Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@23:10:39 GMT

ترتیل سریع جزء هفتم قرآن / ابراهیم نبی در ملکوت چه دید؟

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۳۴۵۶

ترتیل سریع جزء هفتم قرآن / ابراهیم نبی در ملکوت چه دید؟

یکی از آموزه‌های جزء هفتم قرآن مربوط به ماجرای رؤیت ملکوت توسط ابراهیم نبی علیه‌السلام است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جزء هفتم قرآن  از آیه 82 سوره مائده آغاز و تا آیه 110 سوره انعام ادامه دارد. از جمله آموزه‌های این سوره عبارتند از احکام سوگند، احکام شراب و قمار و بخت‌آزمایی؛ خداوند در آیه 91 و 92 سوره مائده می‌فرماید "شیطان می‌خواهد با آشامیدن شراب و قمار, شما را از یاد خدا و نماز گذاردن بازدارد"، احکام صید درحال احرام‌، احکام وصیت, عکس العمل مشرکین در مقابل دعوت به توحید شامل اعراض از آیات الهی، تکذیب حق، لجاجت،‌ بهانه‌های مشرکین; در آیه 8 سوره انعام می‌‌فرماید: "می‌گویند چرا فرشته‌ای به پیامبر نازل نشده است؟" و در آیه 37 می‌فرماید: " گفتند چرا معجزه‌ای بر او نازل نمی‌شود؟"،  اندوه پیامبر برای هدایت مشرکین و دلداری خداوند،  ماجرای رؤیت ملکوت توسط ابراهیم نبی علیه‌السلام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره رؤیت ملکوت توسط ابراهیم نبی علیه‌السلام در آیه75 سوره انعام می‌خوانیم «وَ کَذلِکَ نُری إِبْراهیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنین‏»؛ یعنی اینچنین ملکوت آسمان‌ها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از اهل یقین باشد.»

درباره آنچه  به تبع رؤیت ملکوت بر ابراهیم علیه‌السلام گذشت، روایات متعددی وجود دارد؛ از جمله آنکه ابو بصیر از امام صادق علیه‌السلام روایت می‌کند که فرمود: هنگامى که ابراهیم ملکوت آسمانها و زمین را دید، مردى را مشاهده کرد که زنا می‌کند و بر آن مرد نفرین کرد و آن مرد مرد. سپس مرد دیگرى را در حال زنا دید، او را نیز نفرین کرد و او نیز مرد و تا سه نفر همچنان نفرین‌شان کرد و آنها هم مردند. پس خداوند متعال به او وحى فرستاد که: اى ابراهیم، دعاى تو مستجاب است، پس بر بندگان من نفرین نکن؛ چه اینکه اگر من مى‏‌خواستم آنها را از ابتدا خلق نمی‌‏کردم. همانا من خلایقم را به سه گونه آفریدم: بنده‌‏اى که مرا می‌‏پرستد و چیزى را شریک من نمی‌‏گیرد که من به چنین بنده‌‏اى پاداش نیک می‌‏دهم. بنده‏‌اى که جز من را می‌‏پرستد که او را نیز از دست ندهم و بنده‌‏اى که غیر مرا می‌‏پرستد، اما از پشت او کسى را می‌‏آفرینم که مرا می‌‏پرستد.

عَنْ أَبِی أَیُّوبَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا رَأَى إِبْرَاهِیمُ‏ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ الْتَفَتَ فَرَأَى رَجُلًا یَزْنِی فَدَعَا عَلَیْهِ فَمَاتَ ثُمَّ رَأَى آخَرَ فَدَعَا عَلَیْهِ فَمَاتَ حَتَّى رَأَى ثَلَاثَةً فَدَعَا عَلَیْهِمْ فَمَاتُوا فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَیْهِ یَا إِبْرَاهِیمُ دَعْوَتُکَ مُجَابَةٌ فَلَا تَدْعُ عَلَى عِبَادِی فَإِنِّی لَوْ شِئْتُ لَمْ أَخْلُقْهُمْ إِنِّی خَلَقْتُ خَلْقِی عَلَى ثَلَاثَةِ أَصْنَافٍ عَبْداً یَعْبُدُنِی لَا یُشْرِکُ بِی شَیْئاً فَأُثِیبُهُ وَ عَبْداً یَعْبُدُ غَیْرِی فَلَنْ یَفُوتَنِی وَ عَبْداً یَعْبُدُ غَیْرِی فَأُخْرِجُ مِنْ صُلْبِهِ مَنْ یَعْبُدُنِی. (علل الشرائع، ج‏2، ص: 585)

 

 

ترتیل سریع جزء اول قرآن

ترتیل سریع جزء دوم قرآن / ویژگی اهل صبرترتیل سریع جزء سوم قرآن / پرهیز از دوستی با دشمنانترتیل سریع جزء چهارم قرآن / خطر ربا برای جامعهترتیل سریع جزء پنجم قرآن

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قرآن کریم ماه مبارک رمضان قرآن کریم ماه مبارک رمضان ابراهیم نبی علیه السلام سریع جزء

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۳۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای تکراری وزیرخارجه انگلیس علیه ایران

به گزارش خبرآنلاین دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

به نقل از ایسنا این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901148

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ادعای تکراری وزیرخارجه انگلیس علیه ایران
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟