Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@08:29:39 GMT

شکایت روسیه از ترکیه بابت فروش پهپاد به اوکراین

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۶۴۶۸

شکایت روسیه از ترکیه بابت فروش پهپاد به اوکراین

یک مقام عالی‌رتبه آنکارا گفت، روسیه از ترکیه بابت فروش پهپاد‌های مسلح بیرقدار تی‌بی‌۲ به اوکراین شکایت کرده است، اما نکته اینجاست که این فروش‌ها از سوی یک شرکت خصوصی ترکیه‌ای انجام شده و قرارداد‌های میان دو دولت نبوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام عالی‌رتبه ترکیه در نشست با رسانه‌های خارجی گفت: روس‌ها نگرانند و گاه و بیگاه از فروش این پهپاد‌ها شکایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها قبلا هم شکایت می‌کردند و الان هم شکایت می‌کنند.

او افزود:، اما ما پاسخ آن‌ها را داده‌ایم... این کار از سوی شرکت‌های خصوصی انجام شده و خرید این پهپاد‌ها قبل از شروع جنگ ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین تکمیل شد.

ترکیه در حوزه انرژی، دفاعی و تجارت مناسبات نزدیکی با روسیه دارد و عمدتا به گردشگران روس اتکا می‌کند. یک شرکت حوره دفاعی ترکیه تحت عنوان بایکار قبل از این حمله و با وجود مخالفت روسیه، این پهپاد‌ها را به کی‌یف فروخته است و قراردادی برای تولید مشترک بیشتر به امضا رسانده و این مایه خشم مسکو شده است.

ترکیه که عضوی از ناتوست، با اوکراین و روسیه مرز دریایی در دریای سیاه دارد و مناسبات خوبی با دو طرف داشته و در این درگیری نقشی میانجیگرانه ایفا کرده است. ترکیه میزبان مذاکرات صلح بوده و برای دیدار روسای جمهوری اوکراین و روسیه کار می‌کند.

ترکیه با حمایت از اوکراین و انتقاد از حمله روسیه، همچنین با تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو مخالفت کرده و گفته کانال‌های ارتباطی باید باز بماند و همچنین نسبت به اثرگذاری این تدابیر هشدار داده است. آنکارا همچنین با سیاست‌های روسیه در سوریه و لیبی و همچنین الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ مخالفت کرده است.

به دنبال مذاکرات صلح میان مذاکره‌کنندگان در استانبول، اوکراین نام چندین کشور از جمله ترکیه و اعضای شورای امنیت را به عنوان تضمین‌کنندگان احتمالی برای امنیت کی‌یف فهرست کرد. این مقام ارشد ترکیه بدون ذکر جزئیات گفت برخی از این کشور‌ها که نامشان به عنوان ضامن امنیتی مطرح است، با "مسائل حقوقی" مواجه هستند.

ترکیه به طور کلی با اینکه ضامن امنیتی برای اوکراین باشد، موافقت کرده است، اما جزئیات این فرمت باید نهایی شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: روسیه اوکراین ترکیه پهپاد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۶۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت

مسکو اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی را در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا، وزارت کشور روسیه اعلام کرد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب مسکو قرار گرفته است.

در بیانیه این وزارتخانه به اتهام دقیق زلنسکی اشاره نشده، اما در آن آمده است: «ولودیمیر اولکساندروویچ زلنسکی، متولد ۲۵ ژانویه ۱۹۷۸ تحت یکی از ماده‌های قانون کیفری (روسیه) تحت تعقیب است.»

این در حالی است که مسکو هفته گذشته نیز سه مقام اوکراینی را به فهرست افراد تحت تعقیب خود اضافه کرده بود.

روسیه در روز جمعه اعلام کرد «اولکساندر لیتویننکو» دبیر شورای دفاع و امنیت ملی، «اولکساندر اشلاپاک» وزیر سابق دارایی و «استپان کوبیف» رئیس سابق بانک مرکزی اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تانک ضد پهپاد در جنگ اوکراین
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • وزارت کشور روسیه، زلنسکی را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد
  • زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت
  • نام زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت