Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در مرداد سال ۱۳۸۸ تاسیس و آیین نامه مربوطه در دو نوبت اصلاح و نهایتا برای اجرا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰  توسط هیات محترم وزیران به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

این ستاد متشکل از ۱۶ وزارتخانه و سازمان با مسئولیت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است و دبیرخانه آن در سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و تاکنون اقدامات گسترده ای برای مدیریت پدیده گرد و غبار در داخل و پیرامون مرزهای کشور انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضع موجود مناطق غبارخیز داخلی و خارجی 

مساحت کانون‌ های غبارخیز کشور حدود ۳۵ میلیون هکتار است که در ۲۳ استان پراکنده هستند، از عرصه های مذکور بیشتر از چهار میلیون تُن در سال ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون به هوا منتشر می‌شود. از تمام مساحت مناطق غبارخیز کشور بیش از ۳۵ درصد شامل مراتع فقیر، حدود ۱۱ درصد اراضی زراعی آبی و دیم و مابقی اراضی بیابانی بدون پوشش گیاهی و سایر کاربری ها است.

مساحت کانون های غبارخیز خارجی موثر بر کشور ۲۷۰ میلیون هکتار است که بیشتر از ۱۴۷ میلیون تُن در سال ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون گسیل می کنند. عمده ترین مناطق غبارخیز خارجی در غرب و جنوب غرب کشور واقع شده اند که شامل کشورهای عربستان، عراق، سوریه، اردن، عمان و امارات و در شرق و شمال شرق شامل کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و ازبکستان است.

اقدامات ستاد ملی در زمینه مدیریت، آمادگی، مقابله و سازگاری با پدیده گردوغبار 

طی سال های اخیر حدود ۲۷ هزار میلیارد ریال به دستگاه های عضو ستاد ملی گرد و غبار اختصاص یافته است که از این مقدار ۳۰ درصد جهت بهبود شبکه برق و مابقی با مدیریت و هماهنگی ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار صرف انجام عملیات اجرایی شامل انجام ۲۷۳ هزار هکتار عملیات نهالکاری، بوته‌کاری، مراقبت، آبیاری سنواتی در کانون‌های غبارخیز کشور، انجام یک میلیون و ۷۸۰ هزار هکتار عملیات حفاظت، قرق و مدیریت چرا در مراتع با پتانسیل غبارخیزی، انجام ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار مترمکعب عملیات لایروبی انهار و بهسازی مسیل‌ها جهت آبرسانی به تالاب‌های با منشاء گردوغبار و مرطوب‌سازی دشت‌های با حاکمیت غبارخیزی، انجام حدود ۹۷ هزار هکتار عملیات مدیریت رواناب به منظور افزایش رطوبت خاک و توسعه پوشش گیاهی، احداث ۱۰۰ کیلومتر مجاری انتقال آب به منظور مرطوب‌سازی و مدیریت کانون‌های بحرانی گردوغبار ، احداث ۵۵۰۰ کیلومتر بادشکن‌های زنده و غیرزنده و تله‌رسوبگیر ، تامین و تجهیز ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور در سطح ۵ استان در قالب خرید ۲۵۰ دستگاه انواع تجهیزات سنجش آلاینده محیط، تصفیه هوا و نمونه‌بردار ذرات معلق و راهبری، تامین و تجهیز بیش از ۲۰۰ ایستگاه اندازه‌گیری و پایش گردوغبار در کشور شده است.

برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای توفان‌های گردوغبار برون مرزی 

سازمان حفاظت محیط زیست برای همکاری با سازمان ها و نهادهای بین‌المللی از جمله ESCAP، UNDP،FAO، WMO، WHO، اتحادیه اروپا و ائتلاف بین‌المللی گرد و غبار سازمان ملل متحد در جهت همکاری با کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و... تلاش هایی انجام داده و اکنون نیز در حال پیگیری دارد.

بر اساس مطالعه منشاءهای خارجی گرد و غبار، نسبت به تهیه برنامه کنترل منشاءهای برون مرزی در قالب دو برنامه عمل زیرمنطقه‌ای غرب آسیا (با اولویت کشورهای عراق، سوریه، عمان) و بخشی از آسیای میانه (با اولویت کشورهای ترکمنستان، افغانستان و پاکستان) اقدام شده و موضوع اکنون در حال پیگیری جدی از سوی ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار است.

طی سال های اخیر در جهت ارتباط با موسسات و آژانس های خصوصی نظیر موسسه گانسو چین و GIZ آلمان به نمایندگی اتحادیه اروپا به منظور تبادل دانش و استفاده از تجربیات سایر کشورها در مورد روش های نوین مدیریت و کنترل توفان های گردوغبار اقدام شده و اکنون نیز این همکاری ها در حال پیگیری است.

اقدامات و برنامه های آتی ستاد ملی

پیگیری درج ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه عمومی کشور مطابق با برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور به منظور استمرار انجام عملیات مدیریت، سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار، بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت مردم توسط دستگاه‌های اجرایی در انجام اقدامات پیشگیری، مدیریت و مقابله با گرد و غبار، استمرار اجرای عملیات کم‌هزینه و اثربخش از جمله مدیریت چرا و قرق در مراتع و مناطق غبارخیز جهت افزایش پوشش گیاهی طبیعی و جلوگیری از غبارخیزی و انجام عملیات کشاورزی حفاظتی در اراضی زراعی غبارخیز با همکاری و مشارکت کشاورزان و بهره برداران برخی از اهم اقدامات و برنامه های آینده ستاد است.

همچنین اجرای عملیات لایروبی انهار و رودخانه‌ها، بهسازی مسیل‌ها جهت تسهیل در آبرسانی و تامین حقابه تالاب‌های با منشاء گرد و غبار و مرطوب‌سازی دشت‌های با حاکمیت غبارخیزی و انجام عملیات مدیریت رواناب، آبخوانداری و آبخیزداری جهت افزایش رطوبت خاک و پوشش گیاهی در مناطق غبارخیز کشور از دیگر اقدامات آینده ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست ستاد ملی مقابله با گرد و غبار آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست ستاد ملی مقابله با گرد و غبار آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست ستاد ملی مقابله با گرد و غبار آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت پدیده گرد پدیده گرد و غبار مناطق غبارخیز انجام عملیات غبارخیز کشور پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۷۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن مددی در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه قضائی کرج که منجر به ورود به موقع و مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی به وسعت ۱۱۰ هکتار شد، گفت: در پی دریافت گزارش جهاد کشاورزی در خصوص آغاز تغییر کاربری در اراضی کلوان بخش آسارا و منطقه خدایار خان ماهدشت اقدامات قانونی در این خصوص با نظارت دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان اجرایی شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اعلام اینکه این اقدامات در دو عملیات جداگانه انجام شده است، اضافه کرد: در منطقه «خدایار خان» ماهدشت وسعت ۹۰ هکتاری و در «اراضی کلوان» بخش آسارا وسعت ۲۰ هکتاری در معرض تغییر کاربری بودند که اقدامات مقتضی نسبت به اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی به اجرا رسید.

وی با اشاره به اینکه ارزش اراضی اعمال قانون شده در دو عملیات ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است، در خصوص اقدامات قانونی انجام شده است، بیان کرد: در این عملیات تفکیک، ۵۷ مورد قطعه بندی و دیوارکشی، ۱۰ مورد بنا و ویلای غیرمجاز، ۲۶ مورد محوطه سازی، ۱۳ مورد دپوی مصالح و همچنین موارد متعددی از ایجاد راه، گودبرداری و انشعابات غیرمجاز گاز، برق و آب قلع و قمع شد.

مددی ضمن یادآوری دستاوردهای سند تحول و تعالی در پیگیری جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و تعدی به منابع طبیعی تصریح کرد: مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دوره «تحول و تعالی قوه قضائیه» نیز با سیاست‌های دادگستری کل استان البرز ادامه خواهد داشت و قطعاً اجاره تعدی غیرقانونی به اراضی کشاورزی را نخواهیم داد.

کد خبر 6090680

دیگر خبرها

  • گوترش: تحقیقاتی مستقل درباره گورهای جمعی غزه انجام شود
  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • سهم «اوج» و «سراج» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود