Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@05:09:00 GMT

«انجیلسی» پاشنه آشیلی که فرصت را تبدیل به تهدید کرد + عکس و فیلم

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۶۷۸۸

«انجیلسی» پاشنه آشیلی که فرصت را تبدیل به تهدید کرد + عکس و فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، روستای انجیلسی در ۳۲ کیلومتری جنوب و در ارتفاعات بخش بابلکنار بابل قرار دارد و سایت زباله بابل است و از نظر جانمایی به علت میزان بارندگی ۱۰۵۰ میلیمتری در سال مورد تایید اداره محیط زیست نبوده است.

با جانمایی این سایت در ارتفاع و زمین‌های شیب‌دار در ماه‌های اخیر روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مکعب شیرابه تولید می‌شود که ۴۰ درصد این شیرابه تصفیه و مابقی به زمین نفوذ کرده و باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای مردم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از ۲۷۰ تن زباله تولیدی در شهرستان ۷۰ تن آن کمپوست و مابقی خام دفن می‌شود، از جمله دیگر فاجعه‌های زیست محیطی در انجیلسی برهم خوردن چرخه زیست‌شناسی در اثر افزایش بی‌رویه حیوانات موذی در این منطقه است که مخاطراتی را در سال‌های آینده به وجود خواهد آورد.

 

اگر این سایت با این روال پیش رود بیش از دو سال ظرفیت نخواهد داشت، مسؤولان شهرستان از شهردار و شورا تا نمایندگان مجلس و فرماندار باید آستین همت بالا بزنند و مشکلات این سایت را حل کنند تا جلوی فاجعه  زیست‌محیطی عظیم گرفته شود.

موضوع تفکیک زباله از مبدا از دوره شورای سوم استارت زده شد که در شهرستان بابل به علت جزیزه‌ای دیده شدن در این کار ناموفق باقیماند، زمانی طرح تفکیک زباله از مبدا به صورت درست انجام خواهد گرفت که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند، در آینده نزدیک طرح تفکیک زباله از مبدا در غالب تعاونی با به‌کارگیری زباله‌گردها به صورت درست انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۱ در چند محله شهرستان بابل طرح تفکیک زباله از مبدا به صورت درست اجرایی خواهد شد.

سیدقاسم دابوییان، شهردار بابل با بیان اینکه اگر قول‌های زمان تاسیس انجیلسی با فکر آرمانگرایانه زباله همانند شهرهای اروپایی انجام می‌گرفت، سایت انجیلسی یکی از سایت‌های موفق بود، گفت: اما با نیامدن تکنولوژی اروپایی فقط برای کسب رفع تکلیف در سال ۱۳۷۹ یک سایت به نام انجیلسی به وجود آمد که بدون تفکیک زباله یک سایت با ظرفیت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن زباله دفنی داریم و دره‌ای که در این سایت بود هم‌سطح با سطح زمین شد؛ این پاشنه آشیلی بود که فرصت را تبدیل به تهدید کرده است، تهدید شیرابه و تهدید حیوانات موذی و بیماری‌های خطرناک انسانی و دامی که در منطقه رو به پیشرفت است.

 

شهردار بابل ضمن ابراز نگرانی از نفوذ شیرابه‌های سال‌های گذشته اظهار کرد: تهدید زباله انجیلسی فقط مربوط به بخش بابلکنار نیست بلکه نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی تهدیدی خواهد بود برای تمام کشور، زیرا دامی که از این منطقه تغذیه کرده است به تمام کشور خواهد رفت پس رفع مشکل سایت‌هایی مانند انجیلسی به نفع مردم کشور است، این موضوع درد لاینحل برای شهرداری‌های شهرستان‌های شمال کشور است که  راه درمانش فقط عزم ملی و بودجه ملی است تا چنین سایت‌هایی با روش اصولی و استاندارد از یک تهدید تبدیل به فرصتی برای پاک کردن فاجعه‌های زیست محیطی شوند.

 

*سایت انجیلسی آبرومندترین سایت زباله در شمال کشور است

دابوییان افزود: در زباله ۲۵۰ تنی این شهرستان ۱۵۰ تن شیرابه جود دارد که با وجود ظرفیت ۴۰ تنی تصفیه‌خانه با فاصله استاندارد ۱۱۰ تن فاصله داریم که در حال حاضر در سایت انجیلسی تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت  ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن تعبیه شده است که با احداث این تصفیه خانه امید داریم از فاجعه زیست محیطی شیرابه‌های سال‌های پیش‌رو رهایی یابیم، خط تولید کمپوست این سایت هم باید از ظرفیت ۷۰ تنی به ۲۵۰ تن افزایش یابد تا بتوان عنوان کرد که مشکل  زباله در آینده حل شود، اما مشکلی وجود دارد و آن مشکل زباله‌ای است که از قبل باقیمانده است.

شهردار بابل با بیان اینکه سایت انجیلسی با تمام مخاطراتش آبرومندترین سایت زباله در شمال کشور است، خاطرنشان کرد: در هیچ جای استان کار اجرایی درستی در زمینه زباله انجام نگرفته است، کار طراحی و گرفتن تاییدیه انجام شده است و منتظر تامین بودجه هستیم تا کار اجرایی شروع شود تا این سایت به عنوان الگویی در شمال کشور قرار بگیرد که این کار همت و همدلی همه مسؤولان از جمله نمایندگان مجلس را برای اجرایی شدن بودجه ۲۱۰میلیارد تومانی می‌طلبد تا مشکل این شهرستان به صورت ریشه‌ای حل شود.

* تفکیک زباله از مبدا مورد توجه قرار گیرد

حسین حیدرپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل، با بیان اینکه باید به سمتی برویم تا منازل‌مان مجهز به دستگاه‌های زباله‌سوز خانگی شوند، بیان کرد: با اجباری کردن نصب دستگاه زباله‌سوز در آپارتمان و منازل ویلایی و گره زدن این امر به صدور پایان کار می‌توان به صورت علمی و ریشه‌ای مشکل زباله را حل کرد.

وی افزود: با تکمیل پروژه‌ای نیمه‌کاره روزانه ۵ تا ۱۰ تن زباله خواهیم داشت در حالیکه در حال حاضر ۲۵۰ تا ۳۵۰ تن زباله داریم. یکی از معضلات و مشکلات زباله دفع آن به صورت خام است که اگر این جداسازی از مبدا به صورت درست صورت گیرد و به جای آنکه زباله‌گردها تفکیک زباله را غیر اصولی انجام دهند، شهرداری‌ها با تشکیل تعاونی‌ها و به‌کارگیری از زباله‌گردها به سمت جداسازی اصولی بروند بخش عمده‌ای از معظلات زباله قابل حل است.

رئیس محیط زیست شهرستان بابل با اشاره به تجزیه نشدن پلاستیک در طبیعت ابراز کرد: در دوران کرونایی که استفاده از مواد یکبار مصرف افزایش یافت ما ۶۰۰ تن افزایش زباله مخرب محیط زیستی در بیمارستان‌ها داشتیم که سالیان سال طول خواهد کشید تا به چرخه محیط زیست برگردد.

 

به گزارش فارس؛ علم در بحث زباله آنقدر پیشرفت کرده است که نمی‌توان مکانی را برای زباله تعریف کرد بلکه به جای در نظر گرفتن مکان جدید باید به سمت و سویی رفت که زباله ما به صورت خام دفع نشود؛ با یک تفکیک درست از مبدا می‌توان کاهش ۳۰ درصدی در زباله داشت که هم از افزایش ایجاد شغل‌های مخرب جلوگیری کرده و هم منابع در‌آمدی برای شهرداری به وجود خواهد آمد.

 

 

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: تفکیک زباله شهردار بابل تفکیک زباله از مبدا شهرستان بابل صورت درست زیست محیطی شمال کشور محیط زیست تن زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۶۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله

مدیر عامل انجمن محافظان طبیعت شاد گفت: پنج هزار خانواده اصفهانی زباله صفر دارند و در طرح تبدیل زباله میوه و سبزیجات و صیفیجات یاریگر این انجمن هستند.

رسول حیدری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این انجمن با همکاری شهرداری از سوم تا نهم اردیبهشت ماه در مدارس مناطق مختلف اصفهان در راستای فعالیت محیط زیستی و ساخت زیربنای فرهنگ‌سازی و مهارت سازی در کودکان، با روشی کاملا جذاب و در قالب بازی، نحوه تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله را برای جلوگیری از تولید شیرابه و تخریب محیط زیست به دانش آموزان آموزش می دهد.

وی با اشاره به جشنواره ۳۶۵ غذای گیاهی سالم که روز جمعه (امروز) در چهارباغ عباسی برگزار شد، ادامه داد: این جشنواره بزرگترین جشنواره غذایی گیاهی در خاورمیانه است که امروز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در اصفهان برگزار شد که در آن تابلوهای تهیه شده با پوسته های میوه و سبزی و صیفی به معرض نمایش درآمد.
به گفته وی، همایش و سخنرانی به همراه اجرای غرفه های تغذیه سلامت در هفته جاری از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در جاده سلامت اصفهان برگزار می شود.
مدیر عامل انجمن محافظان طبیعت شاد افزود: روزانه حدود ۴۰ تن زباله در کشور تولید و تنها حدود هشت درصد این زباله ها بازیافت می شود.
وی خاطرنشان کرد: روزانه حدود یک هزار تن زباله در اصفهان تولید می شود.
حیدری گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد زباله ها را شیرابه و رطوبت تشکیل می دهد و دو سوم حجم زباله‌ها با خشک کردن پوست میوه ها و ته مانده سبزیجات، کاهش پیدا می‌کند.
مدیر عامل انجمن محافظان طبیعت شاد با بیان اینکه این انجمن آمادگی لازم برای جمع آوری خشکاله ها را در سراسر اصفهان دارد اظهار داشت: خشکاله میوه و سبزی منبع غذایی خوبی برای خوراک دام ها محسوب می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • مشارکت پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه