Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور اوکراین از واگذاری زرادخانه‌ی هسته‌ای این کشور بعد از جدا شدن از شوروی سابق ابراز تاسف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ «ولودمیر زلنسکی» امروز (جمعه) اعلام کرد متأسف است که این کشور بعد از جدا شدن از شوروی زرادخانه هسته‌ای خود را واگذار کرد. با این وجود او تایید کرد که اوکراین به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش الجزیره رئیس‌جمهور اوکراین دلیل این تاسف را اینگونه بیان کرد: زمانی که زرادخانه هسته‌ای خود را رها کردیم، درواقع خودمان را ضعیف کردیم. مذاکرات صلح متوقف نشده است، اما کند است و من هنوز هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها نمی‌بینم. مذاکره تنها راه توقف خونریزی است.

او در ادامه اضهارات خود از چین خواست به کشور‌هایی مانند آمریکا، لهستان، ترکیه و ایتالیا که تمایل خود را برای تضمین امنیت اوکراین ابراز کرده‌اند، بپیوندد.

شایان ذکر است پس از فروپاشی شوروی در ۱۲ آذر ۱۳۷۰ (دسامبر۱۹۹۱)، اوکراین به عنوان یکی از جمهوری‌های شوروی محل استقرار یک سوم از موشک‌های اتمی بود. زرادخانه هسته‌ای که در اوکراین مستقر بود شامل حدود ۱۳۰ موشک بالستیک قاره پیما با برد بین ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر می‌شد که هر موشک مجهز به ۱۰ کلاهک هسته‌ای شده بود. در مجموع براساس آنچه منابع غربی تخمین می‌زدند در حدود ۱۷۰۰ کلاهک هسته‌ای و ۳۳ بمب افکن دور پرواز که قادر به حمل بمب‌های هسته‌ای بودند، در خاک اوکراین مستقر بوده است.

توافقنامه بوداپست در چهاردهم آذر ۱۳۷۳ (۵ دسامبر۱۹۹۴) بین بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا، جان میجر نخست وزیر وقت انگلیس، بوریس یلتسین رئیس جمهوری وقت روسیه به عنوان سه عضودائمی شورای امنیت سازمان ملل، و لئونید کوچما رئیس جمهوری وقت اوکراین، نورسلطان نظربایف رئیس جمهور وقت قزاقستان، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور فعلی بلاروس به امضاء رسید و به موجب آن اوکراین سلاح هسته‌ای خود را واگذار کرد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هسته ای خود رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی مجوز نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین را از اروپا می‌گیرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دولت اوکراین تصمیم کشورش را برای تغییر در وضعیت حکومت نظامی که از فوریه ۲۰۲۲ اجرایی شده است، به شورای اروپا ابلاغ کرد.

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با امضای این فرمان تصمیم پارلمان کشورش برای گسترش حکومت نظامی در این کشور را تایید کرد. 

این فرمان که در ۲۳ آوریل صادر شد، شامل ایجاد مناطق نظامی در خط مقدم است که برخی از مناطق اشغالی را نیز دربرمی‌گیرد. در این مناطق اشغالی دولت اکنون این اختیار را دارد که بطور موقت اموال عمومی را برای اهداف نظامی تصرف کند.

بر اساس این درخواست، دولت اوکراین مفاد این کنوانسیون مانند مصون ماندن مسکن، محرمانه بودن مکاتبات، عدم مداخله در زندگی شخصی و خانوادگی، آزادی رفت و آمد و انتخاب آزادانه محل سکونت و عدم استفاده و تصرف دارایی‌ها را رعایت نخواهد کرد.

در حالی که این تغییرات مطابق با کاربردهای معمول در حکومت نظامی است، اما برجسته کردن آنها می‌تواند در تضاد با تضمین‌های حقوق بشری باشد که اوکراین می‌بایست در جهت درخواست عضویتش در اتحادیه اروپا انجام دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (تصاویر) حذف نمادهای دوران شوروی در اوکراین
  • زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • زلنسکی مجوز نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین را از اروپا می‌گیرد
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟