Web Analytics Made Easy - Statcounter

منیژه حق گویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص روزه داری در ایام کرونا اظهار کرد: روزه داری تقویت سیستم ایمنی بدن را موجب شده و متضمن سلامت بدن است و با توجه به همزمانی شیوع کووید -۱۹ با ایام روزه داری با رعایت شرایط ویژه تغذیه سالم، روزه داری نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص روزه داری سنین کمتر از ۶۵ سال گفت: بیمارانی که پیوند اعضا شده نباید روزه بگیرند و در افرادی که پیوند قرنیه انجام داده‌اند روزه داری بلامانع است اما بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری‌ها هستند با نظر پزشکان متخصص می‌توانند روزه خود را به جا آورند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود نیافته اند توصیه می‌شود حداقل ۶ هفته پس از بیماری اقدام لازم با نظر پزشک انجام گیرد.

حق گویی گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون، بیماری قلبی و عروقی، انواع سرطان و بیماری قند (دیابت) بیش از دیگران در معرض ابتلاء به وضعیت شدید بیماری کویید – ۱۹ هستند و به منظور پیشگیری از ابتلاء به کرونا، افرادی که مطمئن نیستند روزه داری برای آنها ضرر دارد یا خیر احتیاطا از انجام این فریضه الهی پرهیز کنند.

کارشناس بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی خلخال در خصوص واکسیناسیون کرونا در ایام ماه مبارک رمضان تصریح کرد: با توجه به تداوم برنامه واکسیناسیون کرونا در مرحله اول، دوم و سوم در ماه مبارک رمضان از نظر لزوم انجام واکسیناسیون لازم به یادآوری است که رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید انجام واکسیناسیون کرونا را تأیید و تاکید کردند و از سویی دیگر روزه داری خود سبب دفع سموم از بدن می‌شود و مانعی برای تزریق واکسن کرونا نیست.

حق‌گویی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال بروز برخی عوارض ناشی از واکسیناسیون برخی واکسن‌های محافظت کننده علیه کرونا توصیه می‌شود مردم از مصرف غذاهای چرب، پر ادویه و پرنمک پرهیز کنند کما اینکه استفاده از غذاهای پرچرب علاوه بر تشنگی موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و عملکرد طبیعی بدن را در مقابله با کرونا و واکسن مختل می‌کند.

وی در توصیه به شهروندان در خصوص تغذیه وعده‌های سحر و افطاری اضافه کرد: لازم است تا شهروندان در خصوص شیرینی‌ها و مواد قندی مثل زولبیا و بامیه، حلوا، شله زرد و شیرینی‌ها در وعده سحری و افطار زیاده روی نکنند تا سیستم ایمنی بدن پاسخ مناسبی به واکسن بدهد.

کارشناس بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی خلخال در خصوص انجام واکسیناسیون برای افرادی که قصد روزه داری دارند، گفت: هموطنان دقت کنند در روز تعیین شده برای واکسیناسیون حتماً در وعده سحری مایعات کافی مصرف و از انواع آش ها و سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنند همچنین در شب قبل از واکسیناسیون مایعات فراوان (آب، چای کمرنگ، شیر کم چرب و شربت‌های خانگی) مصرف کنند تا مشکلی در روند واکسیناسیون آن‌ها به وجود نیاید.

به گفته حق‌گویی استراحت کافی بعد از واکسیناسیون در ایام ماه مبارک رمضان برای تمامی افراد واکسینه شده الزامی بوده و باید از مصرف خودسرانه داروها پرهیز شود.

کد خبر 5462274

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه رمضان 1401 اردبیل خلخال واکسن کرونا دانشگاه های علوم پزشکی تغذیه بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا ماه رمضان 1401 خراسان رضوی مشهد آمار کرونا ماه مبارك رمضان خطبه های نماز جمعه گرد و غبار آلودگی هوا سفر استانی سیستم ایمنی بدن روزه داری حق گویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۱۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش ایسنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران