Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@05:15:54 GMT

تئاتر انقلاب نیازمند اتاق فکری ایده‌پرداز است

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۵۴۲۳

تئاتر انقلاب نیازمند اتاق فکری ایده‌پرداز است

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، ۲۰ تا ۲۷ فروردین در تقویم فرهنگی کشورمان مصادف با هفته هنر انقلاب و پاسداشت هنر و هنرمندان این عرصه در شاخه‌های مختلف تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب و ادبیات است.

هر بار قرار گرفتن در این هفته بهانه‌ای برای نگاه کردن به شاخصه‌ها، فراز و فرود مسیرهای تحقق هنر تراز انقلاب اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس در دومین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پای صحبت‌های حمید نیلی تهیه‌کننده تئاتر و مدیرعامل پیشین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نشستیم.

تدوین نقشه راه تئاتر انقلاب نیازمند اتاق فکری ایده‌پرداز و خوش‌فکر

نیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، درباره نقش و اهمیت تولیدات نمایشی با موضوعاتی چون انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: باید در نظر داشت برای بررسی روند حرکتی هنرمندان، در هر دهه یا هر مقطع زمانی، این موضوعات به شکلی مجزا و متناسب با شرایط همان دهه و فراز و فرودهای تاریخی آن دوران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. با این ‌همه مهم‌ترین پرسشی که می‌توان در باب تئاتر انقلاب مطرح کرد، این است که آیا طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران تاکنون موفق به ایجاد الگو و ساختاری مشخص برای تولید آثار در این‌ گونه و ژانر هنری شده‌ایم یا خیر؟

نکته مهم دیگر آنکه هنرمندان، مسئولان امر و مردم باید بدانند که چه توقعی از یک محصول هنری مرتبط با انقلاب دارند و در راستای رسیدن به یک نقطه مشترک و همچنین افزایش کیفیت آثار نمایشی در ژانر انقلاب و دفاع مقدس، لازم است شاخص‌ها و کارکردهای این‌گونه نمایشی از سوی شورایی خوش‌فکر و ایده‌پرداز تبیین شود.

روحیه انقلابی و استکبارستیزی ایرانیان به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد

نیلی با اشاره به اینکه سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی و به‌واسطه فضای حاکم بر جامعه متأثر از جنگ تحمیلی، شاهد تولیدات بسیار درخور توجهی در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بوده‌ایم، یادآور شد: به نظر من، در سال‌های اخیر، سطح کمی و کیفی این تولیدات، روندی سینوسی داشته است.

با این‌ همه همواره شاهد فعالیت هنرمندانی بوده‌ایم که به‌وضوح دغدغه پرداختن به موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را داشته‌اند و نمونه‌های درخور توجه بسیاری در رویدادهای مختلف به منصه ظهور رسیده که البته در اینجا جای طرح این پرسش نیز باقی است که مسئولان تا چه میزان به چنین اقدامات و فعالیت‌های هنری بها داده و آنها را مورد حمایت خود قرار داده‌اند.

مدیرعامل سابق انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: البته ذکر یک نکته مهم در این مجال ضروری به نظر می‌رسد که روحیه انقلابی و استکبارستیزی ایرانیان نه‌ فقط مختص به چهار دهه اخیر که به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. درنتیجه زمانی که می‌خواهیم در ارتباط با چنین موضوعاتی اثری نمایشی را تولید کنیم باید این مهم را نیز در نظر داشته باشیم و در خلق درام به چنین مواردی نیز توجه لازم را داشته باشیم.

توجه به آثار ادبی موفق خلق شده در حوزه انقلاب برای خلق درام

نیلی بر غنای ادبی موجود با محور انقلاب و هنر انقلاب تأکید کرد و اظهار داشت: در همین دوره معاصر، شاهد چاپ و نشر کتاب‌های بسیاری در زمینه انقلاب و دفاع مقدس بوده و هستیم که از دل بسیاری از آن‌ها چه مستند و چه دیگرگونه‌های ادبی، می‌توان آثار دراماتیک متعددی را خلق کرد. به شرط تحقق این مهم بی‌شک شاهد تولید آثار نمایشی قابل‌قبولی در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خواهیم بود.

تهیه کننده نمایش کلید تاکید کرد: بی‌شک روایت مستقیم از مستندات انقلاب و دفاع مقدس جاذبه‌های داستانی و بصری خود را دارد اما برای جذب و توجه نسل‌های جدید، می‌توان با تکیه‌بر عنصر خیال نیز به سراغ قهرمانان انقلابی و اسطوره‌ها رفت. هنرمندان ما نیز این توانایی را دارند که هر یک با تکیه‌بر نگاه و برداشت خود از وقایع جاری در انقلاب، تصویری منحصربه‌فرد از جریانات حاکم بر انقلاب و دفاع مقدس را روایت کنند.

برچسب‌ها انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هفته هنر انقلاب اسلامی حمید نیلی تئاتر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هفته هنر انقلاب اسلامی حمید نیلی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هفته هنر انقلاب اسلامی حمید نیلی تئاتر تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۵۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»

به گزارش خبرآنلاین، نمایش «نظامِ ابن عربی» به نویسندگی محسن رهنما با کارگردانی یاسمین ‌عباسی و تهیه‌کنندگی رضا ‌عباسی از دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

«نظامِ ابن عربی» در روزهای آغازین اجرای خود میزبان پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی شد و این گروه نمایشی، اجرای خود را به این پژوهشگر و نویسنده تئاتر تقدیم کردند.

پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی پس از تماشای این اثر نمایشی گفت: «این اثر را مونودرامی تک‌بازیگر دیدم که مسئله عشق ممنوع را به تصویر کشاند.»

عرفان رجایی به‌عنوان بازیگر و سارا واحدی در جایگاه پرفورمر، در این اثر نمایشی حضور دارند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «جوانی آبادانی و دانشجوی حکمت و فلسفه، سال‌هاست که از عشق پری، دختری اصفهانی سرگردان جاده‌هاست. او تحت تاثیر عشق عارف حکیم محیی‌الدین ابن عربی به دختر دانشمند ایرانی اصفهانی به نام نظام، تصمیم می‌گیرد در آخرین سفرش به اصفهان تمام نامه‌ها و عکس‌های عاشقانه‌اش با پری را در صحن مسجد جامع اصفهان بساط کند و روایت‌گر داستانی عاشقانه باشد، اما...»

ایلیا ‌شیرازی (دستیار اول کارگردان)، نوید ‌شایان ‌مهر (دستیار دوم کارگردان)، امید ‌محمدی (هماهنگی و برنامه‌ریزی)، ابوالفضل ‌فتحی (منشی صحنه)، علی ‌حیدری (طراح صحنه)، مرتضی ‌نجفی (طراح نور)، شقایق مهاجری (طراح لباس)، سارا میرزازاده اصل (طراح گریم)، مرتضی آکوچکیان (طراح گرافیک)، رضا خزاعی (آهنگ‌ساز)، یاسمین ‌عباسی (تنظیم‌کننده)، علی ‌حیدری (کاخن و آواز)، رها خلیلی (انتخاب قطعات فلامنکو و سولیست و گیتار)، اسماعیل ‌رضوی (مدیر تولید)، حمیدرضا شیرازی (سرمایه‌گذار)، فراز مقدم (نورپرداز، ویدئومپ و ساخت تیزر)، فاطمه ‌عرب، یزدان ‌موسی ‌خانی (عکس)، رسول سلیمیان، حجت جعفری و یعقوب احمدزاده (اجرای دکور)، نیلوفر حیدری (دستیار طراح صحنه)، حمیدرضا کوچکی و نیلوفر حیدری (مشاوران طراح صحنه) و علی کیهانی (مشاور رسانه‌ای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر ناگهان است، می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900999

دیگر خبرها

  • ۷۵۰ شهید دفاع مقدس تک فرزند خانواده بودند
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس