Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، داریوش گل‌علیزاده؛ در رابطه با منشأ آلودگی هوایی که از ابتدای روز گذشته بیش از ۲۵ استان کشور را درگیر کرده است، اظهار کرد: منشأ آلودگی هوا دیروز که تقریبأ ۲۶ استان کشور را در برگرفت، طوفان گرد و غباری بود که منشأ خارجی داشت. این طوفان از سمت مرز‌های غربی کشور، شرق عراق و سوریه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بخشی از این گرد و غبار نیز برخواسته از اردن و عربستان بوده است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته هم شاهد این اتفاق بودیم و باد‌های عمودی و افقی این ذرات گرد و غبار که بسیار ریز و کمتر از ۱ میکرون هستند را به راحتی به شهر‌های مختلف کشور ما منتقل کرده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست تصریح کرد: مقدار آلودگی از روز گذشته کاهش پیدا کرده است، اما بر اساس گزارش هواشناسی از عصر امروز انتشار این گردو غبار مجددأ افزایش پیدا می‌کند.

گل‌علیزاده دیپلماسی را اصلی‌ترین راهکار مقابله با این پدیده دانست و گفت: سازمان محیط زیست از کشور‌های همسایه برای مهار و تثبیت این گرد و غبار درخواست جلسه و نشست مشترک کرده است، اما تا الان توفیقی در این زمینه به دست نیامده است. وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های مسئول چه در زمینه دیپلماسی خارجی و چه در زمینه کانون‌های گرد و غبار داخلی باید همگرایی داشته باشند و به حل این مشکل کمک کنند.

وی در رابطه با پروژه سدسازی کشور ترکیه موسوم به "گاپ" هشدار داد: این پروژه عملأ بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع می‌کند و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به منشأ گرد و غبار تبدیل شده‌اند، با وزش ضعیف‌ترین باد‌های عمودی و افقی گرد و غبار را به کشور ما می‌آورند. این سد خطر تشدید گرد و غبار در ایران را به شدت افزایش می‌دهد و لازم است با دیپلماسی درست هرچه سریع‌تر از طریق مجامع بین‌المللی در رابطه با این سدسازی‌ها اقدام کنیم و ترکیه را ملزم کنیم حق‌آبه را تأمین کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: لازم است سازمان‌های مسئول در این زمینه کانون‌های گرد و غبار خارجی و داخلی را شناسایی کنند، در جایی که بشود از بوته‌کاری و نهال‌کاری توسط گونه مناسب و در سایر کانون‌ها از مالچ‌پاشی به وسیله مالچ مناسب و دوستدار محیط زیست برای مهار گرد و غبار استفاده کنند.

گل‌علیزاده خاطرنشان کرد: این اقدامات در یک پروسه ۱۰ ساله انجام می‌شود، مگر اینکه حق‌آبه اراضی که به کانون گرد و غبار تبدیل شده است، تأمین شود و این اراضی زیر کشت بروند. در این صورت می‌توان انتظار داشت که این برنامه زودتر انجام شود.   منبع:تسنیم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا سازمان محیط زیست گرد و غبار حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۳۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است

رضا محمدی اظهار کرد: حدود ۷۰ سال است که زباله‌ها در مجموعه آرادکوه دفع می‌شود و انتقال این مجموعه به همین راحتی نیست.

وی ادامه داد: منابع طبیعی با همکاری محیط زیست باید زمین مورد نیاز را در اختیار شهرداری قرار دهند تا اقدامات برای انتقال این مجموعه صورت بگیرد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: شهرداری تهران نیز موافق جابجایی این مجموعه است، اما هنوز زمینی برای انتقال آرادکوه به شهرداری تحویل داده نشده است.

محمدی با اشاره به خرید دستگاه زباله سوز ۶ هزار تُنی افزود: در صورت راه اندازی این دستگاه زباله سوز مشکلات محیط زیستی آرادکوه تا حدودی برطرف می‌شود و شهرداری تهران تلاش دارد هر چه زودتر این دستگاه زباله سوز را راه‌اندازی کند.

تاکید سازمان محیط زیست بر جابجایی بازیافت آرادکوه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته با تاکید بر اینکه نظر این سازمان در بحث مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه جابجایی آن است، گفت: رودخانه پسماند جنوب تهران در حال تخلیه است چرا که منابع آب و خاک را با مشکل مواجه می‌کرد.

علی سلاجقه افزود: در منطقه آرادکوه پیش از این اقدامات خوبی انجام گرفته است، اما نظر سازمان حفاظت محیط زیست جابجایی آن است. شهرداری تهران نیز استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای حل مساله آرادکوه را مطرح کرده است و این موضوع در قالب کارگروه ملی مدیریت پسماند و به منظور تولید سوخت کارخانه‌های صنعت سیمان در دست پیگیری است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: همچنین اقداماتی در جهت مکلف شدن صنایع منطقه جنوب تهران به انجام وظایف زیست‌محیطی در دست انجام است.

 مجتمع پردازش و بازیافت زباله «آرادکوه» حدود ۷۰ سال پیش در مساحتی یک هزار و ۴۰۰ هکتاری در ابتدای جاده قدیم تهران برای دفع زباله‌های پایتخت راه اندازی شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم