Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@09:12:51 GMT

هزینه های قابل قبول شرکت های خدماتی

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۶۸۶۸

هزینه های قابل قبول شرکت های خدماتی

از مهم‌ترین مسائلی که کارفرمایان تمایل دارند اطلاع کاملی از آن داشته باشند، هزینه های قابل قبول شرکت های خدماتی است. البته قبل از ارائه توضیحات لازم در خصوص هزینه های اجتناب‌ناپذیر یا نحوه ایجاد هزینه، باید به موضوع مهم نحوه ارائه هزینه ها اشاره کنیم. شما در ابتدا باید چرخه فعالیت خود را جزء به جزء ارائه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این نظر که اگر به واسطه‌ی صرفه‌جویی در هزینه ها بخشی از کار را خودتان انجام می‌دهید یا با شرکت خدماتی خود عقد کنید یا برای واگذاری کار به دلیل نشان دادن کار، از ظرفیت های موجود قانونی استفاده می‌کنید و اگر برای قسمتی از کار اسناد و مدارک قابل اتکایی نداشتید، باید به خوبی چرخه فعالیت را برای مسئول رسیدگی‌کننده یا شریک تجاری شرکت خود ترسیم کنید.

حتماً در اینجا این سوال برای شما مطرح می‌شود که من شریکی ندارم یا شاید برای برخی از شما این مصداق که ممیز مالیاتی نماینده‌ی شریک شماست، دور از ذهن باشد. اما بر اساس قرارداد قانونی یا به حکم قانون، شما موظفید 25% از سود خالص شرکت را به عنوان مالیات بپردازید که بر این اساس، دولت شرکت شما و ممیز مالیاتی نماینده دولت است که همچون سایر شرکای شرکت شما که در سرمایه با شما شریک‌اند، می‌خواهد بیشترین سود را از فعالیت شرکت کسب کند. علی‌رغم تمام مشکلات، این نگاه حاکم است که سرمایه شرکت های خدماتی نیروی انسانی و مابقی آن سود خالص است. برای دادن پاسخ و بررسی این مسئله سعی داشتیم تا با آقای علی مولایی، مدیر موسسه مالیاتی دادیس، در ارتباط باشیم تا بتوانیم به خوبی پاسخگوی برخی از سوالات شما باشیم. در این خصوص پیشنهاد می‌کنم به توضیح سرفصل‌هایی همچون مالیات اجاره شرکت های خدماتی توجه بفرمایید.

نحوه ارائه اسناد هزینه های شرکت های خدماتی

در ابتدا توجه داشته باشید نحوه ارائه اسناد و مدارک به مسئول رسیدگی‌کننده مشابه تمام موضوعات تخصصی یا فنی در بازاریابی یا ارائه خدمات با بهترین کیفیت به منظور جذب مشتری، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، شما باید به نحوی اسناد هزینه های شرکت را ارائه کنید که مسئول رسیدگی‌کننده بدون چانه‌زنی، خریدار نحوه‌ی ارائه یا اسناد و مدارک شما باشد. اما قبل از کیفیت ارائه، باید به اسناد و مدارک توجه کنیم که طبق قانون، اسناد قابل اتکا شامل صورت‌حساب نوع اول، دوم یا سوم می‌باشند. صورت‌حساب نوع اول با داشتن شماره سریال چاپی، اطلاعات هویتی و اقتصادی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده با ذکر مبلغ جزء و مقدار است. صورت‌حساب نوع دوم منوط به استفاده از صندوق فروش می‌باشد که با توجه به مشکلاتی اجرایی نشده است. صورت‌حساب نوع سوم با این تفاوت با صورت‌حساب نوع اول است که شماره سریال آن چاپی و دارای کد رهگیری از طرف سازمان امور مالیاتی می‌باشد.

و در صورتی که فروشنده یا ارائه‌کننده خدمات از ارائه صورت‌حساب قابل قبول سازمان امور مالیاتی امتناع کرد، حتی‌المقدور باید صورت‌حسابی با مهر و دارای شماره تلفن و آدرس از ایشان دریافت کنیم. اما ارائه حداقل‌ها به مسئول رسیدگی‌کننده نسبت به گزارشی شفاهی از اتکای بیشتری برخوردار است.

هزینه های غیر قابل قبول شرکت های خدماتی

برای تشریح هزینه های غیر قابل قبول شرکت های خدماتی باید در ابتدا بررسی کنیم که چه هزینه هایی از جانب سازمان امور مالیاتی جزء هزینه های قابل قبول می‌باشند. برای ارائه هزینه به ممیز مالیاتی در مراودات مالی خود باید به شکل و ماهیت ارائه هزینه ها توجه کنیم. در بررسی ماهیت هزینه شرکت های خدماتی نیز باید به تعلق هزینه به دوره مالی و واحد مورد رسیدگی توجه کنیم و به منظور رعایت شکلی هزینه ها به عنوان یک زبان مشترک گزارشگری باید به سرفصل هزینه های قابل قبول توجه داشته باشیم. به طور مثال، سرفصل هزینه های متفرقه یا سایر هزینه ها در دفتر کل یا دفتر روزنامه جزء هزینه های غیر قابل قبول شرکت های خدماتی است؛ به این واسطه که این هزینه در قانون تعریف نشده است و به این ترتیب سرفصل هزینه هایی که برای سازمان امور مالیاتی تعریف نشده باشد، در رسیدگی‌های مالیاتی رد یا برگشت داده می‌شوند. در این زمینه، باید به برگشت یا هزینه هایی با مبالغ بالای 5 میلیون تومان که از حساب‌های غیر رسمی شرکت پرداخت شده‌اند، توجه داشته باشیم. به این شکل که باید منبع پرداخت‌کننده در حساب‌ها مشخص باشد؛ زیرا سازمان امور مالیاتی نیز در متن صریح قانون اذعان داشته است که هزینه های بالای 5 میلیون تومان باید از حسابی پرداخت شود که گردش آن در دفاتر مؤدی ثبت و ضبط شده باشد. در راستای استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و برای اطلاع از آخرین قوانین معافیت های مالیاتی با مشاور مالیاتی یا کارشناسان حوزه مالیات در ارتباط باشید. ما به شما تماس با تلفن مشاور مالیاتی موسسه خدمات مالی dadis.ir را پیشنهاد می‌کنیم.

هزینه اجاره شرکت های خدماتی

از مهم‌ترین هزینه های کسب و کار شما هزینه اجاره شرکت خدماتی یا محل فعالیت شماست. اگر شما مالک هستید، توصیه می‌کنیم سندی مبنی بر اجاره تنظیم، و اجاره‌نامه را به خدمت مسئول رسیدگی‌کننده تقدیم کنید. این دقیقاً مصداق موضوعی است که در ابتدای این نوشتار به آن اشاره کردیم؛ چرا که هزینه اجاره یک هزینه پنهان در کسب و کار شماست که به واسطه‌ی مالکیت شما باعث می‌شود تا سود شما بیشتر از واقع نشان داده شود. البته در قانون این امکان فراهم شده است که هزینه اجاره‌ای که شرکت ابراز می‌کند، بدون بررسی نسبت به صحت و سقم آن از جانب سازمان امور مالیاتی قابل پذیرش است. البته توصیه می‌کنم برای اینکه سایر اسناد و مدارک شما یا صداقت گزارشگری شما زیر سوال نرود، هزینه اجاره خود را به صورت منطقی یا معقول ابراز بفرمایید. توجه داشته باشید که اگر اجاره‌دهنده به شرکت خودتان باشید یا مستأجر باشید، طبق قانون، شرکت های خدماتی موظف‌‌اند بر اساس 75% اجاره پرداختی، مالیات موجر را محاسبه کنند. شرکت های خدماتی تا پایان ماه بعد از موعد پرداخت اجاره موظف‌اند طی فیشی به نمایندگی و به نام موجر مالیات اجاره را پرداخت کنند. بر اساس توضیحات ذکر شده، مالک موظف به تسلیم اظهارنامه اجاره املاک است و در صورت عدم تسلیم اظهارنامه، مشمول جریمه عدم تسلیم اظهارنامه می‌شود.

نحوه ارائه اسناد و مدارک به سازمان امور مالیاتی

نحوه ارائه اسناد و مدارک به سازمان امور مالیاتی موضوعی است که با توجه به فعالیت شرکت های خدماتی و موضوع رسیدگی به تراکنش های بانکی مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته است. با مطالعه متن قانون در تمام بخشنامه‌های رسیدگی به تراکنش های بانکی متوجه امکان استناد به اظهارات مؤدیان می‌شویم که این موضوع اگر به نحوی صحیح گزارش بشود، برای قانون‌گذار حائز اهمیت می‌باشد. اما متأسفانه مؤدیان به واسطه عدم آشنایی با نحوه ارائه نسبت به اجرای قانون معترض‌اند. در همین خصوص شما می‌توانید در صورت عدم وجود اسناد و مدارک قابل اتکا، چرخه فعالیت یا چرخه عملیات را برای ممیز مالیاتی تشریح کنید که با توجه به وضعیت رقابتی بین موسسات خدماتی برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، متحمل چه هزینه هایی می‌شوید. اما هیچ‌گاه یک ارائه شفاف و منظقی از وضعیت کسب و کار خود را با درد و دل و شکایت از وضعیت اقتصادی اشتباه نگیرید؛ چرا که ادله منطقی شما قابل استناد است. اما اگر از شکل صحیح ارائه عدول کنید، باعث گمراهی و قضاوت غیرمنصفانه مسئول رسیدگی می‌شوید. پیشنهاد ما به شما این است که برای جمع‌آوری صحیح اسناد و مدارک و ارائه صحیح گزارش در زمان رسیدگی و در صورت نیاز تشریح لایحه دفاعیه در جلسه رسیدگی یا برای حضور در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و کسب اطلاع از جوانب قانون با مدیریت موسسه مالیاتی دادیس، به شماره همراه 09121966291 تماس حاصل فرمایید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی هزینه های قابل قبول نحوه ارائه اسناد صورت حساب نوع اسناد و مدارک ممیز مالیاتی هزینه اجاره توجه داشته هزینه هایی هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۶۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوا در پایتخت قابل قبول است

‌به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۶۳ قرار گرفته و هوای پایتخت در شرایط قابل قبول است.

همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۵۴ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۴۱ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۸ روز هوای پاک، ۳۸ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

کد خبر 6096750

دیگر خبرها

  • هوای مشهد قابل قبول است
  • کیفیت هوای مشهد قابل قبول است
  • امروز در هوای تهران نفس بکشید
  • بهره برداری ازهشت طرح آموزشی، خدماتی و رفاهی دانشگاهی کاشان
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • هوای مشهد قابل قبول شد
  • کیفیت هوا در تهران قابل قبول است
  • وضعیت هوای تهران قابل قبول است
  • هوای پایتخت قابل قبول است
  • کیفیت هوا در پایتخت قابل قبول است