Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: اولویت و تمرکز ما بر روی جفت‌گیری یوز در زیستگاه طبیعی است و تلاش ما این است که جمعیت طبیعی یوز را حفظ کنیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در تاریخ ششم بهمن سال 1400 سازمان محیط زیست از جفتگیری ایران و فیروز, 2 یوزپلنگ ایرانی در مرکز تکثیر پارک ملی توران خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این تاریخ 2 مرحله فحلی برای جفت‌گیری این یوزها با شکست مواجه شده بود اما با توجه به اینکه زمستان فصل جفت‌گیری یوزپلنگ ایرانی بود, در مرحله سوم این تلاش‌ها با موفقیت همراه بود و یوزهای نگهداری شده در مرکز تکثیر پارک ملی توران موفق به جفت‌گیری شدند.

به تازگی نیز حسن اکبری, معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست از احتمال بالای بارداری یوز ماده و متولد شدن توله‌های یوز در تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال جاری خبر داده است. همچنین در تاریخ 18 اسفندماه سال پیش نیز سرپرست سابق اداره کل محیط زیست سمنان از احتمال بیش از 90 درصدی بارداری یوزپلنگ ایرانی خبر داده بود.

به گفته امیر عبدوس که در آن زمان ریاست اداره کل محیط زیست استان سمنان را بر عهده داشت, حضور یک یوز نر بالغ دیگر به نام "فراز" در اطراف سایت نگهداری ایران و فیروز که به این منطقه نزدیک شده بود, در جفت‌گیری این 2 فرد یوز بسیار موثر بود؛ حضور "فراز" سبب شد فیروز به سختی برای حفظ ایران تلاش کند و همچنین حضور دو یوز نر کارآزموده موجب تحریک بیشتر ایران در اثر افزایش میزان فرمون‌های جنس نر و افزایش میل جنسی یوز ماده شده است.

پس از انتشار اخبار تولد احتمالی توله‌های یوز و موفقیت‌آمیز بودن روش جفتگیری در اسارت, صحبت‌هایی از انتقال فراز به مرکز تکثیر پارک ملی توران در فضای مجازی مطرح شد و برخی از افراد انتقال این یوز نر را سبب بالا رفتن احتمال جفت‌گیری ایران با فراز می‌دانستند.

در رابطه با این موضوع حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای انتقال فراز به مرکز تکثیر یوز پارک ملی توران نداریم و اولویت و تمرکز ما بر روی جفت‌گیری یوز در زیستگاه طبیعی است و تلاش ما این است که جمعیت طبیعی یوز را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: یوزهایی که در اسارت داریم به عنوان یک ذخیره ارزشمند ژنتیکی محسوب می‌شوند و این یوزپلنگ‌‌ها از جنبه حفظ ژنوم یک گونه و ایجاد یک جمعیت پایه بسیار مهم هستند.

بارداری یوزپلنگ ایرانی تقریبا قطعی است یوزپلنگ‌های نگهداری شده در اسارت توانایی بازگشت به طبیعت را ندارند!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پایش و نظارت در محیط زیست سازمان محیط زیست پایش و نظارت در محیط زیست سازمان محیط زیست سازمان محیط زیست یوزپلنگ ایرانی پارک ملی توران جفت گیری یوز مرکز تکثیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۱۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس