Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@23:30:58 GMT

تازه‌ترین آمار اتباع خارجی فاقد پروانه کار

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۴۷۱۸

تازه‌ترین آمار اتباع خارجی فاقد پروانه کار

معاون اشتغال وزارت کار از وجود یک میلیون تبعه خارجی فاقد پروانه کار در کشور خبر داده و می‌گوید: برآورد ما از اتباع خارجی مشغول به کار در ایران، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که تنها حدود ۳۰۰ هزار نفر از آنها دارای پروانه کار هستند.

به گزارش ایران اکونومیست، با وجود تلاش گسترده دستگاههای نظارتی برای کنترل و اعمال سخت گیری بر مرزهای کشور، در طول سه دهه گذشته اشتغال اتباع بیگانه غیرمجاز به یکی از چالش‌های بازار کار ایران تبدیل شده و پیامدها و ناهنجاری‌هایی را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع اقامت، اشتغال و حضور اتباع بیگانه در هر کشوری یکی از مسایلی است که با امنیت و نظام سیاسی آن کشور در ارتباط است به همین منظور کشورها بر اساس چارچوب ها و ضرورت‌های خود، ضوابط و قوانین مربوط به ورود اتباع بیگانه را تنظیم می کنند.

در کشور ما نیز برای ورود اتباع خارجی تشریفاتی از جمله اخذ روادید یا ویزا پیش بینی شده و اجازه ورود و اقامت مجاز آنها با نظارت دولت داده می شود.

برابر قانون کار، اتباع بیگانه ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و درصورت اشتغال کارفرمای آنها متخلف محسوب شده ومشمول جریمه خواهد بود؛ چنانچه در ماده ۱۲۰ قانون کار صراحتا ذکر شده، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

بر اساس آمار معاونت اشتغال وزارت کار، از مرداد تا دی ماه سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ بازرسی در حوزه اشتغال اتباع خارجی از کارگاهها به عمل آمده که حاصل آن شناسایی ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر شاغل خارجی غیرمجاز بوده است.

همچنین ۲۹۰۰ کارفرمای متخلف به مراجع قضایی معرفی و تلاش شده تا حدود ۶۰۰۰ نیروی کار ایرانی به جای اتباع خارجی غیرمجاز جایگزین شوند. در همین مدت بیش از ۱۷۴ هزار فقره پروانه کار در قالب دفترچه و کارت صادر یا تمدید شده است.

درآمد حاصل از ارائه خدمات پروانه کار و دریافت جریمه از کارفرمایان متخلف در شش ماهه مرداد تا دی سال گذشته، بیش از ۸۵۸ میلیارد ریال بوده است.

محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ـ به تازگی از وجود یک میلیون تبعه خارجی در کشور خبر داده که فاقد پروانه کار هستند.

او می گوید: برآورد ما از اتباع خارجی که مشغول به کار در ایران هستند، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که حدود ۳۰۰ هزار نفر دارای پروانه کار و مابقی بدون مجوز مشغول به کار هستند.

به گفته کریمی بیرانوند، در دولت سیزدهم شناسایی اتباع غیر مجاز در دستور کار قرار گرفته و در این مدت ۲۰ هزار تبعه غیرمجاز شناسایی و ۷۰۰۰ نفر جایگزین این نیروی کار شده است.

معاون اشتغال وزیرکار از ۳۰۰۰ گشت مشترک و ۲۵ هزار فقره بازرسی از کار در دولت سیزدهم خبر داده و می گوید: در صورتی که سیاست نظام بر شناسایی اتباع غیرمجاز باشد این کار را پیگیری خواهیم کرد.

وزارت کار پیش از این سامانه تلفنی ۰۲۱۶۳۶۹ را در راستای جلب مشارکت مردمی برای صیانت از نیروی کار ایرانی و برخورد با کارفرمایان متخلفی که در بکارگیری نیروی کار مورد نیاز از اتباع غیرمجاز استفاده می کنند، اعلام کرده بود.

به گزارش ایران اکونومیست، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از علل بکارگیری اتباع بیگانه از سوی کارفرمایان، فرار از پرداخت حق بیمه و ارزان بودن نیروی کار خارجی است که این امر موجب از بین رفتن فرصتهای شغلی برای جویندگان کار و نیروهای کار داخلی شده است؛ با این وجود هستند کارفرمایانی که از نبود نیروی کار ایرانی در برخی رسته فعالیتها گله دارند و به ناچار از نیروی کار خارجی استفاده می کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: وزارت کار و رفاه اجتماعی ، اتباع بیگانه ، کارفرمایان ، اشتغال ، بازرسی کار ، حق بیمه ، قانون کار ، پروانه کار ، اتباع غیرمجاز ، روادید کار

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت کار و رفاه اجتماعی اتباع بیگانه کارفرمایان اشتغال بازرسی کار حق بیمه قانون کار پروانه کار اتباع غیرمجاز روادید کار فاقد پروانه کار اتباع بیگانه ۳۰۰ هزار نفر اتباع خارجی یک میلیون وزارت کار کار ایران نیروی کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز

آفتاب‌‌نیوز :

سرهنگ علی رضایی ظهر امروز هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به آمار بالای تلفات و حوادث رانندگی در استان اظهار کرد: در سال گذشته ۵۱۴۷ تصاف منجر به فوت و جرح در جاده‌های استان رخ داده و ۱۰۶۶ نفر جان خود را از دست داده و ۶۱۳۷ نفر مجروح شده‌اند.

وی افزود: در حوادث رانندگی نوروز امسال ۸۱ نفر در استان کرمان جان باخته و ۴۱۵ نفر مجروح شدند.

رضایی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود دو درصد در تلفات جاده‌ای افزایش داشتیم، گفت: متاسفانه ۶۱ نفر به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز در جاده‌های شمال استان جان خود را از دست داده‌اند و این خودرو‌ها علاوه بر اینکه بلای جان سرنشینان خودشان هستند، موجب واژگونی خودرو‌های دیگر و افزایش تلفات و مجروحان حوادث جاده‌ای استان هستند.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان اظهار کرد: ۶۸۰ کیلومتر از جاده‌های شمال استان کرمان بیشترین حوادث را دارند که یک مورد محور نرماشیر – ریگان – ایرانشهر است و ۲۳ نفر جان باخته در سال قبل دارد.

وی افزود: محور دیگر پرحادثه سیرجان - بافت و سومین محور نگار – بهرامجرد است که در سال قبل ۵۷ فقره تصادف و ۱۷ فوتی را ثبت کرده است.

رضایی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیشترین حوادث رانندگی در چند شهرستان کرمان، سیرجان، زرند، رفسنجان، بم و بردسیر رخ داده و ۱۲۸۰ تصادف منجر به فوت و جرح در کرمان داشتیم.

رئیس پلیس راه استان کرمان با بیان اینکه یکی از چالش‌های جاده‌های استان کرمان خواب آلودگی و سرعت غیرمجاز است، افزود: کار‌های خوب کنترلی و نظارتی زیادی انجام می‌شود، اما یکی از راه‌ها پایش تصویری است که در زمینه کمبود داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰ درصد تلفات تصادفات نوروز امسال در استان کرمان مربوط به پژو و پراید بود، گفت: باید برای فرهنگسازی در زمینه کاهش حوادث رانندگی همه دستگاه.‌ها پای کار بیایند.

رضایی در پایان با تاکید بر اینکه معادن برای بهبود وضعیت جاده‌های استان پای کار بیایند، تصریح کرد: حمل بار اضافه و تردد خودرو‌های معادن آسیب زیادی به جاده‌ها زده و موجب تخریب می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهدی بخشی دادستان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به آمار تلفات حوادث جاده‌ای اظهار کرد: باید آسیب شناسی و راهکار‌های اساسی برای کاهش حوادث اجرایی شود.

همچنین دکتر مهدی احمدی نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این جلسه گفت: عمده تصادفات منجر به جرح و شدت جراحات مربوط به موتورسوار‌ها و به ویژه موتورسنگین است.

وی افزود: موضوع دیگر در جاده‌های برون شهری، این است که خودرو‌های سنگین راه را برای خودرو‌های سبک می‌بندند و موجب حوادث می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز
  • کارگران رکن تولید هستند
  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • هرنوع قرارداد رهن و اجاره با اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است
  • ساماندهی اتباع در ۱۴۰۳ ادامه دارد
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود
  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده های سلامت فاقد مجوز
  • اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز اعلام شد
  • اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز