Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با هشدار نسبت به عارضه‌های بیماری سرخک گفت: چنانچه مبتلایان به سرخک تحت درمان قرار نگیرند با عارضه‌های متعدد ناشی از این بیماری مواجه خواهند شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مسعود مردانی، با اشاره به خطر شیوع سرخک در کشور، اظهار کرد: بعد از ورود تعداد زیادی از مهاجران از کشور افغانستان، میزان شیوع سرخک در کشور به طرز چشمگیری افرایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه تا چند سال پیش در کشور به سمت ریشه کنی بیماری سرخک حرکت می‌کردیم، گفت: متأسفانه در حال حاضر به دلیل شیوع بالای سرخک، زنگ خطر ابتلاء به این بیماری به صدا در آمده است.

مردانی از افزایش ۶ برابری مهاجرت‌ها از کشور افغانستان خبر داد و افزود: در حال حاضر روزانه بیش ۸۰۰۰ نفر از افغانستان وارد کشور می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تعداد زیادی از مردم افغانستان در برابر بیماری سرخک واکسینه نشده اند، تاکید کرد: در سال گذشته نیز بیش از ۱۰۰ مورد انتقال سرخک گزارش شده که عمدتاً از بین مهاجران افغانستانی بوده است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: همچنان موارد ابتلاء به سرخک در کشور دیده می‌شود و متأسفانه این عدد در مقایسه با سال گذشته روند افزایشی داشته است.

مردانی از سرخک به عنوان بیماری حاد دستگاه تنفسی فوقانی یاد کرد و افزود: این بیماری عمدتاً در دوران کودکی ایجاد می‌شود.

وی از پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون علیه سرخک در کشور خبر داد و تاکید کرد: در سال ۱۳۸۴ در طرح ملی سرخک و سرخجه حدود ۳۰ میلیون ایرانی بر علیه این بیماری‌ها واکسینه شدند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بیماری سرخجه مادرزادی در کشور ریشه کن شده است، افزود: در مورد بیماری سرخک هم چهار سال است که کنترل گسترده و حرکت به سمت ریشه کنی بیماری سرخک به سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است.

مردانی با اشاره به اینکه اولین مورد ابتلاء به سرخک در استان کرمان توسط مهاجران شناسایی شد، ادامه داد: در حال حاضر متأسفانه با افزایش بار مهاجرت‌ها این بیماری به بیشتر نقاط کشور منتقل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تب بالا از بارزترین نشانه‌های ابتلاء به سرخک است، گفت: تب در مبتلایان به سرخک گاهی تا ۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

بی قراری، بی اشتهایی، عطسه، سرفه، علامت‌های مختصر آب ریزش بینی از دیگر نشانه‌های ابتلاء به سرخک است که مردانی به آن اشاره کرد و افزود: در بیماری سرخک سطح داخلی حلق و دهان هم قرمز و ملتهب می‌شود.

وی ادامه داد: دانه‌های قرمز روی پوست در مبتلایان به سرخک ابتدا در ناحیه سر و صورت شروع می‌شود و در حد فاصل رویش مو و رفته رفته تمام اندام‌ها را درگیر می‌کند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: ذات الریه بعد از سرخک بسیار سیر بالینی طولانی دارد و حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی به خانواده‌هایی که به دلیل ترس از ابتلای کودکشان به کرونا، واکسیناسیون‌های معمول را انجام نداده اند، گفت: در اولین فرصت با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به صورت رایگان کودکان خود را در برابر این بیماری واکسینه کنید.

مردانی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم بیماری سرخک در کشور شیوع پیدا کند، افزود: حتی افرادی که علیه این بیماری واکسینه شده اند هم ممکن است بعد از مدتی آنتی بادی لازم برای مقابله با بیماری را نداشته باشند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: به محض مشاهده علامت‌های ابتلاء به بیماری حتماً به پزشک مراجعه کرده و شرایط قرنطینه را رعایت کنند.

به گفته وی، بزرگسالانی که علیه سرخک واکسینه شده اند و آنتی بادی محافظت کننده در برابر بیماری داشته باشند، به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سرخک درمان سرخک فوق تخصص بیماری های عفونی ابتلاء به سرخک سرخک در کشور بیماری سرخک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۱۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است

آفتاب‌‌نیوز :

امیرحسین حسینی فوق تخصص گوارش و کبد کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه شبکه سلامت سیما در خصوص سندروم روده تحریک پذیر در کودکان به گفتگو پرداخت.

حسینی گفت: سندروم روده تحریک پذیر در دسته بیماری‌های عملکردی قرار دارد، بیماری‌های عملکردی یک بیماری خاص و خطرناک نیستند و علت مشخص و خاصی برای آن‌ها تعریف نشده است، به همین دلیل به این نوع بیماری‌ها که احتمال و دلایل متعددی برای بروز آن‌ها مطرح می‌شود، «نشانگان یا سندروم» می‌گوییم.

کارشناس برنامه در مورد سندروم روده تحریک پذیر (IBS) گفت: از علامت‌های اصلی این سندروم، درد شکمی همراه با اسهال و یبوست است که باید حداقل به مدت ۴ روز در ماه، در فرد وجود داشته باشد. این درد‌ها معمولاً با تغییر قوام و تعداد دفعات مدفوع همراه است البته این در صورتی است که بیماری‌های دیگری در کنار این بیماری وجود نداشته باشد.

وی افزود: اگر در کنار علائم سندروم روده تحریک پذیر، علائم خطر دیگری مانند اینکه رشد کودک خوب نباشد، دفع مدفوع همراه با خون یا بلغم باشد و یا کودک استفراغ‌های مکرر حاوی صفرا داشته باشد، کودک را باید سریعاً به پزشک رساند، زیرا این علائم در سندروم روده تحریک پذیر وجود ندارد و تشخیص بیماری دیگری خواهد بود.

این فوق تخصص گوارش کودکان یادآوری کرد: زمینه ابتلاء افراد خانواده، به هم ریختگی میکروب‌های روده و افرادی که نسبت به درد حساسیت زیادی دارند، از جمله عوامل تاثیر گذار در بروز این بیماری هستند.

حسینی گفت: سن شیوع این بیماری ۶ تا ۱۸ سال است، اما گاهی این علائم در نوزادان دقایقی قبل از دفع مدفوع به شکل دل پیچه و درد دیده می‌شود که در واقع نوعی سیر تکاملی در نوزاد محسوب می‌شود. در بعضی از نوزادان نیز حالت کولیک داریم که در طیف درد‌های عملکردی قرار می‌گیرد و بیماری خاصی نیست نکته قابل اهمیت این است که این تشخیص‌ها حتما باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که اولین قدم در تشخیص این بیماری چیست، گفت: قبل از تشخیص قطعی، اولین قدم بررسی بیماری سلیاک (حساسیت به گندم)، دفع خون مخفی در مدفوع و انجام آزمایشات اولیه خون است. قابل ذکر است که در تشخیص این بیماری به انجام سونوگرافی هیچ نیازی نیست.

حسینی افزود: در برهه‌های زمانی که استرس وجود دارد، مانند قبل از شروع قاعدگی، بعد از ابتلا به یک سری از عفونت‌های حاد گوارشی میکروبی و یا ویروسی، فرد ممکن است به علائم سندروم روده تحریک پذیر دچار شود، که به آن سندروم روده تحریک پذیر بعد از ابتلا به بیماری گفته میشود.

وی تأکید کرد: رژیم‌های غذایی صنعتی و فرآوری شده، مانند آب میوه‌های صنعتی، غذا‌های فست فود، کنسرو‌ها و...، موادی را در روده تولید میکنند که به گاز بیشتر در روده منجر میشود و درد شکمی را بیشتر میکند، بنابراین حذف مواد غذایی صنعتی نقش مهمی در کاهش علایم دارد. 

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا سندروم روده تحریک پذیر تنها درمان دارویی دارد؟ گفت: کنترل این بیماری راحت نیست، بعد از عوامل تغذیه ای، استرس و علائم مربوط به روان، نقش مهمی در شعله ور شدن این سندروم دارد علاوه براین جلسات روانشناسی (CBT) در کاهش علائم و کاهش میزان مصرف داروها، نقش مهمی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی صحبت از بیماری‌های عملکردی به میان می‌آید، نقش اصلی اطمینان بخشی پزشک به خانواده است، کم کردن استرس و صحبت‌های پزشک، نقش بسیار مهمی در درمان دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • روند افزایشی خودکشی از ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۱
  • روند افزایشی خودکشی از 1388 تا 1401
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد