Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:52:17 GMT

خسارت دو سال کرونا با ١۵ روز سفر نوروزی جبران نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۹۷۸۲

خسارت دو سال کرونا با ١۵ روز سفر نوروزی جبران نمی‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، حرمت‌الله رفیعی روز شنبه - ٢٠ فروردین ١۴٠١- در نشست خبری که در محل این برگزار شد، گفت: در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع کرونا بیش از ۵۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی آسیب جدی دیدند، یا از چرخه صنعت خارج شدند و اصلا دیگر وجود خارجی ندارند، حتی تمایل به بازگشت به شغل خود در این صنعت را ندارند،‌ شاید اکنون حدود ۲۵۰۰ دفتر خدمات سفر از مجموع ۵ هزار دفتر خدماتی در کشور فعال باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد شعبه شورای حل اختلاف برای دعاوی دفاتر خدمات سفر

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: در دو سال اخیر بیش از ٢ هزار شکایت به انجمن رسیده است، حدود ٩٠ درصد شکایات مصالحه شد همچنین شعبه شورای حل اختلاف ایجاد کردیم افراد صاحب‌نظر و متخصص در این شورا عضو هستند و از حقوق اعضا دفاع می شود؛ همچنین کمیته صیانت در انجمن تشکیل شده که از سایر دستگاه ها در آن حضور دارند.

وی گفت: همه دفاتر دارای پروانه باید پاسخگو باشند حتی اگر تخلفی صورت بگیرد مردم باید به حقوق خود برسند اما گاهی خرید و فروش در فضای مجازی صورت می‌گیرد که نشان می دهد خریدار اسیر تبلیغات ارزان شده است.

رفیعی گفت: قیمت بلیت در همه دنیا ثابت است و فقط کارمزد به آن اضافه می شود که برای ارایه خدمات است گاهی هم دیده می شود واحد خدماتی با شرکت هواپیمایی تبانی می کند، اگر تفاوت قیمت باشد مشخصا تخلف وجود دارد حتی شرکت هواپیمایی اجازه ندارد زیر قیمت بلیت بفروشد.  

 در دو ماهه اول کرونا بسیاری از شرکت های هواپیمایی  پول مسافر را برنمی‌گردانند به راحتی بخشنامه می‌کردند که «سه ماه بعد از اینکه شروع به پرواز کردیم پول‌ها را برمی‌گردانیم» در حالی که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان پول مردم دست آن شرکت بود. در مصاحبه ای اعتراض کردم فردای آن روز کتبا اعلام کردند «پول را برمی‌گردانیم».

وی گفت: حجم زیادی از شکایات حل شد و در کمیته صیانت بررسی شد کمتر از ۱۰ درصد باقی ماند که پرونده آن را به دادگستری انتقال دادیم. و مجموع پول مردم که دست شرکت های هواپیمایی باقی مانده بود کمتر از یک ماه به زیر ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

رفیعی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از ایرلاین‌های خارجی هنوز مالیات بر ارزش افزوده را روی بلیت خود اعمال کرده است. این در حالی است که نباید این هزینه را از مسافر بگیرند. حتی ایرلاین هایی که قبلاً این هزینه را گرفته اند باید پول مردم را برگردانند.

با ارز ۴۲۰۰ تومانی در حق صنعت گردشگری اجحاف شد

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: در نوروز سال ٩٩ که وام های بلاعوض به صنعت گردشگری دادند گفتم ما توقع پول بلاعوض نداریم؛ گفتند« وام کرونایی می‌دهیم» که آن هم مانند ارز ۴٢٠٠ تومانی که در حق صنعت گردشگری اجحاف شد به این صنعت آسیب زد، چون تضمین دارند که سه ماهه تمام شود، پیشنهاد کردم سهم کارفرما در بیمه را دولت بدهد و ببخشد، وام یکساله کم بهره بدهید تا دفاتر سرپا باقی بمانند و نیروهای خود را هم حفظ کنند، که البته انجام ندادند.

برخورد با دفتر و ایرلاین باید به مساوات باشد

رفیعی در مورد تعلیق پروانه فعالیت دفتر خدماتی سفر الی‌گشت گفت: برای پیگیری این مساله به سازمان هواپیمایی رفتم، توقع داریم کمک شود پرونده به زودی حل شود معتقدم «تخلف زمانی صورت می‌گیرد که ایرلاین و دفتر تبانی کرده باشند»؛ اگر شرکت هواپیمایی هم تخلف کرده باید با آن هم برخورد شود، البته نهاد نظارتی رسیدگی کرد و حقوق مردم هم مسترد شد.

دولت باید تصدی گری در صنعت گردشگری را کاهش دهد،‌ وقتی دولت هم ناظر و هم مجری است هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود. اگر اجرا و نظارت و صدور و تمدید مجوز را در اختیار داشته باشد و تفویض نکند مشکلات حل نمی‌شود دولت باید خود را سبک کند اجازه دهد بخش خصوصی وارد میدان شود تا سبک بال تر حرکت کند. باید برخی اختیارات را واگذار کند. این طوری جایگاه حاکمیتی خود را هم حفظ می کند نه اینکه الان دولت اجرا می کند وتشکل صنفی و بخش خصوصی نظارت انجام می دهد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهار داشت: باید بازار هدف گردشگری مجدد مطالعه شود چرا فقط به نمایشگاه های اروپایی توجه می‌شود باید نگاهی به کشورهای همسایه مانند جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و حتی عمان داشته باشیم. باید به نمایشگاهای صنعت گردشگری در این کشورها توجه شود. گردشگر ورودی از جمهوری آذربایجان به کشور به سالی یک میلیون نفر رسیده بود.

دولت باید تصدی گری در صنعت گردشگری را کاهش دهد،‌ وقتی دولت هم ناظر و هم مجری است هیچ تغییری ایجاد نمی شودوی گفت: از عمان کسب درآمد داریم، اما در نمایشگاه آن شرکت نمی‌کنیم.‌به اتفاق یک هیات اقتصادی به عمان رفتیم جلسات B۲B داشتیم بعد از آن پروازهای ما از ۲ پرواز در هفته به ۴٠ پرواز در هفته رسید. ۹۵ درصد افزایش ورودی از این کشور داشتیم. تاپیش از کرونا ورودی ما از ترکیه به ۵۰۰ هزار نفر و از عراق به ۴ میلیون نفر رسید اما برای آن هیچ برنامه‌ای نداشتیم.

رفیعی گفت: باید به دفاتر خدمات سفر که تلاش کردند در این دو سال بقا داشته باشند خسته نباشید گفت، ١٠٠ درصد زحمات نوروزی ۱۴۰۱ و قرن جدید به عهده بخش خصوصی بود. اگر چه بخش دولتی هم در ستاد نوروزی کارهای موثر وخوبی انجام داد،‌ اما همه دستگاه‌های اجرایی بودند که ما فعالیت کنیم، ولی هیچکدام از تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی در جلسات ستاد نبود.

به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در نوروز کمتر ١۵ میلیون گردشگر از جامعه ٨۵ میلیونی سفر کردند، اگر با نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مقایسه کنیم می‌توان گفت سونامی سفر؛ در این دو سال همه چیز قفل و محدود بود و کسی اجازه فعالیت و سفر نداشت. با ١۵ روز سفر خسارت دوسال کرونا جبران نمی شود دفاتر توانستند رفته رفته احیا شوند هیچ سوی نکردند، و سهمی از در آمد نبردند، اما امید به آینده گردشگری پیدا کردند که چرخ صنعت در حال راه افتادن است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: حتی اگر ۵۰ میلیون نفر شب اقامت حساب کنیم گردشگری صورت نگرفته و جامعه گردشگری کمک نکردند. در شأن مردم ایران سفر چادری نیست بلکه باید در شأن عالی سفر باشد و از بهترین امکانات استفاده کند، امیدوارم دولت و بخش خصوصی در کنار هم صنعت گردشگری را حرکت دهند.

ما همه به دولت سیزدهم دولت آیت الله رئیسی امید بستیم اما در بدنه هنوز اتفاقی نیفتاده است وزیر میراث فرهنگی هم تلاش می کند مشکلات فعالان صنعت گردشگری را بررسی می کند اما هنوز مشکلی از صنعت گردشگری حل نشده است. آقای ضرغامی وزیر قدرتمندی است، اما ١۵ روز نوروز تمام شد کاش گزارش های میدانی فعالان بخش خصوصی گردشگری را هم بشنوند.

شکایت ها در مقایسه با سال ٩٨ خیلی پایین‌تر بود

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: در نوروز شکایتی زیادی نداشتیم، البته به ما در انجمن تعدادی شکایت رسیده و تخصصی بود و رسیدگی کردیم. شکایت ها در مقایسه با سال ٩٨ خیلی پایین‌تر بود حدود ٣٠ شکایت بیشتر نبود.امسال بیشترین حجم -که معمولا برای استان تهران است- به اندازه سالهای قبل هم نبود، و قرار شد شکایت های استان تهران با توافق به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران واگذار می شود که  حقوق ٩٠ درصد ایفا می‌شود و حجم زیادی از دوش قوه قضاییه برداشته می‌شود.

اکنون دیگر بازار هدف گردشگری ایران، کشورهای اروپایی نیستند بلکه چین، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه هستندرفیعی گفت: در حال حاضر یکی از ایرلاین‌های خارجی هنوز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را روی بلیت خود اعمال کرده است.این در حالی است که نباید این هزینه را از مسافر بگیرند. حتی ایرلاین‌هایی که قبلاً این هزینه را گرفته اند باید پول مردم را برگردانند. مگر چه چیزی به این ارزش اضافه شده است؛ بابت چه چیزی باید مالیات گرفته شود؟ اگر مالیاتی هم گرفته می‌شود آن را باید از ما که بلیت می‌فروشیم بگیرند نه شرکت های هواپیمایی.

وی بیان کرد: کتابچه‌ای در سال ۹۷ دولت منتشر کرده بود، در این کتابچه آمده بود که ۳۶ هزار نفر توسط آژانس‌ها به ایران آمده‌اند. در صورتی که اعلام کرده بودند در سال ۹۸ حدود ۸ میلیون مسافر وارد ایران شده است؟ این ۸ میلیون را چند درصد از دفاتر مسافرتی به ایران آورده اند؟ ما با ۴۰ پرواز در هفته ، فقط در یک سال بیش از ۴۰هزار گردشگری عمانی به ایران آوردیم.

رفیعی بیان کرد: دولت اگر اجازه بدهد؛ ما در کمیته‌های گردشگری سلامت و دیگر کمیته‌ها می‌توانیم بیشتر فعال باشیم. در همین کمیته ورودی بررسی کردیم که اکنون دیگر بازار هدف گردشگری ایران، کشورهای اروپایی نیستند بلکه چین، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه هستند که می‌توان آنها را بازار ایران دانست. ما باید در نمایشگاه‌های گردشگری این کشورها شرکت کنیم اما چرا روی این بازار اصلاً کار نمی‌شود و تصور می‌کنیم که فقط باید از اروپا مسافر به ایران بیاوریم؟

در حال حاضر ۳۵ هزار نفر از پاکستان به ایران می آیند و به عراق می‌روند. چرا ما نباید از این تعداد یک ریال درآمد داشته باشیم؟ می‌توان این گروه‌ها را هدایت کرد و گفت که باید در میانه راه در ایران اقامت کنند در آن صورت از ورود این تعداد پاکستانی به ایران هم می‌توان درآمد داشت. ما در کمیته تورهای ورودی روی این موضوعات کار کرده ایم. در حال حاضر نیز برای مسیر گردشگری افغانستان فعالیت‌هایی در حال انجام است.

بسیاری از شکایت‌هایی نوروز که وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده متوجه آژانس دارای مجوز و پروانه نیست. ما همین الان هم آژانس‌هایی را دور تا دور حرم امام رضا (ع) می‌بینیم که در کنار فروش لباس، بلیت هواپیما هم می‌فروشند. بیشتر این شکایت ربطی به دفاتر مسافرتی دارای مجوز ندارد. بنابراین نباید شکایت از آن دفاتر را به نام این صنعت نوشت. ما در انجمن صنفی به حدود ۳۰ تا ۴۰ مورد شکایت که واقعاً از آژانس مسافرتی شکایت شده بود و یا از مسافر شاکی بودند رسیدگی کردیم.

برچسب‌ها پاکستان افغانستان استان تهران جمهوری آذربایجان قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان افغانستان استان تهران پاکستان افغانستان استان تهران جمهوری آذربایجان قوه قضاییه جمهوری آذربایجان صنعت گردشگری حال حاضر بخش خصوصی شکایت ها پول مردم دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۹۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌های آموزشی فعالان صنعت گردشگری در یزد

هما خورشیدی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: دوره صرفه‌جویی انرژی در تأسیسات گردشگری و دوره بازآموزی راهنمایان گردشگری از سری دوره‌های آموزشی توانمندسازی شاغلان صنعت گردشگری، امروز و فردا در یزد برگزار می‌شود.

وی افزود: این دوره‌ها به صورت رایگان با محوریت این اداره‌کل و توسط مؤسسات آموزشی خدمات گردشگری و باهدف آشنایی با مباحث روز صنعت گردشگری برای شاغلان و فعالان این صنعت برگزار می‌شود و در پایان برای هر کدام از شرکت‌کنندگان گواهینامه صادر می‌شود.

خورشیدی، ضمن اشاره به اهمیت آموزش و بازآموزی فعالان صنعت گردشگری گفت: تأمین نیروی انسانی ماهر یکی از مهمترین بخش‌های تاثیرگذار در حوزه گردشگری است که با حمایت دفتر مطالعات و آموزش گردشگری کشور و به منظور ارتقای سطح شاغلان این صنعت زمینه اجرای دوره‌های توانمندسازی فراهم شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ارائه توانمندی‌های گردشگری کردستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • تحت تاثیر پیشرفت دفاتر اسناد رسمی ایران قرار گرفتم
  • آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه
  • خسارت جبران ناپذیر در کم توجهی به امر نماز
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • برگزاری دوره‌های آموزشی فعالان صنعت گردشگری در یزد
  • جبران خسارت‌های سیل به روستای قطرم بافق
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد