای وازیک سال ۱۴۰۰ به عنوان روستای گردشگری گل و گیاه مازندران معرفی شد افزود: با پرورش گل و گیاه در این روستا، وازیک روستای بدون بیکار مازندران هم لقب گرفت.


زینب دیوارگر و گزارشی از روستای بیکار مازندران:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • آغاز مسابقات لیگ فوتبال امید‌های مناطق کشور در محمودآباد
  • سوت آغاز لیگ فوتبال امید‌های مناطق کشور در محمودآباد به صدا در آمد
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • بُن‌ پاشی در نمایشگاه کتاب؟ +توضیحات رئیس نمایشگاه کتاب
  • سقوط مرگبار در ارتفاعات شاهرود
  • سقوط مرگبار عکاس ۴۰ ساله از ارتفاعات جنگل ابر شاهرود