Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-اخبار غیر رسمی حاکی از وخیم شدن حال رئیس‌جمهور فراری یمن تحت فشار آل‌سعود و انتقال او به بیمارستان «ملک فهد» در ریاض است.
به گزارش خبرگزاری آریا،اخباری مبنی بر انتقال «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و برکنار شده یمن که در ریاض به سر می‌برد، به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان «ملک فهد» در این شهر پس از وخامت شدید وضعیت جسمانی وی منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این گزارش، برخی منابع ادعا می‌کنند، عربستان سعودی طی دو روز گذشته پس از این‌که هادی را مجبور به تشکیل شورای ریاستی برای تصدی اختیاراتش کرده، تمامی ارتباطات و تماسها را با وی قطع کرده و فرزندانش را در مکان نامعلومی بازداشت کرده است و حبس خانگی شدیدی را برای او وضع کرده است.
به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی» هنوز هیچ طرف رسمی خبر انتقال هادی به بیمارستان ملک فهد در ریاض را تایید نکرده است ضمن این‌که تایید صحت این خبر از منابع مستقل امکان پذیر نبود.
بامداد روز پنجشنبه (7 آوریل)، عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن که به گفته برخی منابع رسانه‌ای تحت بازداشت خانگی رژیم سعودی به سر می‌برد، در ریاض از برکناری «علی محسن الاحمر» معاون خود و واگذاری قدرت خود به نهادی موسوم به شورای ریاستی خبر داد که تا پیش از این وجود خارجی نداشت یا حتی تشکیل آن هیچ مبنایی در قانون اساسی یمن ندارد.
وی اعلام کرد که این شورا به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت آن را به دست خواهد گرفت. اعضای این شورا به ریاست رشاد العلیمی عبارتند از: سلطان العرادة، طارق صالح، عیدروس الزبیدی، عبدالرحمن ابوزرعة، عبدالله العلیمی، عثمان مجلی، فرج البحسنی.
به موجب این انتقال قدرت، شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را در بخش‌هایی که تحت کنترل ائتلاف سعودی و اماراتی قرار دارد؛ طی مرحله انتقالی به دست می‌گیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده خواهد داشت.
پیش تر رسانه‌های یمنی گزارش داده بودند که عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور فراری یمن را که مدتهاست در ریاض تحت بازداشت خانگی است، از سمتش برکنار کند.
برکناری هادی از قدرتی صوری که ریاض به او داده بود، دور از ذهن نبود و مدتهاست که تحلیلگران و ناظران سیاسی این امر را پیش‌بینی می‌کردند. زیرا وی رسما جایگاه و قدرتی نداشت و مدتها پیش، جایگاه خود را نزد امارات متحده عربی به عنوان عضو ائتلاف عربی از دست داده بود و اکنون نوبت به کنار گذاشته شدن این مقام فراری 76 ساله یمنی از سوی ریاض بود.
در همین راستا، ریاض تصمیم به برکناری او و معاونش و انتقال قدرت ادعایی او به شورایی ریاستی گرفت و بامداد پنجشنبه پیش، هادی از تشکیل شورای ریاست جمهوری به ریاست «رشاد العلیمی» با عضویت هفت نفر دیگر از احزاب و جناح‌های سیاسی یمنی خبر داد و هدف از تشکیل این شورا که دارای اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت او است، را تکمیل اجرای ماموریت مرحله انتقالی اعلام کرد.
تنها چند ساعت پس از آن‌که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن با تشکیل شورای ریاست‌جمهوری قدرت خود و معاونش را به این شورا واگذار کرد، عربستان سعودی، از این گام استقبال کرد.
دولت سعودی همچنین اعلام کرد که حمایت فوری خود را از اقتصاد یمن با ارائه مبلغ سه میلیارد دلار نشان دهد که از این میزان، دو میلیارد دلار به صورت مشترک با امارات در حمایت از بانک مرکزی یمن ارائه می‌شود و یک میلیارد دلار از سوی پادشاهی سعودی پرداخت خواهد شد تا از این میزان، 600 میلیون دلار برای صندوق حمایت از خرید فرآورده‌های نفتی و 400 میلیون دلار برای طرح ها و پروژه‌های توسعه‌ای هزینه شود.

فارس

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: یمن رئیس جمهور فراری ریاست جمهوری شورای ریاست ملک فهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۷۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد

یک رسانه عبری زبان ادعا کرد، پیشرفت ملموسی در روند سازش بین ریاض و تل‌آویو به ثبت رسیده، این در حالی است که یک رسانه دیگر تاکید کرد، اکنون توپ در زمین عربستان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، شبکه 12 در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشارهایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه 12 اعلام کرد نیازمند تضمین‌‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود:

امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم.امروز ما نیازمند تضمین‌‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرزهای 1967 تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است.ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم.ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه 12 تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از 7 اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات 7 اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه،  عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزهمخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیاندیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزهجزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه راه و شهرسازی
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • وعده معاون رئیس جمهور برای تکمیل خط انتقال آب شهرستان بهمئی
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد