Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@16:10:47 GMT

آثار تاریخی ایران در ۶۵ کشور شناسایی می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۴۹۷۰

آثار تاریخی ایران در ۶۵ کشور شناسایی می‌شوند

به‌گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، محمدعلی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اشیای استردادی از کشور فرانسه که امروز ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: این آثار از سوی رایزن فرهنگی ایران در پاریس و با مذاکراتی که رایزن فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی پنج ماه با نوادگان شارل دوگل داشتند، به کشور بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی تمام فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. به ۸۰ نمایندگی‌مان در ۶۵ کشور تاکید کردیم، یکی از شرح وظایف آ‌ن‌ها، شناسایی آثار و اشیای تاریخی فرهنگ و تمدن ایران است که باید در دستور کارشان قرار بگیرد. رایزن‌های فرهنگی ما در حال انجام آن هستند و هماهنگی‌های لازم نیز انجام شده است.
مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: رایزن‌های فرهنگی ما در تعدادی از کشورها در حال شناسایی تعداد دیگری از آثار هستند، بعد از مذاکرات و اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود، این موارد را اعلام خواهیم کرد.»

مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌ها نیز در این مراسم گفت: «۲۹ شی‌ء استردادی شامل ظرف سفالی لوله‌دار متعلق به دوره آهن اول، پیکرک‌های سفالی دوره عیلام میانه، ظرفی از جنس قیر طبیعی دوره عیلام میانه، پیکرک سفالی دوره اسلامی، دوات سفالی لعابدار دوره سلجوقی، بشقاب سفالی دوره اشکانی است. قدیمی‌ترین شی‌ء یک قطعه سفال دوره عصر مفرغ است که حدود پنج هزار سال قدمت دارد.»

وی افزود: در اداره‌کل موزه‌ها یک بخش تخصصی برای پیگیری پرونده‌های استردادی داریم که موضوع قاچاق اموال فرهنگی‌تاریخی را پیگیری می‌کند. همچنین با پلیس اینترپل و رایزن‌های فرهنگی سفارتخانه‌ها هماهنگی می‌کنیم  و امیدواریم بتوانیم پرونده‌هایی که باز هستند را به نتیجه برسانیم.

مدیرکل موزه‌ها تصریح کرد: بخشی از این آثار استردادی پس از نمایش در موزه ملی ایران، در همین موزه و تعدادی نیز به موزه رضاعباسی منتقل می‌َشود.

جبرئیل نوکنده رئیس‌کل موزه ملی ایران در نیز در این مراسم ضمن تشکر از پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: «نمایشگاه این آثار کم‌نظیر تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۱ میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن اسلامی است.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آثار تاریخی ایران شناسایی سازمان فرهنگ و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۴۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این که این شست به منظور هماهنگی برای برپایی نمایشگاه آثار نفیس موزه ایران باستان در استان‌ها برگزار می‌شود گفت: از طرف وزارت خانه ۱۱ استان به عنوان استان هدف برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان، انتخاب شده است و آذربایجان شرقی هم یکی از این استان ها است.

حمزه زاده افزود: اموال مربوط به منطقه آذربایجان به خصوص سکه‌های زرین ضرب تبریز و چینی‌های آبی و سفید که در موزه آذربایجان موجود نیست، از تهران به این موزه منتقل و از روز ۲۹ اردیبهشت که روز جهانی موزه ها است، به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: نمایش این آثار نفیس به مدت سه ماه در موزه آذربایجان ادامه خواهد داشت و هموطنان به خصوص هم استانی‌ها می‌توانند از این آثار دیدن کنند.
به گفته حمزه زاده، در روز جهانی موزه ها بازدید از همه موزه‌های استان رایگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در کنار نمایشِ اموال انتقالی از موزه ایران باستان، یافته‌های جدید باستان شناسی استان به خصوص یافته‌های بسیار مهم مربوط به تپه چمن شهرستان لیلان به مدت سه ماه در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج