Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@03:45:54 GMT

هنر به چه کار می آید؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۰۲۷۱

هنر به چه کار می آید؟

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، حقیقت هنر را هر یک از اندیشمندان با توجه به نوع جهان‌بینی و تصوری که از جهان هستی دارند به گونه‌ای معرفی می‌کنند. هنرمند متعهد شهید آوینی در تبیین حقیقت هنر و درون‌مایه آن می‌گوید: حقیقت هنر نوعی معرفت است که در عین حضور و شهود برای هنرمند مکشوف می‌گردد و این کشف، تجلی واحدی است که از یک سو در محتوا و از سوی دیگر در قالب هنر ظاهر می‌شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. . هنر از حیث محتوا نوعی معرفت است و از این قرار عین حکمت و معرفت پس چگونه می‌توان مظاهر مختلف حیات انسان را، علم و حکمت و هنر و فلسفه و دین را آن چنان که امروز معمول است از یکدیگر جدا کرد. هنر از لحاظ مضمون و محتوا عین تفکر و حکمت و عرفان است و تنها در نحوه بیان و تجلی از آنان متمایز است.

این روزها که به میانه هفته هنر انقلاب اسلامی رسیده‌ایم بیشتر از همیشه به ماهیت و اهمیت هنر در زندگی و رشد انسان می‌اندیشیم. از این رو در ادامه این یادداشت تلاش خواهیم کرد که پرسش بنیادین "چیستی هنر" را کنار بگذاریم و در امتداد آن این پرسش را پیش بکشیم که هنر به چه کار می‌آید؟

هنر به ما کمک می کند تا "به یاد بیاوریم"

هنر به ما "امید" می‌دهد

هنر "اندوه را برای ما قابل تحمل می‌کند"

هنر در "تعادل یافتن" احساسات و عواطفمان به ما کمک می‌کند

هنر به ما می‌آموزد که"چگونه خود را درک کنیم"

هنر باعث "رشد" ما می‌شود

هنر "تحسین کردن" را به ما می‌آموزد

 این نکات را می‌توان کارکردها و عملکردهای هفتگانه هنر دانست، این‌ها عمومی‌ترین و قابل قبول‌ترین عملکردهای هنر نزد متفکران و صاحب‌نظران حوزه  هنر  هستند.

جهان مدرن برای هنر اهمیت بسیاری قائل است، به اهمیت مفهوم زندگی. شاهد این دیدگاه متعالی را می‌توان در افتتاح گالری‌ها و موزه‌های جدید، اختصاص منابع مالی دولت‌ها در جهت تولید و عرضه هنر، شوق سردمدارن و حامیان هنر برای دست‌یابی بیشتر به آثار هنری، اعتلای رشته‌های هنری دانشگاه‌ها و قدردانی از بازار هنر تجاری مشاهده کرد.

هنر، ماننده هر ابزار دیگری، این توانایی را دارد که قابلیت‌های ما را از آنچه طبیعت به ما داده، فراتر برد. هنر می‌تواند برخی نقطه ضعف‌های فردی و اجتماعی ما را جبران کند. هنر به طور اعم (طراحی، معماری و صنایع‌دستی) وسیله‌ای کاربردی است که می‌تواند مخاطبش را راهنمایی کند، تسکین دهد و او را برانگیزد و از او انسان بهتری بسازد.

هنر به ما کمک می‌کند اخلاقی‌تر زندگی کنیم. خودشناسی را در ما تقویت می‌کند و روش فوق‌العاده‌ای است که از حاصل آن، برای ارتباط برقرار کردن با دیگران، استفاده کنیم. هنر منبعی است که می‌تواند ما را  به ارزیابی دقیق تر از چیزهای ارزشمند رهنمون شود، آن هم با عمل کردن در جهت مخالف عادت داشتن، و دعوت‌مان می‌کند چیزهایی را که دوست داریم یا تحسین می‌کنیم، ارزیابی دوباره کنیم. هنر در طول تاریخ‌اش همواره با مسائل جمعی درگیر بوده است. آن را ثبت کرده و تلاش کرده ما را در جهت زندگی جمعی هدایت کند. هنر همواره کوشیده طرفدار ضعیف دربرابر قوی باشد. بر بی‌عدالتی‌های اقتصادی و اجتماعی تمرکز داشته و سعی کرده صدای جامعه حاشیه نشین باشد و با ایجاد احساس همدردی و حتی خشم، تحولی در روند سیاست به وجود آورد.

همواره می‌توان این سوال را مطرح کرد که: نگاه کارکردی به هنر چه نتایجی عاید ما می‌کند؟ در واقع این که، قانع شویم هدف اصلی درگیر شدن با هنر این است که ما را به سوی بهبود زندگی هدایت کند-که دیدگاه بهتری نسبت به خودمان  و جامعه‌مان پیدا کنیم. اگر هنر چنین قدرتی دارد به این دلیل است که ابزاری است برای اصلاح یا جایگزین کردن ضعف‌های فراوان اجتماعی و روانی ما.

هنر ترکیب بسیار والایی از تجربه‌های دیگران است، که به شکل خوب و سامان یافته به ما عرضه شده است. می‌تواند با کمال فصاحت، صدای فرهنگ‌های دیگر را به ما عرضه کند و به این ترتیب درگیر شدن با اثر هنری تصور ما را از خودمان و جهان توسعه می‌دهد. هنر صدف بیرونی ما را برمیدارد و ما را از بی‌توجهی عادی‌مان نسبت به چیزهای معمولی اطراف، نجات می‌دهد. جامعه به وسیله هنر حساسیت‌هایش را بازمی‌یابد و به چیزهای کهنه با نگاهی نو می‌نگرد. هنر از این تصور که زرق و برق و اشرافیت تنها راه حل است، جامعه را منع می‌کند.

هنر می‌تواند خانه‌ای مناسب و آرمش بخشی برای دل نگرانی‌های نیمه شبان ما باشد.  برای مشخص کردن وظیفه‌ای برای هنر، با زبانی شاعرانه می‌توان گفت: هنر یکی از وظایفش این است که به ما می‌آموزد دوستدار خوبی‌ها باشیم: دوستدار رودخانه‌ها و آسمان‌ها، دوستدار جاده‌ها و سنگ‌ها. و از آن مهم‌تر و همگام با آن، دوست دار انسان‌ها و خدا.

انتهای پیام//

منبع: فارس

کلیدواژه: کارکرد هنر ادارک زیبایی شناسی هنر به ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۰۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ژنتیکی مرگ زودهنگام را تا ۶۲ درصد کاهش دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: بر اساس یک مطالعه، حتی اگر ژنتیک شما را در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دهد، یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا به طور قابل توجهی با آن مبارزه کنید.

به گزارش سی ان ان، دکتر ژو لی(Xue Li)، رئیس دانشکده بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیان در چین، گفت با تغییر سبک زندگی و پیروی از یک سبک زندگی سالم، خطر مرگ زودهنگام می‌تواند تا حدود ۶۲ درصد در افراد دارای استعداد ژنتیکی کاهش یابد.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین سبک زندگی سالم و طول عمر را نشان داده‌اند و برخی دیگر بر مولفه ژنتیکی در طول عمر تاکید کرده‌اند، اما گزارشی که در نشریه «بی ام جی اویدنس بیسد مدیسین» (BMJ Evidence Based Medicine) منتشر شد، چگونگی تاثیر این دو را بررسی کرده است.

افزایش ۶ سال به طول عمر با سبک زندگی سالم

دکتر علاءالدین شادیاب، دانشیار بهداشت عمومی و پزشکی در دانشگاه «کالیفرنیا سن دیگو» که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که این مطالعه با داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار نفر و اطلاعات مربوط به ژنتیک، تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سابقه بیماری آن‌ها، دارای روش شناسی قوی بود.

در جریان این مطالعه، محققان به هر فرد یک نمره «خطر پلی ژنتیکی» دادند، که نمره‌ای است که حجم زیادی ازانواع مختلف ژن‌های متعددی را که بر طول عمر انسان تاثیر می‌گذارند ترکیب می‌کند. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین بر اساس نحوه رعایت اصول سبک زندگی سالم نمره‌ای دریافت کردند و سپس محققان به طور متوسط وضعیت سلامت آن‌ها را به مدت ۱۳ سال مورد پیگیری قرار دادند تا مشخص شود این افراد عمر کوتاه، متوسط یا طولانی دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که همه افراد، صرف‌نظر از خطرات ژنتیکی‌شان، در صورت داشتن سبک زندگی ناسالم، ۷۸ درصد بیشتر احتمال دارد که زودتر بمیرند. دکتر ژو لی، که همچنین مدیر موسسه ملی علوم داده در دانشکده بهداشت و پزشکی دانشگاه ژجیان است، گفت: افرادی که هم خطر ژنتیکی برای یک عمر کوتاه و هم سبک زندگی ناسالم دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که خطر ژنتیکی ندارند و سبک زندگی سالم‌تری دارند، زودتر می‌میرند.

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که در معرض خطر ژنتیکی قرار دارند می‌توانند با یک سبک زندگی سالم، طول عمر خود را تا ۵.۵ سال افزایش دهند.

عوامل معکوس کننده مرگ زودهنگام

این مطالعه مشاهده‌ای بود، به این معنی که می‌توانست ارتباط‌ها را تعیین کند، اما نمی‌توانست با اطمینان بگوید که این رفتارها علت مستقیم تغییرات در طول عمر هستند. اما محققان توانستند چهار عامل را شناسایی کنند که بیشترین تأثیر را بر معکوس کردن خطر مرگ زودهنگام دارند.

لی گفت: «این مطالعه یک ترکیب سبک زندگی بهینه شامل چهار عامل سبک زندگی: عدم مصرف سیگار، فعالیت بدنی منظم، مدت زمان خواب کافی و رژیم غذایی سالم را شناسایی کرده که مزایای بهتری برای افزایش طول عمر انسان ارائه می‌کند.

خواب کافی در این مطالعه هفت تا هشت ساعت در شب تعریف شد. دستورالعمل های فعلی فعالیت بدنی در آمریکا حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط و دو روز تمرین قدرتی در هفته را برای بزرگسالان توصیه می‌کند.

چطور سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای داشتن زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر، گزینه مناسبی است، رژیم مدیترانه‌ای سبکی از غذا خوردن است که بر پخت و پز مبتنی بر گیاه تمرکز دارد و اغلب غذاهای آن حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، دانه‌ها و روغن زیتون است. در این رژیم غذایی از گوشت قرمز کم استفاده می‌شود.

وقتی نوبت خواب کافی می‌رسد، اگر نمی‌توانید هفت یا هشت ساعت بخوابید، سعی کنید یک روال خواب ایجاد کنید، زمانی که نمی‌توانید بخوابید از رختخواب خارج شوید و اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارید.

اگر تلاش کرده‌اید و نتوانسته‌اید یک برنامه ورزشی بسازید که می توانید به آن پایبند باشید، آن را به بخشی از برنامه روزمره خود تبدیل کنید، به آرامی شروع کنید و فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901659

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی
  • گربۀ محله مهم است
  • رامین رضاییان: پرسپولیسی‌ها در قلب من هستند
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم
  • این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • طرح ملی زندگی با آیه ها از نگاه قرآنی ها
  • زندگی زیر آوار جنایات رژیم صهیونیستی
  • برگزاری آزمون نهایی طرح «زندگی با آیه ها» در آستارا