Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@11:54:31 GMT

اصلاح یارانه نان مکمل خرید تضمینی گندم

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۱۴۲۹

اصلاح یارانه نان مکمل خرید تضمینی گندم

به گفته یکی از مقامات کشوری تا دو ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. بر اساس این طرح دیگر نانوایی‌ها، آرد یارانه‌ای نمی‌گیرند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه می‌گیرند. استاندار زنجان گفته است مردم نان را با کارت بانکی یارانه خود به قیمت پایین خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که با افزایش قیمت گندم به ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان، کشور یک ‌بار دیگر طعم خودکفایی در این محصول را چشیده و صرفه‌جویی ارزی ۳میلیارد دلاری را تجربه خواهد کرد، اما اختلاف فاحش نرخ گندم و محصولات مشابه با آرد یارانه‌ای این گمانه را تقویت کرده است که نان خشک در سال آینده جایگزین خوراک دام شود.

توازن بین هزینه‌های تولید و قیمت گندم
مهدی سروی، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: افزایش قیمت نرخ تضمینی خرید گندم در شرایطی که قیمت جهانی این محصول به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به ۵۰۰ دلار در هر تن رسیده حرکت درستی بود که انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول راهبردی را افزایش داد.
به گفته وی با پالس مثبت دولت به کشاورزان برای اصلاح قیمت گندم انتظار می‌رود در سال زراعی آینده حدود ۱۱ الی ۱۲ میلیون تن گندم توسط کشاورزان تولید شود؛ چراکه این اطمینان خاطر در کشاورزان به وجود آمده که توازن لازم بین هزینه‌های تولید و قیمت محصولاتشان برقرار خواهد بود.
تأمین کود کشاورزی با ۴۵ درصد تخفیف
سروی با اشاره به اینکه نرخ تورم بانک مرکزی، قیمت واردات، هزینه تمام‌ شده تولید و حفظ رابطه مبادله داخلی و خارجی و رابطه نسبی بین قیمت‌های تمام‌ شده انواع محصولات از مؤلفه‌های اصلی در تعیین نرخ خرید تضمینی به شمار می‌روند می‌افزاید: سال گذشته رشد دو برابری قیمت نهاده‌ها مثل کود و تعیین نامناسب نرخ گندم سبب خسارت به کشاورزان شد به‌ طوری ‌که نتوانستند از دسترنج خویش بهره کافی را ببرند. دولت در سال جدید ضمن در نظر گرفتن قیمت متناسب با هزینه‌های تولید، سیاست جدیدی را در پیش گرفت که در آن کودهای مصرفی کشاورزان را با ۴۵ درصد تخفیف و با قیمت پایه تأمین کند و در ازای آن امتیاز خرید محصولات کشاورزی را برای خود محفوظ بدارد.

تأثیر افزایش قیمت گندم بر بازار نهاده‌های دامی
این پژوهشگر حوزه کشاورزی تأکید می‌کند: ولی با این قیمت فعلی گندم و یارانه‌ای که به آرد پرداخت می‌کند اتفاقی در بازار نهاده‌های دامی می‌افتد که قابل ‌تأمل است.
سروی توضیح می‌دهد: دولت گندم خریداری ‌شده با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را در سه نرخ مختلف به کارخانه‌های آرد می‌فروشد؛ نرخ اول نرخ یارانه‌ای آن است یعنی ۶۶۵ تومان که حدود ۵/۸ میلیون تن گندم در این بخش فروخته می‌شود. نرخ دوم ۹۰۰ تومانی که در تولید محصولاتی مثل نان سنگک از آن استفاده می‌شود و یک تا ۵/۱ میلیون تن از گندم تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد و نرخ سوم فروش گندم حدود ۲هزار و ۷۰۰ تومان است که برای مصارف قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها کاربرد دارد.

اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای با خوراک دام
این تحلیلگر حوزه کشاورزی می‌افزاید: این اختلاف قیمت بین آرد یارانه‌ای موجب می‌شود بازار مناسبی برای قاچاق آرد و نان یا مصرف نان خشک در دامداری‌ها فراهم شود.
سروی می‌گوید: قیمت هر کیلو نان خشکی که از آرد ۶۶۵ تومانی یارانه‌ای تولید می‌شود حدود ۲ تا ۳ هزار تومان می‌شود که نسبت به جو کیلویی ۱۰ هزار تومان برای دامداران صرفه اقتصادی دارد و حتی اگر کیلویی ۵ هزار تومان هم تمام بشود باز هم دست‌کم ۵۰ درصد از هزینه‌های خوراک دام کمتر می‌شود.

ضرورت اصلاح پرداخت یارانه در زنجیره نان
سروی درباره اصلاح یارانه نان نیز توضیح می‌دهد: باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت‌های واقعی در بازار حاکم باشد البته این بدان معنی نیست که بازار خودش کشف قیمت را انجام بدهد؛ چراکه میزان خرید و هزینه‌های واقعی تولید و حاشیه سود آن مشخص است و به همین نرخ هم فروخته می‌شود. دولت باید قیمتی که مصرف‌کننده بایستی بابت نان بپردازد را به ‌حساب وی واریز و هزینه‌کرد این رقم را مشروط به خرید نان کند. با واریز یارانه نان به‌ حساب مردم دیگر خرید نان خشک کیلویی ۱۱ هزار تومان صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
وی یادآوری می‌کند: در صورتی ‌که نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح نمی‌شد با توجه به افزایش قیمت کود و دستمزد کارگر و اجاره زمین و ماشین‌آلات، کشاورزان در سال آینده علوفه و صیفی‌جات تولید می‌کردند که آب‌بری زیادی دارند. از سوی دیگر گندم تولیدی که ۴ هزار تومان قیمت داشت همچنان به خیلی از کشورها مثل ترکیه و عراق قاچاق و تا ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

قاچاق آرد به ترکیه به صورت محدود
سروی می‌گوید: اکنون با در نظر گرفتن نرخ ارز نیمایی و قیمت جهانی انگیزه قاچاق در بازار گندم از قاچاقچیان گرفته ‌شده ولی به دلیل تفاوت قیمت اشکالی که گفته شد در بازار نان هنوز حاکم است، به ‌طوری ‌که به تازگی مسئله‌ای به نام قاچاق آرد توسط برخی فعالان این بازار در کشور مطرح‌ شده است.
وی با اشاره به اینکه تاجران ترکیه‌ای هم‌ اکنون وارد بازار آرد شده‌اند و مشغول خریداری این محصول هستند می‌گوید: به دلیل ماندگاری کم، فسادپذیر بودن و نقل ‌و انتقال سخت آرد پیش‌بینی می‌شود این نوع قاچاق نتواند به شکل خیلی گسترده‌ای انجام شود ولی تهدید جدی در بازار مصرف نان همچنان پابرجاست و اگر در سال آینده بحث یارانه نان اصلاح نشود با آن مواجه خواهیم بود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نانوایی آرد نانوایی آرد یارانه ای افزایش قیمت هزار تومان یارانه نان قیمت گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۱۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس

رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی ر دستروکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (یکشنبه نهم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)
گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (1)
گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • ۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان