Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@00:27:04 GMT

دلیل گرانی میوه و تره‌بار در بازار گیلان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۷۹۸۱

دلیل گرانی میوه و تره‌بار در بازار گیلان چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هرساله پیش از ماه مبارک رمضان جلسات متعددی برای تنظیم بازار و قیمت کالای اساسی در استان گیلان برگزار می‌شود که آخرین نشست مرتبط در پانزدهم فروردین به ریاست استاندار گیلان برگزار و مقام عالی دولت در گیلان بر تداوم نظارت مستمر بر بازار تا پایان ماه مبارک رمضان و برخورد بدون مماشات با متعرضان به‌سلامت و سفره مردم تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اسدالله عباسی همچنین در این جلسه افزایش خودسرانه قیمت کالاها بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار قابل‌قبول ندانست و گفت نباید اجازه دهیم عده‌ای سودجو به دلیل خلأ نظارتی، به نحوی موجب نارضایتی مردم شوند و زحمات همه را زیرسوال ببرند.

 

همچنین عباسی یک روز پس‌ازاین نشست در بازدید سرزده و میدانی از بازار بزرگ رشت بار دیگر بر نظارت بر عرضه کالا مطابق با قیمت مصوب و بررسی زنجیره تولید تا عرضه برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها تأکید کرد و گفت که اجازه سوءاستفاده و گران‌فروشی به افراد فرصت‌طلب داده نشود.

اما پس از گذشت چندین روز از ماه مبارک رمضان، قیمت میوه سرسام‌آور شده و عدم نظارت مناسب بر این افزایش صدای مردم را در آورده است.

مشکلات کامیون داران، شهر تولید و مسافت عامل گرانی

ابراهیم حسنی رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان رشت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تأیید افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: در حال حاضر قیمت حمل بسیار بالا رفته و روی گرانی محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولاتی که از استان‌های جنوبی به گیلان می‌آیند تأثیر بسزایی دارد.

وی صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هم‌جوار را از دیگر عوامل تأثیرگذار برافزایش قیمت میوه و تره‌بار برشمرد و گفت که تولیدکنندگان، صادرات را بر عرضه داخلی محصول ترجیح می‌دهند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان رشت به برگزاری جلسات متعدد با مسؤولان مربوطه اشاره کرد که با پیگیری اتحادیه و هیئت‌امنا میادین میوه و تره‌بار و حمایت سازمان تعزیرات حکومتی و با رفع موانع، گوجه‌فرنگی به میزان لازم واردشده و کمبود این محصول که از عوامل عمده گرانی آن بود، رفع شد.

حسنی، قیمت گوجه‌فرنگی در میادین شهرستان رشت را در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و بر اساس کیفیت آن عنوان کرد و درعین‌حال گفت که بحث میوه و تره‌بار پیچیدگی‌های خاص خود را داشته که باید در نظارت‌ها و قیمت‌گذاری‌ها موردتوجه قرار گیرد.

وی درباره چرایی تفاوت قیمت‌های محصولات مشابه در بازار تصریح کرد که نوع کالا، شهر و فصل تولید هرکدام بر کیفیت محصول تأثیر می‌گذارد؛ به‌طور مثال کیفیت سیب مراغه با سیب ارومیه متفاوت و هزینه حمل آن‌ها نیز متفاوت است، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت هر دو محصول به یک قیمت فروخته شود.

 رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان رشت همچنین از ورود میوه‌های هسته‌دار چون گوجه‌سبز و توت‌فرنگی به میزان کافی به شهرستان رشت و همچنین زردآلو در هفته آتی به میزان کافی در بازار خبر داد و گفت که اگر نیاز شهر و استان در خصوص هر محصولی برآورد شود و محصول به‌وفور در بازار وجود داشته باشد، قیمت نیز ساماندهی و کنترل خواهد شد.

جدای از اظهارات رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فرهنگی، اقلیمی و زمانی، پیش‌بینی چنین وضعیت تقاضا و تناسب آن با عرضه محصول در ماه مبارک، باید ستاد تنظیم بازار با برنامه بهتری اقدام به پیش‌بینی، پیشگیری و جلوگیری این افزایش بی‌رویه می‌کرد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: قیمت میوه بازار بزرگ رشت گرانی میوه در گیلان بازار رشت قیمت کالای اساسی تنظیم بازار گیلان رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت ماه مبارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۷۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از فارس؛ با ناکامی دولت مصر در پایان دادن به گرانی و بالا رفتن بی رویه قیمت‌ها مردم در این کشور به پویش‌های بزرگ تحریم ملحق شدند.

قیمت دلار در بانک‌‎های مصر و بازار سیاه موازی پس از دو ماه ثبات در این کشور از هفته گذشته بار دیگر روند صعودی گرفته است.. این موضوع نگرانی‌هایی را برای مردم این کشور در زمینه تشدید درد و رنج اقتصادی آن ها به دنبال داشت.

کارشناسان بدهی بالای مصر، تنش‌های ژئوپلتیکی در خاورمیانه، کاهش درآمدهای قاهره از کانال سوئز، افزایش تورم و گرانی و افت سرمایه‌گذاری‌های خارجی از دلایل تشدید بحران اقتصادی مصر خواندند.هفته گذشته پویش تحریم خرید ماهی در سراسر مصر با استقبال خوب شهروندان این کشور روبه رو شده بود و این هفته موج تحریم به گوشت، تخم مرغ و دیگر کالاهای اساسی رسیده است.

بر اساس داده‌های آژانس مرکزی آمار مصر در ماه مارس، تورم سالانه قیمت مصرف کننده در شهرهای مصر به 35.7 درصد رسید، پس از آن که ژانویه گذشته 29.8 درصد بود.پس از اینکه موج گسترده تحریم انواع ماهی های خودراکی در مصر طی روزهای گذشته بالا گرفت حالا مردم مصر در اماکن عمومی و سایت های رسانه‌های اجتماعی مشغول مبارزه با قیمت‌های بالای گوشت هستند که قیمت آن به بیش از 400 پوند مصر (یک دلار = حدود 48 پوند) رسیده است.

کساد بازار در بازار معروف ماهی فروشی شهر اسکندریه مصر فروشنده‌ها انواع ماهی‌ها را به شکل‌های جذاب در یخچال‌های شیشه‌ای چیده‌اند اما مردم به آن نگاه هم نمی‌اندازند محمد یکی از فروشندگان می گوید که استقبال مردم از پویش «بگذار بگندد تا قیمتش کم شود» غافلگیر کننده بوده است.این کمپین‌ها به سرعت محبوبیت و استقبال زیادی را در بین شهروندان مصری پیدا کرده و شرکت‌کنندگان در آن از رسانه‌های اجتماعی برای هماهنگی و تبادل نظر و برنامه ریزی استفاده می‌کنند که باعث افزایش قدرت جنبش و گسترش دامنه نفوذ آن شده است.   در همین حال، کمپین‌های مشابهی در قاهره، سوئز، کفر الشیخ، اسماعیلیه و دیگر شهرهای بزرگ مصر برای تحریم بیشتر کالاهای اساسی که قیمت شاهد تورم گسترده بوده، آغاز شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنین کمپین جدیدی را با همین نام «بگذارید بگندد» برای تحریم خرید مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز راه اندازی کردند تا تجار را مجبور به کاهش قیمت کنند.اگرچه برخی از مردم مصر نسبت به تاثیرگذاری این پویش‌های تحریم تردید داشتند، اما فعالان و تعداد زیادی از شهروندان پس از اینکه توانست عده‌ای را برای شرکت در آن جذب کند از کاهش نسبی قیمت‌ها و زیان‌های قابل توجه به برخی از بازرگانان، اشتیاق زیادی نشان دادند.   فؤاد عبدالفتاح، هماهنگ‌کننده کمپین «بگذارید بگندد» در استان اسکندریه، گفت: مصر شاهد وضعیت افزایش قیمت‌ها برای اکثر کالاهای اساسی است و از جمله محصولاتی که اخیراً شاهد افزایش قیمت محسوس بوده است، ماهی است که به قیمت بی سابقه‌ای رسیده است که برای افراد کم درآمد مناسب نیست. عبدالفتاح در مصاحبه خود با العربی الجدید افزود: تحریم ماهی پیام روشن ما به بازرگانان و صاحبان مغازه‌ها است، زیرا می‌خواهیم این پیام قوی را ارسال کنیم که این بی عدالتی اقتصادی را در سکوت نخواهیم پذیرفت.   یک شهروند دیگر می‌گوید: ما خواستار قیمت‌های مقرون به صرفه و منصفانه برای ماهی هستیم تا در دسترس اکثر مردم باشد و همه بتوانند در شرایط سخت با هم کنار بیایند. ما در یک شهر ساحلی زندگی می‌کنیم و ماهی‌ها جزء ضروری فرهنگ و میراث دریایی ما به حساب می‌آیند، اما به دلیل سوء استفاده برخی، تصمیم گرفته ایم که در برابر گرانی سرسام آور سکوت نکنیم.علا حامد، کارشناس اقتصادی گفت که کمپین تحریم انواع گوشت‌ها در مصر نشان دهنده به ستوه آمدن شهروندان از مشکل گرانی و تمایل آنها برای یافتن راه حل هایی برای شرایط دشوار اقتصادی است آنها خواستار بررسی مسائل فوری اقتصادی و اتخاذ تدابیر موثر برای بهبود زندگی شهروندان توسط دولت السیسی هستند.  

دیگر خبرها

  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟
  • شنبه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول