Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفارت جمهوری قزاقستان در تهران، پیام رئیس‌جمهور این کشور درباره سیاست‌های داخلی جدید و برخی تغییرات در آن را اعلام کرد. - اخبار بین الملل -

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جمهوری قزاقستان به‌ عنوان بزرگترین کشور در آسیای مرکزی، از اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌ خارجی و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای تقویت دیپلماسی همسایگی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمینه‌های زیادی در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات مربوط به حمل‌ونقل برای مشارکت با قزاقستان وجود دارد. 2 کشور می‌توانند همکاری‌های مؤثری درباره کشتیرانی و تقویت بنادر در دریای خزر، افزایش مناسبات در قالب کریدور شمال-جنوب و تجارت متناسب با بازار داخلی کشاورزی و غذا داشته باشند. 

از سوی دیگر، قزاقستان یک کشور مهم در منطقه محسوب می‌شود و تحولات داخلی آن همواره مورد توجه بسیاری از کشورها مانند روسیه، چین، ژاپن، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر بوده است. ایران نیز از جمله کشورهایی است که تحولات و برنامه‌های دولت قزاقستان را به‌ صورت مداوم رصد می‌کند تا بتواند حوزه‌های مختلف همکاری با این کشور را تقویت کند. 

در این راستا، اسخت اورازبای، سفیر جمهوری قزاقستان در تهران، امروز یکشنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی، پیام قاسم زومارت توکایف، رئیس‌جمهور این کشور درباره سیاست‌ها و برنامه‌های جدید با عنوان «قزاقستان جدید؛ مسیر نوسازی و مدرن‌سازی» خطاب به مردم قزاقستان را اعلام کرد.

این پیام درباره برخی تغییرات در قانون اساسی قزاقستان مانند نحوه مشارکت سیاسی رئیس‌جمهور در احزاب سیاسی، نظارت پارلمانی در انتصابات، برخی محدودیت‌ها برای جلوگیری از تمرکز بیش از حد قدرت، اصلاحات در ترکیب پارلمان، تشکیل دادگاه قانون اساسی و مسائل مربوط به آزادی مطبوعات است.

براین‌اساس، مجلس سفلی اصلاح خواهد شد و ترکیب نمایندگان مجلس به‌ صورت 70 درصد بر اساس تناسب و 30 درصد بر اساس اکثریت آراء خواهد بود. همچنین اصلاحات برای تبدیل کمیسیون مرکزی انتخابات به یک مدیریت حرفه ای مستقل نیز صورت می‌گیرد.

مواردی مانند حد نصاب جمع‌آوری امضاء برای ثبت احزاب سیاسی به‌ صورت قانونی از تعداد 20 هزار به 5 هزار کاهش می‌یابد، بدین‌ معنا که فرایند ثبت حزب آسان‌تر شده است. علاوه‌بر این، مجلس اختیارات قانون‌گذاری را افزایش خواهد داد.

 یکی از اهداف این اصلاحات، مربوط به افزایش قدرت پارلمان در این کشور است. هم‌چنین با تغییرات جدید، رئیس جمهور قانوناً موظف خواهد بود به عضویت خود در حزب سیاسی در طول دوره مسئولیت خود خاتمه دهد. افزون‌بر آن، رئیس‌جمهور دیگر اختیاری برای برکناری شهرداران محلی نخواهد داشت.

براساس اعلام توکایف، برای اجرای اصلاحات پیشنهادی، 30 اصلاحیه در قانون اساسی لازم است و 20 قانون دیگر باید قبل از پایان سال 2022 تصویب شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار قزاقستان اخبار قزاقستان رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۷۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان

مردم چاد امروز پای صندوق‌های رای می‌روند تا اولین رئیس جمهور خود را پس از حاکمیت نظامیان بر این کشور انتخاب کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، « اردیس دبی» پس از 30 سال تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری چاد، در اردیبهشت 1400 هنگام بازدید از واحدهای ارتش که مشغول نبرد با شورشیان شمال این کشور بودند، کشته شد. پس از آن شورای انتقالی متشکل از افسران بلندپایه تشکیل شد و ژنرال « محمد ادریس دبی» پسر رئیس جمهور را به عنوان رئیس جمهور موقت چاد انتخاب کردند.

مردم چاد امروز پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جمهور جدید کشورشان را انتخاب کنند.

درهای حوزه‌های رای گیری ساعت 7 صبح به وقت محلی به روی 8 میلیون و 500 هزار نفر دارای شرایط رای دادن گشوده می‌شود و آنان تا ساعت 17 عصر فرصت دارند رای خود را به صندوق‌ها بریزند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، در این انتخابات « محمد ادریس دبی » رئیس جمهور موقت، « البرت باهیمی » نخست وزیر سابق به همراه هفت نامزد دیگر با هم رقابت خواهند کرد.

چاد پس از رئیس جمهور مقتول به کدام سو می‌رود؟

نظامیان آرای خود را دیروز به صندوق‌ها ریختند و پیش بینی می‌شود نتایج اولیه انتخابات در 21 آوریل و نتایج نهایی آن در 5 ماه می اعلام شود.

چنانچه هیچ یک از نامزدها بیش از 50 درصد آرای لازم برای ورود به کاخ ریاست جمهوری را بدست نیآورند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و دو دوم انتخابات ریاست جمهوری در 22 ژوئن سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری چاد امروز درحالی برگزار می‌شود که احزاب مخالف و شماری از تشکلات مدنی آن را تحریم کرده‌اند. آنها معتقدند «دبی» و متحدانش بر نهادهای مهم حاکمیتی سیطره دارند و این موضوع می‌تواند بر سلامت و شفافیت انتخابات تاثیرگذار باشد.

کارشناسان ناظر بر تحولات چاد پیش بینی می‌‎کنند محمد ادریس دبی با کسب بیشترین آراء به کاخ ریاست جمهوری راه یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همه برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر دوم خود به قم
  • بشار اسد به پوتین تبریک گفت
  • تبریک بشار اسد به پوتین
  • اصلاحات ، راه برون رفت از بحران مهاجرت سرمايه های انسانی
  • زندگی لاکچری قالیباف زیر ذره بین /رضاخان حزب اللهی‌ها، تکنوکرات می‌شود؟ /۵ پرده از زندگی سیاسی رئیس مجلس
  • پیام پوتین به غرب در آیین تحلیف
  • پوتین برای پنجمین بار رئیس‌جمهور روسیه شد+ فیلم
  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم