Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:54:31 GMT

محوطه فیض‌آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۴۷۷۰

محوطه فیض‌آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نوذرحیدری سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: محوطه فیض‌آباد یکی از آثار تاریخی استان قزوین در محدوده شهرستان آبیک است که در کیلومتر ۲ جاده زیاران و طالقان در داخل اراضی مجتمع کشت و صنعت زیاران طالقان واقع شده است.

او خاطرنشان کرد: این محوطه در سال ۱۳۸۰ به شماره ۵۴۹۳ در فهرست میراث‌ملی کشور به ثبت رسیده و هیچ‌گونه گمانه‌زنی و کاوشی در این مکان پیشتر به انجام نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باستان‌شناس افزود: با توجه به انجام و تکمیل عملیات عمرانی احداث استخر پرورش ماهی توسط مجتمع کشت و صنعت در مجاورت محوطه، ضروری بود برای اطمینان از عدم تجاوز به عرصه و حریم اثر گمانه زنی صورت گیرد که برنامه حاضر به همین منظور انجام شد.

حیدری گفت: پس از بررسی و بازدید میدانی، نقاطی بمنظور گمانه زنی با فواصل نزدیک به هم (حداکثر ۳ متر) انتخاب شده و در نهایت ۲۶ گمانه در جبهه شمالی و شمال غربی محوطه و در چهار طرف محدوده ساخت استخر حفر شدند.

او با بیان اینکه بستر طبیعی منطقه بیشتر سنگلاخ و صخره‌ای است تصریح کرد: حداکثر عمق گمانه‌ها ۱۲۰ سانتیمتر بود و هیچکدام از گمانه‌ها به محدوده عرصه برخورد نکردند و با توجه به محدوده عرصه مشهود اثرمی‌توان قرار گرفتن استخر را در محدوده حریم درجه ۲ قرار داد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: شواهد سطحی محوطه که در بخشهای مختلف آن نیز در گذشته کاوش‌های غیر مجاز زیادی صورت گرفته، نشان می‌دهد محوطه متعلق به دوران تاریخی است (فقط یک نمونه سفال لعابدار دوره اسلامی دیده شد) و تمامی سفالهای این محوطه از نوع نخودی با نقوش کنده هندسی هستند.

او افزود: ساختارهای معماری بیرون افتاده به واسطه کاوش‌های غیر مجاز سازه‌های معماری سنگی را نشان می‌دهد و می‌توان گفت این محوطه از نوع استقرارهای فصلی است که توسط کوچروهای منطقه در زمان خود مورد استفاده قرار گرفته است.

این باستان‌شناس گفت: بخشهایی از محوطه به واسطه احداث جاده زیاران و طالقان در گذشته تخریب شده، بخشهایی از آن توسط کاوشگران غیر مجاز آسیب دیده و بخشهایی نیز به واسطه تفکیک و تقسیم اراضی منطقه حداقل در دو زمین با مالک مجزا واقع شده که با حصارکشی و احداث راه دسترسی فرعی و ساخت و سازهای صورت گرفته در گذشته آسیب‌هایی به آن وارد شده است.

کد خبر 5463546 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: باستان شناسی میراث فرهنگی آبیک شهرداری تهران شورای شهر تهران آلودگی هوا پلیس راهور شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ماه رمضان 1401 شهر تهران گرد و خاک ماه مبارك رمضان بازنشستگان ترافیک هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مترو علیرضا زاکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۴۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ردایی عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران میزان بودجه شهری را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۲ درصد بودجه عمرانی و مابقی جاری است.

وی با اظهار این که در سال جاری شش واحد مغاز ه برای تعریض خیابان مرکز شهر تملک می‌شود، افزود: همچنین بعد از سه دهه توانستیم کل خیابان‌های سطح شهر را آسفالت کنید.

وی از مرزن آباد به عنوان دروازه ورودی استان یاد کرد و معدن مرزن کوه را چالش اصلی در شهر ذکر کرد و گفت: مسؤولان برای آن که جلوی فعالیت کارخانه معدن را بگیرند، وعده داده اند زیرا این مکان برای فعالیت معدنکاری مناسب نیست.

ردایی با اظهار این که معدن از دوره سوم شورای شهر ثبت شده است و همکاران شوراهای قبلی جلوی فعالیت آن را گرفته بودند، گفت: متأسفانه مردم مرزن آباد مظلوم واقع شدند.

رئیس شورای شهر مرزن آباد با بیان این شهر به شهر اکسیژ معروف بود، گفت: به دلیل فعالیت‌های معدنکاری این شهر به شهر گرد وخاک تبدیل شده است.

وی شمار معادن فعال در حاشیه وحریم شهری را ۱۲ واحد ذکر کرد و گفت: هیچ عایدی از معدن به شهر نمی‌رسد.

ردایی به فعالیت ۱۰ باشگاه ورزشی در شهر مرزن آباد اشاره و اضافه کرد: به توجه به شمار بالای ورزشکاران، راه اندازی اداره ورزش مستقل در شهر و بخش مرزن آباد الزامی به نظر می‌رسد.

رئیس شورای شهر مرزن آباد پایین و اندک بودن محدوده شهری را از مشکلات شهر مرزن آباد بیان کرد و گفت: افزایش محدوده شهری الزامی بوده زیرا ۶۰ درصد محدوده شهری خارج از بافت است.

ردایی ترافیک را مهمترین معضل شهر مرزن آباد عنوان کرد وگفت: ترافیک سنگین سبب می‌شود تا بومی‌های منطقه در ایام پایان هفته و تعطیلات گرفتار شوند و برای خروج از شهر با مشکل روبرو شوند.

وی اعتبار موردنیاز برای تملک چهار واحد مغازه را ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

کد خبر 6090223

دیگر خبرها

  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران
  • کشف «گذرگاه مردگان»
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان