Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، سفارت ایران در کابل در درباره انتشار برخی مطالب با هدف ایجاد فتنه و شکاف میان دو ملت ایران و افغانستان هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است: با تبریک ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم مسلمان افغانستان، با توجه به فتنه و توطئه ای که در روابط دو کشور در جریان است، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ضمن هشدار به توطئه پدید آمده، لازم می داند مطالب ذیل را اعلام نماید:

جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که به شایستگی میزبان مهاجران افغانستانی بوده و هم اکنون نیز میزبان حداقل 5 میلیون نفر از آنان می‌باشد که عموما از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران همچون شهروندان ایرانی بهره مند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تحولات اخیر در افغانستان سبب شده که موج جدیدی از اتباع افغانستانی به سمت ایران راهی گردند. جمهوری اسلامی علیرغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه؛ هیچ مانعی برای ورود اتباع افغانستان ایجاد ننموده و همچنان پذیرای مهاجران جدید می‌باشد.  

ورود غیر قانونی به خاک ایران به‌معنی نقض حاکمیت سرزمینی آن به شمار می‌رود و نیروهای انتظامی (مرزی) جمهوری اسلامی ایران موظف هستند از ورود غیرقانونی کلیه اتباع بیگانه به خاک کشور ممانعت به عمل آورند.  

سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان و اتباع آن کشور،بر اصل حسن همجواری و رعایت احترام متقابل استوار است. بدیهی است اخبار و اطلاعاتی که حاکی از بدرفتاری سازماندهی شده نیروی انتظامی ایران در قبال اتباع افغانستان بوده، بدون اساس و فاقد اعتبار می‌باشند.

کلیپ های منتشره در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت اتباع افغانستان در ایران به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده در صدد گل آلود ساختن روابط ریشه دار، عمیق و تاریخی بین دو ملت ایران و افغانستان بوده و به دنبال القای ایران هراسی در جامعه افغانستان است. واضح است که این قبیل فیلم ها، کلیپ ها و تصاویر نمی‌تواند مبنائی برای قضاوت عادلانه در ارتباط با نوع رفتار در قبال اتباع افغانستان در ایران قلمداد گردند.

از سوی دیگر فیلم ها و کلیپ‌هائی در فضای مجازی در حال انتشار است که به دنبال القای افغان هراسی در جامعه ایران می‌باشند و  در آنها اتباع افغانستان مرتکب جرم و جنایت علیه مردم ایران نشان داده می‌شوند. کنار هم قرار دادن این نوع فیلم ها از جریان رسانه ای هدفمندی که به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند پرده بر می دارد. 

نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایراندر افغانستان شامل سفارت در کابل وسرکنسولگری ها در هرات، قندهار،جلال آباد و مزار شریف همه روزه بهجز ایام تعطیل نسبت به صدور روادید اقدام می نمایند.

شهروندان افغانستانی که تمایل دارند به ایران سفر نمایند می‌توانند با مراجعه به هر یک از نمایندگی‌های مذکور نسبت به اخذ روادید اقدام نموده و به صورت قانونی وارد ایران شوند.

منبع: الف

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران اتباع افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۳۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: ایران و جمهوری آذربایجان روابط کاملا پیچیده‌ای را درطول سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند. با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی، تمدنی و همچنین قرابت جغرافیایی، نگاه باکو همواره بر مدار ضدیت و تقابل با ایران تنظیم شده است. چنانکه می‌توان این مساله را چه در حوزه‌های مرتبط با جعل تاریخ و هویت و چه در قرار دادن جغرافیا در اختیار رژیم‌صهیونیستی برای انجام اقدامات امنیتی علیه ایران مشاهده کرد.

در این بین از بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آن‌ها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.

نکته قابل‌ملاحظه این است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از روند این دادگاه‌های نمایشی منتشر نشده است. بااین‌حال املاک دولت ایران به‌طور کامل پلمب شده یا محدودیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد شده است، ازجمله این املاک- که شامل هشت ملک و بالغ بر چند هزار متر مربع می‌شوند- می‌توان به ساختمان نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری، ساختمان نمایندگی صداوسیما، ساختمان‌های جامعه‌المصطفی، ملک سابق بانک ملی، ملک دارای قرارداد طولانی‌مدت کمیته امداد، ساختمان مدرسه و ملک متعلق به رایزنی فرهنگی ایران اشاره کرد. البته این اقدام باکو مسبوق به سابقه است، زیرا در گذشته باکو بخشی از اراضی دولتی ایران در منطقه احمدلی باکو را پس از به‌سرقت بردن اسناد آن مصادره کرده بود. تعرض باکو علیه اراضی ایران در شرایطی است که در ایام منتهی به تعطیلات عید نوروز با لابی‌گری‌های صورت‌گرفته، جمهوری آذربایجان اقدام به خرید یک ساختمان مجلل در منطقه پاسداران تهران به مساحت بیش از هزار متر و زیربنای بیش از سه هزار متر کرده است. این ملک شامل یک مجتمع هشت واحدی بزرگ به ارزش حدود ۲۰ میلیون دلار است.

با‌این‌حال همچنان مشخص نیست مجوز‌های این اقدام در ایام معطوف به تعطیلات عید نوروز و در شرایطی که باکو اقدام به تعرض به املاک ایرانی در باکو کرده است، با چه انگیزه و توسط چه ارگان‌هایی صادر شده است؟ ظاهرا این افراد و ارگان‌ها فراموش کرده‌اند که اخیرا ایران عملیات وعده صادق را به این دلیل انجام داده که اماکن دیپلماتیکش را به‌منزله خاک خود تلقی می‌کند؛ بنابراین درحالی‌که باکو اقدام به مصادره و پلمب ساختمان‌های ایران کرده، اعطای اجازه خرید ملک جدید در تهران کاملا بی‌معناست. این در شرایطی است که ساختمان سفارت ایران در باکو، در مقایسه با سفارتخانه‌های روسیه، ترکیه و آمریکا شامل ملکی محقر است که به نوشته مطبوعات باکو، به‌دلیل اختلاف در مورد زمین توسط کمیته املاک دولتی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان درباره آن شکایت تنظیم شده است.

گفته می‌شود مقامات آذری پس از حادثه مشکوک حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در بهمن ۱۴۰۱ که توسط سرویس امنیتی باکو و در آستانه گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو انجام شد، با کمک لابی‌های داخلی خود، از فضای موجود برای امتیازگیری کلان از تهران استفاده کرده که خرید ملک مذکور برای سفارت از آن جمله است. این درحالی است که سابقه فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نشان می‌دهد این سفارتخانه همواره در حمایت مالی از گروه‌های تجزیه‌طلب نقش داشته و درآمد‌های حاصل از ویزا را در اختیار این گروه‌ها قرار داده است. به همین دلیل علی‌رغم لغو روادید از سوی ایران از سال ۱۳۹۰، باکو ویزا را برای ایرانی‌ها لغو نکرده و حتی مرز زمینی دو کشور را نیز به بهانه کرونا روی شهروندان خود مسدود کرده است. البته در همین زمان باکو برای ۳۰ کشور- ازجمله آلبانی که میزبان مقر منافقین است- روادید را لغو کرده است.

به‌نظر می‌رسد نگاه پدرانه جمهوری اسلامی ایران به باکو، بیش از آنکه موجب تقویت و توسعه روابط شود، زمینه را برای سوءاستفاده جمهوری آذربایجان از حسن نیت ایران فراهم کرده است. در این بین نباید از فعالیت لابی‌های مختلف در داخل ایران گذشت که متاسفانه منافع ملی را فدای منافع شخصی و گروهی خود کرده‌اند و موجب انحراف در تصمیم‌گیری صحیح در قبال تحولات قفقاز شده‌اند.

دیگر خبرها

  • سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • دیدار رئیسی با بیماران اتباع
  • دیدار رئیس جمهور ایران با بیماران اتباع
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی