Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-05-07@11:41:53 GMT

اعتبارات عمرانی متناسب با نیازهای کشور نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۴۳۵۹

اعتبارات عمرانی متناسب با نیازهای کشور نیست

به گزارش «نماینده»، علیرضا پاک فطرت که شنبه ۲۰ فروردین با همراهی مدیرعامل شرکت سد و عمران پارس گستر از فرآیند اجرایی پروژه آزادراه شیراز _ اصفهان بازدید می‌کرد، نسبت به اهمیت تسریع در تخصیص اعتبارات لازم جهت تامین نقدینگی به منظور تکمیل و بهره‌برداری از این عملیات عمرانی تاکید کرد.

علیرضا پاکفطرت، با بیان اینکه در دهه ۹۰ میزان استهلاک سرمایه‌ها از سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است، مطرح کرد: میزان بودجه کشور در موضوعات عمرانی به طور قابل توجهی اندک است که ما را از دستیابی به زیرساخت‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور محروم ساخته است؛ چراکه آبادانی، پیشرفت و توسعه در تمامی ابعاد آن در تمامی نقاط کشور لازم بوده و نیاز است تا ما هم مانند کشورهای چین، ژاپن، آلمان و دیگر نقاط جهان در زمینه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و همچنین سدسازی و پل‌سازی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به شرایط ایده‌آل مدنظر دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به مصرف عمده بودجه کشور در زمینه هزینه‌های جاری دولت‌ها، افزود: متاسفانه ایران با جمعیت ۵ میلیون نفری کارمند دولتی از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کل کشور مواجه است، در صورتی که در کشور ژاپن با ۱۳۰ میلیون نفر حدود ۳۶۰ هزار نفر کارمند در بدنه اجرایی دولت نیز کشورشان را خیلی بهتر از ما مدیریت می‌کنند که جالب است عمده مصارف بودجه‌ای ما که باید در امور زیرساخت‌های عمرانی هزینه شود به پرداخت حقوق و دستمزد تعلق می‌گیرد.

پاکفطرت با بیان اینکه بخشی دیگر از بودجه کشور هم صرف پرداخت حقوق بازنشستگان می‌شود، گفت: ما حدود ۴ میلیون نفر بازنشسته در کشور داریم که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تا منابع مالی در نظر گرفته شده پرداخت حقوق آن‌ها پس از پایان دوره خدمت از طریق صندوق‌های بازنشستگی تامین شود که متاسفانه این موضوع هم به دلائل ضعف مدیریتی بعضا از همین بودجه داده می‌شود که در کاهش میزان اعتبارات پروژه‌های عمرانی کشور تاثیرگذار است.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با تاکید بر اینکه انتخاب مدیران اجرایی در هر دولتی نباید با معیارهای سیاسی تنها به کارگیری شوند، افزود: توانمندی مهندسی و منابع انسانی بسیار خوبی در استان فارس وجود دارد و تعاملات و رایزنی‌های صورت گرفته در زمینه تامین تجهیزات و ماشین‌آلات نیز بر این قابلیت‌ها افزوده خواهد شد که نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در بخش جاده‌ای در این منطقه هستیم.

وی با اشاره به اینکه نباید سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در فارس به هدر برود، ادامه داد: در دنیای توسعه یافته نظیر کشور آلمان نیز جاده‌ها را بتنی می‌سازند و بر اساس بلوک‌بندی و استانداردهای روز جهانی و بعضا سرعت آزاد به بهره‌برداری می‌رسد که نتیجه تخصص‌گرایی و توان مدیریتی آن کشور در امور عمرانی و زیربنایی دارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت تسریع در فرآیند اجرایی آزادراه شیراز _ اصفهان، افزود: این پروژه در ۸ فاز اجرایی برنامه‌ریزی و عملیاتی شده است که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۶ فاز اول حدود ۹۰ درصد بر اساس اظهارات مدیران پروژه گفته می‌شود که البته با میزان پیشرفت هزینه‌ای تا تکمیل این آزادراه نیز متفاوت است.

پاکفطرت ادامه داد: فاز ۷ این پروژه هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته که در بخشی از عملیات اجرایی آن که با سهم ۱۰ درصدی شهرداری مشترک است، نیازمند همکاری بیشتر و اقدامات سریع‌تری در پیشبرد پروژه به منظور تملک اراضی و مستثنیات و همچنین ساخت پل جهت اتصال به محور حسینی الهاشمی است‌.

وی افزود: شروع فاز ۸ آزادراه شیراز _ اصفهان که از ابتدای جاده قلات تا حوالی خانه زنیان ادامه پیدا می‌کند هم بخش بسیار مهمی از این پروژه ملی است که امتداد مسیر آزادراهی شمال به جنوب کشور را از مرکز استان فارس به استان بوشهر نیز متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی این پروژه تامین اعتبارات مالی است، افزود: اعداد و ارقام مختلفی جهت تکمیل این پروژه گفته می‌شود که طبق اظهارات مدیرعامل شرکت سد و عمران پارس‌گستر با در نظر گرفتن سهم ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی، ۴۰ درصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ۱۰ درصدی شهرداری جهت تکمیل پروژه اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی لازم است تا هم میزان بدهی به پیمانکاران پرداخت شود و هم اینکه با عقد قراردادهای جدید با شرکت‌های گوناگون بتوانند پروژه را با یک زمان‌بندی مناسبی به مرحله افتتاح و بهره‌برداری برسانند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: البته در موضوعات عمرانی- زیرساختی در کشور و این پروژه ملی در فارس که حدود ۵۰ سال از ارائه طرح مطالعاتی آن و ۱۲ سال از شروع فازهای اجرایی آن می‌گذرد ما اهل شعار و حرف‌های بدون پشتوانه نیستیم و معتقدیم باید تا تکمیل عملیات رویه آسفالت، روشنایی، نصب نیوجرسی، خط‌کشی، نصب تابلوها و علائم ایمنی و دیگر اقدامات فنی و اجرایی لازم از افتتاح نمایشی پروژه جلوگیری کنیم.

پاکفطرت در رابطه میزان بازگشت سرمایه آزادراه شیراز _ اصفهان، گفت: نقاط مختلف در این مسیر به مجموعه‌های گردشگری و مراکز خدماتی‌رفاهی اختصاص پیدا کرده است که با بهره‌برداری از آن و شروع بار ترافیکی در این آزادراه و همچنین کاهش تلفات جاده‌ای و مصارف انرژی و سوخت وسائل نقلیه به میزان قابل توجهی در صرفه‌جویی در منابع کشور نیز بازگشت سرمایه خواهد داشت.

منبع: نماینده

کلیدواژه: افزایش اعتبارات عمرانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نماینده آزادراه شیراز بهره برداری میلیون نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۴۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی بزرگراه همت غرب از بزرگراه چمران شمال

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی حق‌بین معاون شهردار تهران به همراه مدیران عامل دو سازمان و شرکت وابسته، از پروژه‌های حوزه فنی و عمرانی غرب تهران بازدید کرد.

بر همین اساس، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به همراه مدیران عامل «سازمان مهندسی و عمران شهر تهران»، «سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران»، «مدیرعامل شرکت خاکریز آب»، «مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق» و «مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت فنی و عمرانی»، از نزدیک آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی «احداث تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید آبشناسان _جنت‌آباد» و «اصلاح تقاطع بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران»، را مورد بررسی قرار داد.

حق‌بین با اشاره به حجم گسترده فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر، تمرکز بر انجام عملیات اجرایی با حداکثر ظرفیت را ضروری خواند و بر امکان استفاده شهروندان از مزایا و آثار بهره‌برداری از پروژه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.

وی در حاشیه بازدیدهای مذکور، ضمن حضور در محیط تجهیز کارگاه پروژه‌های عمرانی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در شمال غرب پایتخت، آخرین وضعیت اجرایی سه پروژه را جویا شد.

معاون شهردار تهران با پرداختن به پروژه دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران شمال گفت: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت عملیاتی داشته و در هفته‌های آتی به بهره برداری می‌رسد.

بر اساس این گزارش، پروژه‌های مذکور شامل تکمیل دسترسی‌های تقاطع بزرگراه شهید همت، بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، بزرگراه حکیم- بلوار تعاون و بزرگراه شهید آبشناسان _ جنت‌آباد بوده و گلوگاه‌های اجرایی هر ۳ پروژه، از جمله معارضین تاسیساتی، به تفکیک بررسی و تصمیم‌های لازم اتخاذ شد.

گفتنی است، در جریان بازدید از پروژه دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران شمال، صالحی شهردار منطقه ۲ تهران نیز در محل پروژه حضور پیدا کرد و درباره احداث فضای سبز پروژه به منظور بهره‌برداری قریب‌الوقوع از آن، بحث و تبادل‌نظر شد.

کد خبر 6097935

دیگر خبرها

  • طرح‌های مهم تأمین و انتقال آب به تهران در پیچ و خم اعتبارات
  • عقب ماندگی اجرای پروژه محور خورموج _ لاور جبران شود
  • مشهد شهری فرا ملی اما با اعتبارات محلی است
  • اعتبارات مولدسازی باید به صورت بهینه استفاده شود
  • دسترسی بزرگراه همت غرب از بزرگراه چمران شمال
  • اعتبارات طرح‌های عمرانی استان‌ها در بودجه ۱۴۰۳ سی درصد افزایش یافت
  • توسعه طرح‌های راه‌سازی در استان بوشهر از اولویت‌ها است
  • بهره‌برداری از ۴۰۶ پروژه عمرانی در روستا‌های کرمانشاه
  • چرا متناسب سازی حقوق بازنشستگان از اول فروردین اجرایی نشد؟ | مابه‌التفاوت واریز خواهد شد
  • نمایش نیروی هوایی آمریکا برای ساخت ۲۴ ساعته پهپاد