Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - تاکید بر ضرورت تحقق حقابه زاینده‌رود، نجات آن از چنگال ویژه‌خواران و تلاش برای ورود سرمایه‌گذاران به شهر اصفهان از جمله مسائل مطرح شده در سی و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در سی‌وهفتمین جلسه علنی این شورا با اشاره به لزوم حفظ وحدت و تقویت روحیه امید بین ملت که در سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب به آن تأکید شد اظهار داشت: نباید فضایی ایجاد شود که با کوبیدن بر طبل مشکلات کشور سلامت و امنیت روانی جامعه به خطر بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد نورصالحی با بیان اینکه یکی از زمینه‌های اصلی پیشرفت امیدآفرینی است ادامه داد: یکی از حربه‌های دشمن ایجاد ناامیدی به ویژه بین نسل جوان است. روحیه امید برآمده از اعتقاد به مهدویت است و همه گروه‌های جامعه و مسئولان باید در تحقق این امر همت کنند و از ظرفیت‌های رسانه برای امیدآفرینی به خصوص به جوانان غافل نشوند.

وی گفت: یکی از راهکارهای اصلی برای تحقق شعار سال تحقق امید و انگیزه است و عدم تعهد مدیران و مسئولان به وعده‌هایی که دادند یکی از علت‌های کاهش انگیزه است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در پنجم فروردین شاهد جاری شدن آب در زاینده رود بودیم تصریح کرد: درخواست ما این است که بسته شدن آب بعد از 10 روز هم، مانند جاری شدن آن در رسانه‌‌ها انعکاس پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال جاری با تلاش‌های استانی و ملی، نیازهای شهر اصفهان و حقابه محیط زیست این شهر نیز در تصمیمات مدنظر قرار گیرد.

افکار عمومی مورد تأثیر سوء قرار نگیرند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت:متأسفانه این روزها شاهد هستیم که به ویژه در فضای مجازی مطالب غیرواقعی مطرح می‌شود، لازم است دستگاه‌های مربوطه در این خصوص ورود کرده و اجازه سوء استفاده از افکار عمومی را ندهند. 

ابوالفضل قربانی با بیان اینکه نقد باید واقع بینانه باشد، ادامه داد: نقد باید با نیت اصلاح، بدون حب و بغض و در صورت امکان بهمراه پیشنهاد سازنده باشد.

وی با اشاره به وضعیت زاینده‌رود گفت: امیدوار هستیم تابستان آبی وجود داشته باشد که با تانکر آن را به مردم برسانند، کاری نکنیم همین آبی که با تانکر به محلات رسانده می‌شد نیز در تابستان موجود نباشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در دو سه سال گذشته چاه‌های فلمن هم خشک شده است باید در کنار مدیریت استان با همدلی و همراهی برای حل مشکلات آبی این شهر تلاش کنیم.

اگر مشکلات حوزه مسکن حل نشود محرومان تا 100 سال آینده هم خانه‌دار نمی‌شوند

رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت:متأسفانه علاوه بر مشکلات قبل مشکلات جدید نیز اضافه شده است. بیمه‌های ساختمانی، ارزش افزوده، مالیات عملکرد و عدم تأمین منابع مالی با قیمت مناسب از جمله این مشکلات است.

عباس حاج رسولی‌ها تصریح کرد: اگر فکری به حال این مشکلات نشود تا 100 سال آینده افراد بدون مسکن و محروم صاحب خانه نمی‌شوند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که 1850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به ثبت جهانی قرار گرفته کانون توجه گردشگران شده است.

محمدرضا فلاح بیان کرد: اصفهان جدای از سوابق تاریخی، فرهنگی و هنری خود که شهرت جهانی دارد از جمله مناطق مهم صنعتی، کشاورزی و علمی کشور است و به سهم خود از جایگاه ملی و بین‌المللی مناسبی برخوردار است و نقش تعیین کننده‌ای را برای شکوفایی اقتصادی کشور برعهده داشته و دارد. و می‌تواند در تحقق شعار سال پیشرو و الگو باشد

وی گفت: از مدیران و مسئولان و رسانه‌ها می‌خواهم برای امیدآفرینی به شهروندان و جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران بیشتر ظرفیت‌ها و زیبایی‌های اصفهان را مطرح کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی باید در شهر پررنگ‌تر شود. اصفهان باید به سمت شهر ایرانی و اسلامی حرکت کند و در آن آسایش و امنیت و تعادل و توازن برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام مدیران و کسانی که از دوره قبل در حوزه شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته مسولیت داشته و دارند باید دیدگاه‌های خود را با دیدگاه‌های شورا و شهردار منطبق کنند و منشور شورا را سرلوحه خود قرار دهند. بعضی صداهایی که از شهرداری و برخی سازمان فرهنگی شنیده می‌شود با دیدگاه‌های شهرداری منافات دارد که باید دیدگاه‌های خود را اصلاح کنند.

دستگاه قضایی زاینده‌رود را از چنگال ویژه‌خواران نجات دهد

سخنگوی شورای شهر اصفهان در این جلسه اظهار داشت: شهر و استان اصفهان به عنوان موقعیت راهبردی و قرار گرفتن در محور ارتباطی و انتقالی مرکز کشور، وجود اقوام مختلف در شهر و در عین حال شناخته شدن به عنوان یک شهر تاریخی یکی از قطب های صنعتی کشور و البته یکی از پایگاه های اصیل انقلاب اسلامی است.

علی صالحی با بیان اینکه حضور صدها شرکت دانش‌بنیان و فناور اصفهان را به یکی از قطب‌های این حوزه تبدیل کرده است بیان کرد: مدیریت شهری اصفهان باید به صورت جدی در این عرصه ورود پیدا کند .

وی گفت: مدیریت شهری هم در تامین نیازها، هم مشارکت در سرمایه گذاری برای نیازهای جدید شهروندان، هم در حوزه ترویجی و هم در تسهیل روندها و بسترها می تواند حضور موثری برای تحقق عملی شعار سال داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر اصفهان تصریح کرد: شورای ششم شهر اصفهان باید فراتر از ماموریت‌های قانونی، راه هایی را جستجو کرده و به عنوان یک مسئولیت در تبیین و اجرایی شدن این شعار تلاش کند، حتی اگر لازم است با دستگاه های دیگر هم افزایی صورت گیرد و کمک رسانی به دستگاه های اصلی متولی این حوزه انجام گیرد.

وی گفت: این روزها خبرهایی به گوش می‌رسد از اینکه باز هم برخی در اتاق‌های دربسته درباره تن نحیف و نیمه جان زاینده رود تصمیم‌های خطرناک و غیرقانونی گرفته‌اند.

صالحی خاطرنشان کرد: آقای رئیسی شما وظایف و تکالیف دستگاه‌ها برای احیای زاینده رود را ابلاغ می‌کنید اما وزرایتان دستورالعمل نابودی زاینده‌رود و انتقال آب از حوزه کم آب به حوزه پر آب را اجرا می‌کنند.

وی افزود: از مدیران استان هم تقاضا داریم همچون ماه‌های اخیر در کنار نمایندگان مردم اجازه ندهند حیات به خطر بیفتد. نباید اجازه داد سوءتدبیرهای دهه هفتاد دوباره تکرار شود.

سخنگوی شورای شهر اصفهان با اشاره به تعرض به بستر زاینده‌رود گفت: از سه سال پیش رسانه‌های موثر استان بارها بلعیده شدن زنده رود را گوشزد کردند. از دستگاه قضایی و اجرایی استان انتظار می‌رود زاینده‌رود را از چنگال دستگاه‌های دولتی و عمومی و ویژه‌خوارانی که برخی متولیان سابق را به هر نحو با خود همراه کرده‌اند نجات دهند.

وی با اشاره به استقبال مردم از بناهای تاریخی اظهار داشت:  متأسفانه در شرایطی که آثار تاریخی اصفهان ارزش بسیاری دارند، ازدحام جمعیت در این آثار تاریخی بسیار قابل توجه بوده و امیدوار هستم که مسئولان در این زمینه اقدامات موثری صورت دهند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه باید تلاش کرد تا اصفهان به عنوان مقصد گردشگری ملی و بین‌المللی مطرح شود،اظهار داشت: خوشبختانه بر خلاف تلاش دشمنان در خصوص عنوان خسته و مأیوس بودن مردم ایران، حجم سفر مردم به عنوان یک شاخص مهم نشان داد که مردم کشور شاداب و سرزنده هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، بالای 90 درصد مسافران اعلام کردند که مسافرت به اصفهان را به دیگران توصیه می‌کنند تصریح کرد: باید تلاش کنیم که اصفهان را به عنوان مقصد سفر بین‌المللی به همگان معرفی کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره اقدامات مختلف فرهنگی و زیباسازی شهری اصفهان بیان کرد: برخی نیز نسبت به برنامه‌های شهرداری اصفهان نقد داشتند و این موضوع نشان می‌دهد که در شهر زندگی جریان دارد. انتقادها نشانه زنده بودن شهر است و امیدوار هستم که در ادامه، اتفاقاتی مثبت در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

انتهای پیام/ن/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان شورای شهر اصفهان زاینده رود دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

شهرستان چادگان در ۱۲۰ کیلومتری غرب اصفهان، از آب و هوای دلنشینی در فصل بهار و تابستان برخوردار است و هرساله مسافران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، شهرستان چادگان یکی از خوش آب‌وهواترین شهرستان‌ها در استان اصفهان است که در طول سال میزبان گردشگران زیادی از استان اصفهان و سایر استان‌ها است. چادگان قدمتی دیرینه در تاریخ ایران دارد و کتاب‌های تاریخی قدمت آن به دوران صفویه نسبت داده‌اند، از دیگر نام‌های قدیمی این شهرستان می‌توان به پرتیکان و پاراتاک اشاره کرد.

مردم ساکن در شهرستان چادگان به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند و در بعضی روستاهای اطراف لرهای بختیاری ساکن هستند، با سفری به سمت روستاهای اورگان و چنارود آثاری از شیرهای سنگی را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده حضور بختیاری‌ها و عشایر در این مناطق است.

طبیعت پرطرفدار چادگان

وجود طبیعت جذاب و بکر در این منطقه در کنار اماکن گردشگری، این شهرستان را به یکی از قطب‌های توریستی استان اصفهان تبدیل کرده و از زیبایی‌های این منطقه وجود دریاچه زاینده‌رود و چشمه‌های فراوان است.

یکی از پل‌های تاریخی در چادگان، پل اورگان است که به وسیله شخصی به نام حاج جلیل استکی از اهالی اورگان بر روی زاینده‌رود بنا شده است؛ پل اورگان معماری زیبایی دارد و به وسیله سنگ‌های محلی و ملات گچ ساخته و با آجر تزئین شده است.

این پل دارای یازده دهانه و دوازده پایه است و در قسمت میانی طاقچه‌ای برای آن تعبیه شده است تا در زمان طغیان رودخانه، از فشار آبی آن کم شود؛ گفته می‌شود این پل تاریخی یادگاری از اقوام بختیاری در چادگان است که در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسیده است.

علاوه بر آثار تاریخی زیبا در شهر ساحلی چادگان، مجتمع‌های گردشی زیادی در اطراف زاینده‌رود قرار دارد که مقصد بسیاری از مسافران است.

یکی از مهم‌ترین مجتمع‌های گردشگری در چادگان دهکده تفریحی زاینده‌رود (عمران) است، در این دهکده ویلاهایی برای ارگان‌های دولتی وجود دارد که از امکانات تفریحی گسترده‌ای همچون سینما، پارک‌های بازی، باشگاه ورزشی، استخر، زمین اسکیت و رستوران‌های متنوع برخوردار است؛ قایقرانی در دریاچه زاینده‌رود انجام می‌شود و جزیره مجنون یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی دریاچه است.

در این دهکده هر ساله با آغاز فصل بهار جشنواره اقوام ساکن در چادگان برگزار می‌شود که هدف از برپایی آن، آشنایی مسافران با آداب و رسوم، لباس و غذاهای محلی این شهرستان است.

در این جشنواره صنایع‌دستی بانوان منطقه همچون گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی، لباس‌های محلی بختیاری و ترک قشقایی، سیاه چادر و غذاهای سنتی این دو قوم ساکن در چادگان از جمله آش محلی، شله کشک، آش جو و آش رشته و کدو برانی پخته می‌شود.

در جشنواره اقوام محلی همچنین ساز محلی " ساز و ناقاره" نواخته می‌شود و ترک‌های قشقایی که لباس‌های محلی بر تن دارند، همراه آن رقص محلی چپی را اجرا می‌کنند.

برگزاری چنین جشنواره‌هایی به آشنایی بیشتر گردشگران در شناخت دیگر مشاغل موجود در این شهرستان همچون خراطی و برش کاری با چوب، میناکاری روی مس و دیگر هنرهای دستی کمک کرده و موجب اشتغال‌زایی جوانان شده شده است.

مکان‌های تاریخی چادگان

از جمله مکان‌های تاریخی شهرستان چادگان، عمارت تاریخی معظم الملک است که قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد و به واسطه آینه‌کاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری و هنرهای چوبی از زیباترین آثار غرب اصفهان است؛ این عمارت به خانه دکتر صالحی، خانه آنالویی و عمارت سنگی نیز معروف است.

مسجد جامع چادگان یکی از بناهای قدیمی است که در سال ۱۲۵۲ شمسی احداث شده است و بعدها چندین بار تعمیر و بازسازی شد، این مسجد معماری بسیار زیبایی دارد و از مهم‌ترین قسمت‌های تاریخی آن می‌توان به سر در مسجد اشاره کرد.

مقبره کاوه آهنگر در روستای مشهد کاوه در ۱۳ کیلومتری شهرستان واقع شده است. مردم این روستا به شعر و ادبیات علاقه دارند و هرساله در کنار مقبره کاوه آهنگر مراسم شاهنامه‌خوانی برپا می‌کنند.

لباس‌های محلی مردم چادگان

مردان و زنان چادگان لباس‌های محلی زیبایی دارند، لباس زنانشان از جمله دامن مخملی و روسری بافته شده است و مردان لباس‌هایی به نام " دن آرخالوق" به همراه کلاه نمدی و کفش‌های سفید رنگی به نام " ملیکی" به پا می‌کنند.

زنان، امروزه از لباس‌های محلی خود بیشتر در جشن حنابندان عروسی استفاده می‌کنند.

در کنار ترک‌های قشقایی در این شهرستان لرهای بختیاری هم زندگی می‌کنند که لباس محلی زیبایی دارند و به نسبت ترک‌ها سنت لباس محلی خود را به خوبی حفظ کرده‌اند.

لباس زنان بختیاری شامل مینا، کله چه، دامن قر و لباس بلند می‌شود و مردان بختیاری از دبیت، جوقا و کلاه نمدی " کلاه خسروی" استفاده می‌کنند.

سوغات شهرستان چادگان

بیشتر مردم چادگان به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سوغات اصلی این شهرستان شامل محصولات کشاورزی از جمله کشک، شیر، دوغ محلی، ماست محلی، سرشیر، پنیر محلی، روغن محلی، قره قوروت، لواشک و سبزی‌های کوهی است که طرفداران زیادی در بین گردشگران دارد

صالحه عباسی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 734440

دیگر خبرها

  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • کارنامه سه ساله به روایت اعضای شورای شهر اصفهان
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • تجدید میثاق اعضای دوره ششم شورای شهر اصفهان با آرمان‌های شهدا
  • تیزر | گفت‌وگوی ایمنا با اعضای شورای شهر اصفهان
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • هشدار سطح زرد هواشناسی اصفهان درباره موج جدید بارش‌های همرفتی
  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان