Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@10:30:36 GMT

زیبایی‌های پنهان نقش جهان در یک روایت موسیقایی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۶۰۶۶

زیبایی‌های پنهان نقش جهان در یک روایت موسیقایی

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، پنهانی اثری از میدیا فرج‌نژاد در قالب پروژه تار و تاریخ است. فرج‌نژاد این اثر را براساس شعری از قیصر امین‌پور ساخته و آواز آن را سلمان سعیدی خوانده است.

ویدیوی این آهنگ در بنای قیصریه واقع در میدان نقش جهان اصفهان ضبط شده است. این بنا از زیبایی‌هایی است که در نقش جهان تقریبا پنهان مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرج‌نژاد در یادداشتی درباره پنهانی بیان کرده است: زیبایی‌های میدان نقش جهان از حد خارج است. هزاران نکته‌ ریز دارد و هزاران ناشناخته‌ باور نکردنی. قصه‌هایی در این میدان نهفته است که هر کدام می‌تواند چند فصل از کتابی خواندنی باشند. در دل این میدان رازها هم فراوان‌اند. انگار میدان نقش جهان وجه پیدایی دارد که همه دیده‌ایم و نیمه پنهانی که کمتر دیده شده است.

این آهنگساز و نوازنده تار در ادامه افزوده است: شاهنشین قیصریه یکی از مهمترین زیبایی‌های پنهان میدان بوده است که اگر به لطف دلسوزان میراث فرهنگی نبود شاید امروز باید به سوگش می‌نشستیم و سال‌ها بعد برای کودکانمان تعریف می‌کردیم که روزگاری چنین چیزی هم وجود داشته است.

فرج‌نژاد در این یادداشت اظهارداشت: با رضا طاهرپور مدیریت گالری و موزه قیصریه که هم‌سخن شدم، تازه فهمیدم چقدر تلاش و همت برای احیا و نگهداری این بخش مهم از میدان نقش جهان شده است. دلم سوخت برای آن بناها و بخش‌هایی از میراث‌مان که چنین دلسوزانی ندارد و سال‌هاست بی هیچ توجهی رها شده‌اند. کاش کسانی که با موضوع‌های میراث فرهنگی مرتبط هستند یا مسئولیتی دارند، بدانند این بخشی از هویت فرزندان این سرزمین است که نماد بیرونی پیدا کرده است؛ حفظ و نگهداری‌شان شاغل و مسئول نمی‌خواهد... عاشق و دلباخته می‌خواهد.

میکس و مسترینگ تابلو موزیکال پنهانی برعهده احمد میرمعصومی و کارگردانی و تدوین آن را مرتضی حاج‌محمدی عهده‌دار بوده است.

تابلو موزیکال در پروژه‌های مختلف تعاریف متفاوتی دارد اما در پروژه‌ تار و تاریخ براساس پدیده‌ای مانند یک بنا، یا تاریخ یک منطقه در نقطه‌ای مشخص، موسیقی ساخته می‌شود تا روایت‌گر آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.

برچسب‌ها میدان نقش جهان بنای تاریخی موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میدان نقش جهان بنای تاریخی موسیقی میدان نقش جهان بنای تاریخی موسیقی میدان نقش جهان فرج نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند

بوکسور وزن ۷۵ کیلوگرم تیم ملی امید ایران با صعود به نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی آسیا، مدال برنز خود را قطعی کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، رقابت‌های قهرمانی جوانان و امید آسیا از روز شنبه (هشتم اردیبهشت) آغاز شده و تا هجدهم همین ماه ادامه خواهد داشت. تیم‌های جوانان و امید ایران در مجموع با ۱۸ بوکسور راهی قزاقستان شده‌اند.

امروز سه‌شنبه، چهار بوکسور تیم امید ایران به مصاف حریفان قدرتمند خود رفتند که نتایج آنان بدین شرح است:

در وزن ۷۵ کیلوگرم، محمد محشری با ارائه مبارزه‌ای تماشایی از سد گورپاد از هند گذشت و ضمن صعود به نیمه‌نهایی، برنزش را قطعی کرد. وی در این مبارزه، حریفش را ۲ بار ناک‌دان کرد و هر سه راند را برنده شد. محشری در نیمه‌نهایی با جواهر اوماتالیف ازبکستانی و دارنده مدال طلای جهان و آسیا مبارزه دارد.

در وزن ۴۸ کیلوگرم، آرشام حسنی که برابر لی جونگ هو از کره‌جنوبی پیروز شده بود با ویشوانا از هند قهرمان جوانان جهان در اسپانیا رقابت کرد و با وجود تلاش فراوان نتوانست به نتیجه برسد و کارش در این مسابقات به پایان رسید.

در وزن ۶۰ کیلوگرم، آرمان عبادی نتیجه را به آکاش گورکا از هند واگذار کرد و از دور مسابقات کنار رفت.

در وزن ۶۷ کیلوگرم، علی گرجی پس از استراحت در دور نخست به مصاف سویونبایف از قزاقستان نایب قهرمان جوانان جهان رفت و نتیجه را واگذار کرد و به کار خود پایان داد.

فردا چهارشنبه، مسابقات رده سنی جوانان برگزار می‌شود و ۵ نماینده ایران بالای رینگ می‌روند.

در وزن ۵۱ کیلوگرم، مهدی کاظمی با ظفربیک کمیل‌اوف از قرقیزستان می‌رود.

در وزن ۵۷ کیلوگرم، رضا فضلی که پیش از این نماینده امارات را شکست داده با قیس عشیش اردنی روبه‌رو خواهد شد.

در وزن ۶۳.۵ کیلوگرم، سیدعلی اکبرمیراحمدی با سینگ یاشی‌واردان هندی می‌رود.

در وزن ۸۰ کیلوگرم، سام استکی با مهرالدینوف ازبکستانی مبارزه خواهد کرد.

در وزن ۹۲ کیلوگرم، عباس گرشاسبی با آریان از هند جدال می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند
  • زیبایی خیره کننده جزایر ناهموار و منحصر به فرد لوفوتن در نروژ (فیلم)
  • مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند
  • (تصاویر) مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است
  • بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس
  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • مسی توقف ناپذیر؛ تاریخ سازی لئو در آمریکا و جهان