Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آمریکایی با استفاده از یک روش محاسباتی، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که در ابتلا به کروناویروس نقش دارد.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از نیوز مدیکال نت، بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد گروهی از ویروس‌های خفاش که با "کروناویروس سندروم حاد تنفسی ۲" (SARS-CoV-2) مرتبط هستند، می‌توانند سلول‌های انسان را آلوده کنند، اما برای این کار از یک ورودی متفاوت و ناشناخته استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه پژوهشگران هنوز در حال بررسی چگونگی آلوده شدن سلول‌ها توسط این ویروس‌ها هستند، اما شاید یافته‌های این پژوهش بتوانند به توسعه واکسن‌های جدیدی کمک کنند که مانع ایجاد یک بیماری همه‌گیر دیگر توسط ویروس‌ها می‌شوند.

گروهی از پژوهشگران "دانشگاه ایالتی واشنگتن" (WSU)، از یک روش محاسباتی استفاده کرده‌اند تا گروهی از کروناویروس‌ها را که می‌توانند سلول‌های انسان را آلوده کنند، از گروهی که این توانایی را ندارند، تشخیص دهند. سپس پژوهشگران، نتایج به دست آمده را در آزمایشگاه تایید کردند و نشان دادند که یک گروه خاص از ویروس‌ها می‌توانند هم سلول‌های انسان و هم سلول‌های خفاش را آلوده کنند.

"مایکل لتکو" (Michael Letko)، از پژوهشگران این پروژه گفت: آنچه ما در مورد این ویروس‌ها دریافتیم، این است که آنها می‌توانند از طریق مکانیسم یا گیرنده دیگری به سلول‌ها وارد شوند و این امر، پیامدهای بسیاری برای چگونگی و توانایی آنها در مبتلا کردن ما به همراه دارد.

انتقال بین گونه‌ای کروناویروس‌ها، تهدیدی جدی برای سلامت جهانی است. اگرچه کروناویروس‌های متعددی در حیات وحش کشف شده‌اند، اما پژوهشگران نتوانسته‌اند پیش‌بینی کنند که کدام یک بزرگترین تهدید برای انسان به شمار می‌رود. آنها همچنان پس از سرایت ویروس‌ها، برای تولید واکسن تلاش می‌کنند.

"شیرا بروسچت" (Shira Broschat)، از پژوهشگران این پروژه گفت: از آنجا که ما بیشتر و بیشتر به مکان‌هایی که تعامل انسان و حیوان در آنها وجود دارد، تجاوز می‌کنیم، این احتمال وجود دارد که ویروس‌های زیادی وجود داشته باشند که باید بررسی شوند.

کروناویروس سندروم حاد تنفسی ۲، یکی از چندین ویروسی است که با اتصال به پروتئین گیرنده‌ای به نام "آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین" (ACE2)، از پروتئین خوشه‌ای خود برای آلوده کردن سلول‌ها استفاده می‌کند. گیرنده‌های ACE2 در بسیاری از انواع بافت‌ها و سلول‌های انسان از جمله در ریه‌ها، قلب، عروق خونی، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش قرار دارند. "لتکو" در پژوهش‌های پیشین نشان داد که گروه دیگری از "ساربکوویروس‌ها" (Sarbecoviruses)، خانواده‌ای که کروناویروس سندروم حاد تنفسی ۲ به آن تعلق دارد، می‌تواند سلول‌های انسانی را نیز آلوده کند. نحوه انجام گرفتن این کار هنوز مانند یک راز باقی مانده است. ساربکوویروس‌ها در خفاش‌ها و سایر پستانداران سراسر جهان وجود دارند.

پژوهشگران، کار خود را با پایگاه داده‌ای آغاز کردند که بیش از ۱.۶ میلیون ورودی ساربکوویروس‌ داشت. آنها برای درک بهتر این که چه چیزی ویروس‌های حیوانی را که می‌توانند سلول‌های انسانی را آلوده کنند، از ویروس‌هایی که این توانایی را ندارند، متمایز می‌کند، نقشه‌های شبکه‌ای ساختند که ارتباط توالی‌های خوشه‌ای ویروس را نشان می‌دهند. هنگامی که پژوهشگران توجه خود را روی بخش کوچکی از پروتئین خوشه‌ای متمرکز کردند که برخی از کروناویروس‌ها از آن برای اتصال به گیرنده‌ها استفاده می‌کنند، متوجه شدند که نقشه شبکه آنها ویروس‌ها را در خوشه‌هایی مرتب کرده است. این خوشه‌ها، ویروس‌هایی را که می‌توانند سلول‌های انسانی را آلوده کنند و ویروس‌هایی را که نمی‌توانند این کار را انجام دهند، جدا می‌کنند.

"بروسچت" گفت: بسیاری از پژوهشگران در حال تعیین توالی ژنوم هستند؛ زیرا انجام دادن این کار بسیار ارزان و آسان است، اما همه این توالی‌ها باید درک شوند. ما باید روابط بین توالی‌ها را بفهمیم.

پژوهشگران با مشاهده این ناحیه بسیار کوچک از پروتئین خوشه‌ای، به آزمایشگاه مراجعه کردند. گروه "لتکو" در بررسی چگونگی آلوده کردن سلول‌ها توسط ویروس‌ها تخصص دارند و توانستند نشان دهند که این ناحیه از پروتئین خوشه‌ای در واقع می‌تواند به ذرات غیر عفونی و شبیه به ویروس امکان دهد تا به سلول انسان حمله کنند. نتایج آزمایشگاهی گسترده این گروه پژوهشی، صحت نقشه شبکه را تایید کرد.

پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند که کدام گیرنده‌ها در این کار دخیل هستند و آیا این مسیر ابتلا واقعا به اندازه کافی کارآمد است تا بین گونه‌ها رخ دهد یا خیر. آنها ناحیه‌ای را در خوشه‌های ویروس شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد برای این که ویروس بتواند چندین گونه را آلوده کند، حیاتی است. این اطلاعات برای توسعه واکسن، حیاتی خواهند بود.

پژوهشگران امیدوارند که با کشف ویروس‌های جدید در این خانواده از ویروس‌ها، بتوانند آنها را در سطح محاسباتی بررسی کنند و پیش‌بینی کنند که در آزمایشگاه چه خواهند کرد.

"بروسچت" افزود: این موضوع مانند یک داستان پلیسی است؛ شما در حال شکار هستید و داستان را بیشتر و واضح‌تر دریافت می‌کنید.

این پژوهش در مجله "eBioMedicine" به چاپ رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: کروناویروس ، کووید 19 ، سلول ، واکسن ، دانشگاه ایالتی واشنگتن ، کرونا در جهان ، همهباهمعلیهکرونا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کروناویروس کووید 19 سلول واکسن کرونا در جهان توانند سلول های انسان پروتئین خوشه ای کروناویروس ها آلوده کنند ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۴۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز 16 اردیبهشت برابر 5 می را ورق می‌زنیم.

***

رصدخانه مراغه

۱۶ اردیبهشت ۶۳۸ خورشیدی، رصدخانه مراغه ساخته شد. خواجه نصیرالدین‌طوسی، همه‌چیزدان، معمار، ریاضی‌دان، منجم، پزشک، فقیه، متکلم، فیلسوف و شاعر ایرانی این رصدخانه را در دوره هولاکوخان، نوه چنگیزخان مغول، در شهر مراغه ساخت و از این‌رو، این روز در تقویم باعنوان روز مراغه نامگذاری شده است. این رصدخانه روی تپه‌ای در غرب مراغه در نزدیکی دو روستای طالب‌خان و حاجی‌کرد قرار دارد که ارومیه را می‌توان از فراز آن تپه دید. هولاکو برای نگهداری این سازمان پژوهشی موقوفه‌های ویژه‌ای در نظر گرفت. کتابخانه‌ای شامل ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، ازجمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، حلقه‌دار (ذات‌الحلق)، حلقه انقلابی، حلقه اعتدالی و حلقه سموت هم فراهم شدند. در همین‌جا خواجه نصیرالدین کتاب زیج ایلخانی را از روی رصدهای انجام‌شده در این رصدخانه تدوین کرد. زیج‌ به کتابی گفته می‌شود که منجمان احوال و حرکات افلاک و کواکب را از آن معلوم کنند و نام علمی برای اصول احکام نجوم و هیئت است که تقویم را از آن استخراج می‌کردند.

دومین انسان به فضا رفت

۵ می ۱۹۶۱ میلادی برابر با ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۰ خورشیدی، آلن شپارد جونیور، فضانورد آمریکایی همراه با فضاپیمای مرکوری-رادستون ۳ معروف به فریدام ۷، پس‌از یوری گاگارین، کیهان‌نورد روس، به‌عنوان دومین انسان به فضا رفت و به‌مدت ۱۵ دقیقه یک پرواز زیرمداری را تا ارتفاع ۱۱۵ مایلی انجام داد و حدود ۵ دقیقه بی‌وزنی را تجربه کرد. شپارد بار دیگر و این‌بار به‌عنوان پنجمین انسان روی ماه در مأموریت آپولو ۱۴ به فضا رفت.

 

اولین آزمایش واکسن سیاه‌زخم

 ۵ می ۱۸۸۱ میلادی برابر با ۱۶ اردیبهشت ۱۲۶۰ خورشیدی، میکروب‌شناس فرانسوی لویی پاستور تلقیحات علیه سیاه‌زخم را روی ۲۴ گوسفند، یک بز و ۶ گاو در روستای کوچکی نزدیک پاریس به‌نام «پولی لو فور» انجام داد. آزمایش او موفقیت‌آمیز بود و به نقطه عطفی در پیشگیری از این بیماری کشنده که بر گاو و گوسفند و بز اثر می‌گذارد تبدیل شد. او در ۲۱ مارس ۱۸۷۷ در پاسخ به شیوع ویرانگر سیاه‌زخم شروع به تحقیق برای واکسن مقابله با این بیماری کرد. او دریافت واکسن موثری را می‌توان از سویه ضعیف‌شده باکتری سیاه‌زخم (ریزجاندار میله‌مانندی که رابرت کوخ در سال ۱۸۷۶ به‌عنوان عامل بیماری شناسایی کرده بود) ساخت. پاستور در ۶ جولای ۱۸۸۵ واکسن مؤثری علیه هاری ساخت و آن را روی کودک ۹ ساله‌ای به نام ژوزف مایستر که با گازگرفتگی سگ هار به شدت آسیب‌دیده بود آزمایش کرد.

پیو دل ریو اورتگا

۵ می ۱۸۸۲ میلادی برابر با ۱۶ اردیبهشت ۱۲۶۱ خورشیدی، پیو دل ریو اورتگا، عصب‌شناس اسپانیایی که سلول‌های میکروگلیا مغز را کشف کرد به‌دنیا آمد. اورتگا با ایجاد روشی جدید برای رنگ‌آمیزی نمونه‌های بافت با کربنات نقره توانست این سلول‌ها را کشف کند. میکروگلیا سلول‌هایی هستند که در دستگاه عصبی مرکزی زندگی و به‌عنوان یک سلول ایمنی عمل می‌کنند. اورتگا شاگرد بافت‌شناس اسپانیایی سانتیاگو رامون ای کاخال، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۶ برای کشف سازوکارهای ریخت‌شناسی و روندهای اتصالی یاخته‌های عصبی بود. اورتگا همچنین نام اُلیگودندروسیت یا الیگودندروگلیا را برای سلول‌هایی که تولیدکننده میلین در دستگاه عصبی مرکزی هستند ابداع کرد. در آغاز جنگ داخلی اسپانیا، او به پاریس و سپس آکسفورد و سرانجام در سال ۱۹۴۰ به بوینس آیرس در آرژانتین رفت.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • اصفهان،میزبان کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • اصفهان، میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴
  • دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • دنیای فیزیک در آستانه یافتن تک‌قطبی‌های مغناطیسی؟
  • راه های افزایش گلبول های قرمز