Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه همیشه انرژی هسته‌ای و تلاش‌های مرتبط با تحقیق و توسعه این علم حساس و حیاتی در زیر سایه سنگین موضوع «مذاکرات هسته ای» قرار گرفته و عموم مردم با شنیدن کلید واژه انرژی هسته‌ای ناخودآگاه به یاد پروسه طولانی مدت و پرپیچ و خم مذاکرات و تحریم‌ها و آثار ناشی از آن بر زندگی خود می‌افتند. تصویر عموم مردم از انرژی هسته‌ای و دستاورد‌های آن با کلید واژه «مذاکرات» درهم تنیدگی محکمی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش «تابناک» در ۲۰ فروردین ۱۳۸۵ (۹ آوریل ۲۰۰۶) خبر دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد.

دانشمندان ایرانی موفق به تولید چرخه کامل سوخت هسته‌ای در مقیاس آزمایشگاهی شدند و خبر دستیابى ایران به فناورى غنى‌سازى اورانیوم و راه اندازى یک زنجیره کامل غنى سازى توسط سانتریفیوژهاى ساخت ایران اعلام شد.

در پی این موفقیت دانشمندان و متخصصان کشورمان در دستیابی به نسل جدیدی از سانتریفیو‌ژها در ایران و اعلام آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورمان در زمره کشور‌های صاحب تکنولوژی در غنی‌سازی اورانیوم محسوب می‌شود و ایران به کشور‌های عضو باشگاه اتمی پیوست.

پس از آن با تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، به پاس قدردانى از تلاش‌هاى افتخار آفرین دانشمندان جوان ایرانى در دستیابى کشور به فناورى صلح آمیز هسته اى، ۲۰ فروردین مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای در تقویم رسمى ایرانیان «روز ملى فناورى هسته اى» نام گرفت. برنامه ایران در سال 1353 این بود که در عرض بیست سال، چرخه کامل سوخت را بومی کرده و 23 هزار مگاوات برق را از طریق 22 نیروگاه هسته‌ای تامین نماید. در این راستا، قرارداد هایی با آلمان و فرانسه منعقد شد. آلمان در دهه 1970 ساخت دو رآکتور هزار مگاواتی در بوشهر را آغاز کرد، اما باوجود پیشرفت 85 درصدی با پیروزی انقلاب اسلامی، کار را رها کرد. فرانسه نیز کار احداث رآکتور 360 مگاواتی دارخوین را در دهه 1970 میلادی آغاز کرد که البته با 10 درصد پیشرفت ساخت آن را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رها کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و شرکای منطقه ای آن تلاش‌های گسترده ای را برای براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی با به کارگرفتن روش‌های مختلف و درنهایت جنگ تحمیلی 8 ساله صورت دادند که از جمله نتایج آن توقف برنامه‌ هسته‌ای صلح آمیز ایران برای بیش از یک دهه بود. در سال 1357 با پیروزی انقلاب اسلامی، عملیات ساخت نیروگاه‌های هسته ای از جانب کشورهای غربی متوقف شده بود و در طول جنگ ایران و عراق تاسیسات موجود به ویژه نیروگاه بوشهر چندین بار مورد حمله هوایی عراق قرار گرفت که در اثر آن آسیب‌هایی به تجهیزات و ساختمان‌های موجود وارد شد، اما از سال 1368 گام‌های نخست برای احیای هسته ای صلح آمیز برداشته شد.

اما این مسیر به سهولت و آسانی طی نشده و گم نامان فراوانی بودند که علی رغم دانشمند بودن و محقق بودن و نخبه بودن فقط بعد از شهادت شان از گم نامی خارج شدند. برای طی این مسیر در گذشته و حال چه بسیار خانواده‌هایی بودند و هستند که به علت حضور فرزندان یا همسرانشان در این عرصه مجبور هستند به خاطر ملاحظات علمی و امنیتی و حتی بهداشتی زندگی متفاوتی از عموم جامعه داشته هستند.

در حال حاضر تعلیم و تعلم و در زمینه انرژی هسته‌ای از حساسیت فراوانی برخوردار است و جوانان و نخبگان بسیاری هستند که برای تحقیق و اجرای پروژه‌های دانشگاهی خود با محدودیت‌های داخلی و خارجی فراوانی مواجه هستند که علی رغم همه این موانع با عشق و علاقه این مسیر را طی می‌کنند.

افراد فراوانی در قالب جایگاه‌های مختلف شغلی در مراکز هسته‌ای مشغول به فعالیت هستند که حضور تک تک آنان در این عرصه حیاتی و مهم است لذا‌ای کاش می‌شد هر سال در این روز مهم از تلاش‌ها و اقدامات تک تک آن‌ها یاد کرد و به پاسداشت این دستاورد‌ها عموم را با دانشمندان و نخبگان خود آشنا کرد، اما افسوس که اقدامات خصمانه دشمنان این مرز و بوم موجب شده است آن‌ها همچنان گمنام بمانند.‌ای کاش میشد برای عموم مردم تشریح کرد این نخبگان و فعالان عرصه هسته‌ای با چه تلاش‌ها و تکنیک‌هایی توانسته اند علی رغم همه مشکلات داخلی و خارجی چرخ این علم حساس و حیاتی را در حرکت نگه دارند و بتوانند این پیام را به عموم جامعه و جهان برسانند که علی رغم همه مشکلات این نخبه و جوان ایرانی است که می‌تواند خواستن و توانستن را معنا کند.‌ای کاش می‌شد این اقدامات در قضاوت و منظر عموم جامعه قرار داد که به سوالات و ابهاماتی که در این سال‌ها بدون پاسخ مانده اند پاسخ داده شود و این تصور پایان یابد که انرژی هسته‌ای یعنی مذاکرات هسته ای. به هرحال امید است روزی بتوان با صراحت و شفافیت و صدای رسا گفت که انرژی هسته ای با مذاکرات هسته ای تفاوت دارد و چه تلاش‌هایی و از سوی چه کسانی در زمینه گداخت هسته‌ای، ساخت محفظه شتابگر‌ها، کشاورزی هسته‌ای، تولید کیک زرد و تولید رادیو دارو‌ها و... رخ داده است.   در همین ارتباط روز گذشته هم ۹ دستاورد جدید در این زمینه رونمایی شد که عبارت بودند از:

۱- سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن.

۲- تدوین دانش فنّی و ساخت اوّلین نمونۀ صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران.

۳- طراحی و ساخت سامانۀ سم‌زدایی از پسته با استفاده از فنّاوری پلاسمای سرد، با این روش قارچ‌ها و باکتری‌های محصول پسته از بین می‌رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی‌گیرد.

۴- طراحی و ساخت سامانۀ پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان، این سامانه بصورت انتخاب سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می‌گردد.

۵- تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده، در این روش ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می‌شود و سلول سرطانی را بصورت موضعی از بین می‌برد.

۶- نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستاز‌های آن.

۷- تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ۱۷۷، گالیوم ۶۸ و تکنیسیوم ۹۹،

۸- کسب فنّاوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف.

۹- طراحی و ساختِ چشمۀ لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقّت بسیار بالا.

باید خاطرنشان کرد تولید صفحات سوخت سیلیسایدی نوعی سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست. این توانمندی کیفیت و کمیت تولید رادیودارو‌ها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد و ایران را به یکی از کشور‌های پیشرو در حوزه فناوری هسته‌ای تبدیل می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 آلودگی هوا دعای روز هشتم رمضان مذاکرات هسته ای فناوری هسته ای دانشمندان هسته ای ماه رمضان طرح ترافیک 1401 آلودگی هوا دعای روز هشتم رمضان قیمت گوشی پیروزی انقلاب اسلامی مذاکرات هسته ای انرژی هسته ای علی رغم تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۱۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟

سفر دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در هفته سوم اردیبهشت، شاید فرصتی برای حل مسائل اختلافی ایران و آژانس و بازگشت این نهاد ناظر سازمان ملل به مسیر حرفه ای خود ایجاد کند.

به گزارش مشرق، بنابر اعلام بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در ابتدای هفته سوم اردبیهشت ماه برای شرکت و سخنرانی در نخستین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای اصفهان و همچنین رایزنی با مقامات ایرانی از جمله محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به کشورمان سفر خواهد کرد.

پیش تر نیز گروسی در اسفند ماه سال گذشته با ابراز علاقه برای سفر به ایران عنوان داشت: امیدوارم هر چه زودتر فرصتی پیدا کنم و حضوری با آنها (مقامات ایران) صحبت کنم. مدیرکل آژانس پیشتر از این در گفت‌ وگو با خبرگزاری رویترز برای انجام این سفر اعلام آمادگی کرده بود، افزود: اگر دعوتم نکنند نمی‌توانم بروم بنابراین هر وقت احساس کنند که آماده گفت‌وگو با من هستند بسیار خوشحال خواهم شد که به آنجا برگردم.

این درحالیست که بعد از اعمال محدودیت های ایران در جمع‌آوری برخی از دوربین های نظارتی و فراپادمانی آژانس و همچنین تعدیل برخی از بازرسان اروپایی در پاسخ به اقدامات مغرضانه تروئیکای اروپایی و آژانس در شورای حکام، رافائل گروسی طی ۲ سال گذشته تلاش های زیادی برای سفر به تهران و دیدار با مقامات ایرانی داشته است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از شروع توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران تاکنون ۲ بار از زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمده به تهران سفر کرده است.

توپ در زمین کدام طرف است

سفر پیش روی گروسی به ایران در حالی صورت می پذیرد که در سایه سیاسی کاری های آژانس و همچنین عناد و غرض ورزی طرفین غربی حاضر در این نهاد بین المللی، روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقاطعی دچار خدشه گشته بود. بدون شک این سفر فرصتی بسیار خوب برای رایزنی طرفین و همچنین حل مسائل اختلافی بین اژانس بین المللی انرژی اتمی به شمار می‌آید.

گروسی سال گذشته در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین، در سخنانی دوپهلو ضمن بیان این نکته که هیچگونه اطلاعاتی درباره ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران در اختیار ندارد، مجدداً به طرح ادعاهای بی اساس درباره لغو مجوز بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران و همچنین اتهام زنی به ایران در مورد عدم همکاری با این سازمان اقدام نمود.

با وجود آنکه ایران در چارچوب موافقت نامه پادمانی بالاترین سطح همکاری با آژانس را در بین کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است و علی رغم چنین سطحی از حسن نیت ایران در رفتار و تعامل با آژانس، دبیرکل این نهاد در سخنان خود برخلاف تاکید بر همکاری‌ها و تعاملات ایران، از عناوینی همچون نگرانی و شک و تردید درباره برنامه هسته ای ایران استفاده می کند.

بدون شک سیاسی‌کاری های پیشین آژانس نه تنها دستاوردی را در مسیر ارتباط این نهاد با کشورمان به ارمغان نیاورده بلکه حسن نیت پی در پی ایران در مسیر تعامل با آژانس و بدعهدی و اظهارات ضد و نقیض از سوی دبیرکل آژانس منجر به خدشه های جدی به این ارتباط شده است.

در همین زمینه، رئیس سازمان انرژی اتمی، در مورد سفر «رافائل گروسی» به ایران و حل مسائل پادمانی در جمع خبرنگاران پس از جلسه هیات دولت این هفته، عنوان داشت: مسائل پادمانی آن گونه که تعریف و وضع شده، همواره در حال تعامل و گفت‌وگو بودیم. این مسائل از زمان آغاز تاکنون چهار مکان بود، دو مکان حل و فصل شده و درباره دو مکان در حال تبادل نظر و گفت‌وگو هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی بر بیانیه اسفند ماه ۱۴۰۱ همچنان پابرجا هست و در چارچوب آن بیانیه تعامل داریم، این موضوع هم مورد پرسش بوده چون توسط جریان مخربی که در غرب علیه این برنامه فعالیت می کنند زیر سوال رفته بود و در پایدار بودن آن تشکیک می‌کردند!

اسلامی اعلام کرد: آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و ما می‌توانیم در چهارچوب پادمان و معاهده ان پی تی(NPT) روابط خود را با آژانس تقویت کنیم.

وی در مورد همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز، تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم. ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند و می‌توانند برای بازرسی حضور داشته باشند. بازرسی آژانس در چارچوب پادمان آنها در حال انجام است و این مساله اصلا سیاسی نیست و ما در فرآیندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به این موضوع اذعان دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران، بیان کرد: «این‌ها موضع‌گیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی که مرتب سعی می‌کند به دنیا القا کند که برنامه ایران صلح آمیز نیست، این سوال را پرتکرار می‌پرسند. گروسی همواره گفته که هیچ نشانه‌ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد».

اصلاح روند غیرسازنده و حسن رفتار متقابل آژانس در برابر کشورمان می تواند همکاری های مابین را افزایش داده و مسیر تعامل آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران را روز افزون کند.

در همین راستا، یکی دیگر از فرصت های طلایی برای گسترش همکاری های بین ایران و آژانس، استفاده از ظرفیت کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای ایران در شهر اصفهان است. این کنفرانس به نوبه خود می‌تواند به معرفی توان علمی فناوری صلح آمیز هسته ای ایران کمک کرده و فرصتی برای ارتباط علمی و توسعه همکاری ها بین کشورمان و سایر کشورها در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای باشد.

سفر پیش روی گروسی بستر خوبی را برای بهبود روابط آژانس با ایران فراهم خواهد کرد، به شرطی که این دیپلمات آرژانتینی رویه های قبلی خود که اعمال سیاست های دیکته شده برخی از طرف های غربی در قبال ایران بود را اصلاح کرده و مسیر پرونده هسته ای ایران را به چارچوب های متعارف آژانس بین المللی انرژی هسته ای برگرداند.

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه در اصفهان برگزار می شود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • فرآیند ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی در کارخانه‌های مشهور (فیلم)
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • معمای بنزین در ایران
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • سایه مالک نساجی بر سر ورزش ایران مستدام!