Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@20:37:00 GMT

تزریق چه آمپول‌هایی روزه را باطل نمی‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۰۲۵۵

تزریق چه آمپول‌هایی روزه را باطل نمی‌کند؟

طبق فتوای رهبر معظم انقلاب بنا بر احتیاط واجب تزریق آمپول‌های غیرتقویتی مانند آنتی‌بیوتیک یا مسکن و آمپول‌های بی‌حس‌کننده باطل کننده روزه نیست.

هر مسلمانی وظیفه دارد احکام شرعی را  فرا گیرد و با آغاز ماه مبارک رمضان مسائلی در زمینه روزه داری مطرح می‌شود که هر مقلدی باید نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر این هر مقلدی برای انجام فرایض خود مانند روزه  باید یک مرجع از میان مراجع تقلید انتخاب کند و بر اساس احکام و فتاوای آن مرجع به وظایف دینی خود عمل کند. به همین مناسبت برخی احکام مورد نیاز و مربوط به ماه مبارک رمضان بر اساس پاسخ های رهبر معظم انقلاب به استفتائات مردمی بیان می‌شود. 

سوال: نظر شریف جناب عالی درباره تزریق آمپول و سایر تزریقات نسبت به روزه داران در ماه مبارک رمضان، چیست؟

پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول های غیر تقویتی که در عضله تزریق می شود؛ مانند آنتی بیوتیک یا مسکن و نیز آمپول هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد.

خوردن قرص در حال روزه داری

سوال: آیا خوردن قرص فشار خون در حال روزه جایز است یا خیر؟

پاسخ: اگر خوردن آن در ماه رمضان برای درمان فشار خون ضروری باشد، اشکال ندارد، ولی با خوردن آن روزه باطل می شود.

سوال: اگر من و بعضی از مردم بر این عقیده باشیم که بر استفاده از قرص ها جهت مداوا عنوان خوردن و آشامیدن صدق نمی کند، آیا عمل به آن جایز است و به روزه ام ضرر نمی زند؟

پاسخ: خوردن قرص روزه را باطل می کند.

استفاده روزه دار از اسپری یا شیاف  

سوال: نوعی داروی طبی برای اشخاص مبتلا به تنگی نفس شدید وجود دارد که عبارت است از یک قوطی که در آن مایع فشرده شده وجود دارد و با فشار دادن آن داروی مایع به صورت پودر گاز از طریق دهان وارد ریه شخص بیمار شده و موجب تسکین حال وی می گردد. گاهی بیمار مجبور می شود در یک روز چندین بار از آن استفاده کند، آیا با وجود استفاده از این دارو، روزه گرفتن جایز است؟ با توجه به این که بدون استفاده از آن روزه گرفتن غیرممکن و یا بسیار سخت خواهد بود.

پاسخ: وسیله مذکور که برای بازکردن راه تنفّسی استفاده می‌شود مبطل روزه نیست.

سوال: داروهای مخصوصی برای معالجه بعضی از بیماری های زنان وجود دارد (شیافهای روغنی) که در داخل بدن گذاشته می شود، آیا استفاده از آن موجب بطلان روزه می شود؟

پاسخ: استفاده از آن داروها به روزه ضرر نمی رساند.

حکم خون لثه در هنگام روزه

سوال: آیا اگر از دهان شخص روزه دار خون بیاید، روزه اش باطل می شود؟

پاسخ: روزه به سبب آن باطل نمی شود، ولی واجب است که از رسیدن خون به حلق جلوگیری کند.

سوال: من در بیشتر روزها آب دهانم با خونی که از لثه هایم می آید مخلوط می شود و گاهی نمی دانم آب دهانی که فرو می برم همراه با خون است یا خیر؟ روزه ام با این حال چه حکمی دارد؟ امیدوارم مرا راهنمایی فرمایید.

پاسخ: اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست، و همچنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحّت روزه ضرر نمی زند.

سوال: از لثه شخص روزه داری خون زیادی خارج می شود، آیا روزه اش باطل می شود؟ آیا برای او ریختن آب با ظرف بر سرش جایز است؟

پاسخ: با خروج خون از لثه تا آن را فرو نبرده است، روزه باطل نمی شود. همچنین ریختن آب بر روی سر توسط ظرف و مانند آن به صحّت روزه ضرر نمی رساند.

سوال: در یکی از روزهای ماه رمضان روزه گرفتم ولی دندان هایم را مسواک نزدم، و بدون این که باقی مانده غذاهای لابلای دندان ها را عمداً ببلعم، خودبخود بلعیده شده است. آیا قضای روزه آن روز بر من واجب است؟

پاسخ: اگر علم به وجود باقی مانده غذا در بین دندان هایتان و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشته اید و فرو رفتن آن هم عمدی و با التفات نبوده، قضای روزه بر شما واجب نیست./ایرنا

منبع: فردا

کلیدواژه: روزه داری آب دهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور گواهینامه رانندگی یک روزه برای افرادی که موتورسیکلت سواری می‌کنند و هنوز گواهینامه رانندگی ندارند، همچنان در حال اجرا است.

به گزارش مشرق، سرهنگ احمد کرمی اسد، به روند صدور گواهینامه موتورسیکلت در ایران اشاره کرد. او گفت: «با توجه به شرایط فعلی کشور، تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را سهل‌تر کنیم و در واقع تصمیم گرفتیم گواهینامه‌های موتورسیکلت را در یک روز صادر کنیم. این تصمیم بر اساس مصوبه هیئت وزیران اتخاذ شده است و فرآیند خاصی را در بر می‌گیرد. به طور مثال، فرد باید در دوره‌های آموزشی ثبت نام و شرکت کند. پس از اتمام دوره، افراد باید در آزمون شرکت کنند. بنابراین، مطابق با این تصور که بعضی افراد دارند، دریافت گواهینامه در یک روز اتفاق نمی‌افتد. بلکه افراد باید آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته و در آزمون‌ها نیز نمره لازم را کسب کنند.»

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور، فراجا، ادامه داد: «بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد که بیش از شش و نیم میلیون نفر از سرنشینان موتورسیکلت در کشور ما، بدون گواهینامه رانندگی هستند و هنگام تحت پرسش قرار گرفتن از سوی پلیس، قادر به ارائه مدرک معتبر نیستند. به همین دلیل، از تیرماه سال گذشته، طرح صدور گواهینامه موتورسیکلت در یک روز به صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد و در حال حاضر نیز در حال اجرا است.»

وی با بیان اینکه این طرح فقط برای افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند، افزود: «سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در ۲۱۰ مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت نام کنند. اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد، فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند.»

رئیس مرکز صدور گواهینامه ادامه داد: متقاضیانی که شرایط لازم را دارند، می‌توانند به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» مراجعه کرده و به صورت آنلاین در این سامانه ثبت نام کنند. احراز هویت از طریق سیستمی انجام می‌شود. سپس افراد باید مدارک و اطلاعات مربوط به موتورسیکلت خود را وارد کنند. پس از انجام تمامی مراحل، یک پیامک برای متقاضی ارسال می‌شود که در آن به او اطلاع داده می‌شود که در طی ۲۴ ساعت آینده پلیس، شرایط صدور گواهینامه را به او اعلام خواهد کرد.

کرمی ادامه داد: همکاران ما اصالت موتورسیکلت را بررسی می‌کنند و پس از تأیید مدارک، یک پیامک دیگر به متقاضی ارسال می‌شود که در آن به او اعلام می‌شود که مراحل ثبت نام را با موفقیت پشت سر گذاشته است و حالا باید هزینه گواهینامه را پرداخت کند.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه، افزود: تا قبل از اجرای این طرح، هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دو میلیون تومان بود که به صورت استانی اعلام می‌شد و در هر استان با سایر استان‌ها متفاوت بود. اما در این طرح، ما تنها ۵۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم و این مبلغ ثابت است و تغییر نمی‌کند.

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور گواهینامه رانندگی یک روزه برای افرادی که موتورسیکلت سواری می‌کنند و هنوز گواهینامه رانندگی ندارند، همچنان در حال اجرا است.

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود
  • نظر مولر درباره حواشی هوینس-توخل: اهمیتی نمی‌دهم!
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌ شود
  • بازداشت دانشگاهیان باطل السحر ادعای آزادی بیان در آمریکاست
  • تبدیل شانزه‌لیزه به محوطه پیک‌نیک رایگان یک‌روزه
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند