Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@03:11:57 GMT

غفلت تاریخی از جذب مشتریان روسی

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۰۳۱۹

غفلت تاریخی از جذب مشتریان روسی

در حالی‌ که حجم واردات کالا به بازار روسیه سالانه ۲۴۰ تا ۲۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود سهم ایران از بازار بزرگ این همسایه شمالی کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. کارشناسان فقدان زیرساخت‌های حمل‌ونقل، نبود دیپلماسی اقتصادی و عدم شناخت تاجران ایرانی از بازار روسیه را از ترمزهای کلیدی توسعه تجارت بین دو کشور می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ طور که آمار می‌گوید سهم ایران از صادرات به روسیه رقمی معادل ۴/۰درصد ارزیابی می‌شود ولی کشورهایی مانند ترکیه با ۱/۵ درصد، ویتنام ۲/۴درصد و اکوادور ۳/۱درصد در زمره کشورهایی هستند که سهم بیشتری از صادرات به این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
عمده واردات ایران از روسیه در سال گذشته با ۶/۲میلیون تن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به محصولات غذایی و کالاهای اساسی مثل گندم، ذرت و یا جو و دانه‌های سویا اختصاص دارد. صادرات ایران به روسیه نیز کمتر از یک‌میلیون تن به ارزش ۴۸۵ میلیون دلار بوده است. حدود ۶۰درصد صادرات ایران به روسیه نیز محصولات کشاورزی، شیلات و مواد غذایی است. در بین اقلام صادراتی به روسیه می‌توان به فلفل، پسته، انگور و یا کالاهای دیگری مثل مواد معدنی، سنگ‌آهن و یا شیمیایی اشاره کرد.

سهم اندک کشور از بازار ناشناخته روسیه
محمود شوری، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره موانع توسعه صادرات به روسیه می‌گوید: دولت‌های مختلف ایران و روسیه سال‌هاست که تلاش می‌کنند روابط تجاری فی‌مابین را با رفع موانع ارتقا بدهند و به نظر می‌رسد به لحاظ اسنادی و مسائل قانونی مسیر خوبی را تاکنون طی کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌های زیادی برای همکاری‌های اقتصادی به امضا رسانده‌اند اما واقعیت این است که تلاش‌های صورت گرفته به دلیل برخی موانع داخلی در کشور ما مثمرثمر نبوده و حجم تبادلات تجاری ایران و روسیه همچنان محدود است. یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله به فقدان برخی ظرفیت‌ها و پراکنده بودن بخش دیگری از ظرفیت‌های لازم در اقتصاد داخلی ما برمی‌گردد که از توان کشورمان برای پاسخگویی به نیازهای کشور بزرگی مانند روسیه می‌کاهد.
پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌افزاید: با وجود اینکه هم اراده سیاسی رهبران دو کشور بر گسترش روابط تجاری بوده و هم علاقه‌مندی‌های زیادی در این حوزه بین تاجران، کارآفرینان و صنعتگران ما و روسیه شکل‌ گرفته است ولی همین پراکنده بودن و نبود شناخت نسبت به ظرفیت‌های موجود در کشور و بازار هدف سبب شده نتوانیم همکاری اقتصادی میان دو کشور را در کل ۳۰ سال گذشته به حد مطلوب برسانیم.
این پژوهشگر مسائل روسیه مهم‌ترین مسئله در ارتباط با صادرات به روسیه را نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و دسترسی به بازارهای هدف می‌داند و می‌افزاید: ساختار تجارت ایران و روسیه بیشتر مبتنی بر تبادل محصولات کشاورزی است و در این روند مسئله مهم دسترسی سریع به بازارهای روسیه است.شوری با بیان اینکه بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی کشورمان با روسیه از طریق مسیرهای زمینی انجام می‌شود می‌افزاید: کشور ما مسیر زمینی مستقیم با روسیه ندارد و امور بازرگانی ما بایستی از طریق آذربایجان یا کشورهای آسیای مرکزی صورت پذیرد که طبیعتاً مشکلات زیادی در این مسیر وجود دارد.این استاد دانشگاه تأکید می‌کند: البته می‌توانیم از طریق کشتی از دریای خزر به روسیه مرتبط شویم ولی امکان فساد محصولات کشاورزی از این راه بیشتر است؛ چراکه مسیر دریایی از زمینی طولانی‌تر خواهد بود و از طرفی ما برای این کار به کشتی‌های مدرن‌تری که مجهز به سردخانه باشند نیازمندیم که در دسترس نیست.

پابرجا بودن موانع بانکی بازرگانان
این کارشناس اقتصادی پابرجا بودن مسائل مالی و بانکی را از دیگر موانع مراودات تجاری بین فعالان اقتصادی دو کشور ذکر می‌کند و می‌افزاید: با وجود تأکید مقامات هر دو کشور بر استفاده از ارزهای ملی هنوز ساختار بانکی قرص و محکمی برای تضمین این همکاری‌های تجاری وجود ندارد.
شوری در پاسخ به اینکه چرا ایران در زمان ایجاد تنش میان ترکیه و روسیه نتوانست به تأمین بخشی از بازار این کشور بپردازد می‌افزاید: ایران کشور کم‌آبی است که تنوع محصولات کشاورزی در آن به‌ اندازه ترکیه نیست. این کشور به خاطر شرایط جغرافیایی خوبی که دارد می‌تواند محصولات کشاورزی متنوع صادراتی را با قیمت مناسب به مقصد روسیه ارسال کند ولی ما به دلیل فقدان زیرساخت‌ها و نداشتن ظرفیت‌های لازم نتوانستیم از این فرصت به نفع کشورمان بهره بگیریم. از طرف دیگر شرایط جوی کشور به شکلی است که نمی‌توانیم تضمینی برای تأمین محصولات کشاورزی بدهیم.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر موازنه تجاری بین دو کشور به نفع روسیه است می‌افزاید: افزایش مراودات تجاری را نباید به محصولات کشاورزی محدود کنیم، امروز می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی جدی، فوری و منسجم و با شناسایی فرصت‌های بازار هدف به گسترش روابط اقتصادی و صنعتی بین دو کشور بپردازیم.

فقدان حلقه اتصال ریلی بنادر شمالی ایران
بهرام نظام‌الملکی، کارشناس حوزه صادرات نیز در گفت‌وگویی توسعه روابط بین دو کشور را منوط به ارتباط مستقیم بین ایران و روسیه می‌داند و می‌افزاید: باید خط ریلی ما به روسیه وصل شود. ولی خط آهن رشت- آستارا که هشت سال است وعده وصل آن را داده‌اند هنوز محقق نشده است.
وی با تأکید بر اینکه کشور روسیه بیش از ۹۰درصد صادرات خود به ایران را با کشتی از راه ‌آبی انجام می‌دهد می‌افزاید: هم‌ اکنون مسیر اصلی صادرات ایران به روسیه به علت نبودن کشتی‌های مجهز و  کانتینرهای سردخانه‌ای، از مرز زمینی آستارا از طریق کشور آذربایجان است و با وجود داشتن مرز آبی مشترک بین دو کشور تقریباً هیچ استفاده‌ای از حمل‌ونقل دریایی بین دو کشور که ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل  در جهان است صورت نمی‌گیرد صادرات زمینی به ‌وسیله کامیون به دلیل هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و مشکلاتی مانند دیر رسیدن محموله‌ها و فاسد شدن آن‌ها مشکلات زیادی برای تاجران و بازرگانان ایرانی به وجود آورده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: روابط تجاری مشتریان روسی غفلت تاریخی محصولات کشاورزی ایران و روسیه بین دو کشور حمل ونقل ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید

صادرات محصولات کشاورزی ایران در پایان سال گذشته به ۶.۲ میلیارد دلار رسید که عراق با سهم ۳۱.۵ درصدی در رتبه اول واردات از ایران و امارات و روسیه با سهم ۱۱.۹ و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته افزایش ۸.۳ درصدی در وزن و رشد ۱۹.۴ درصدی در ارزش داشت‌، این در حالی است که واردات محصولات کشاورزی از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۱.۱ و ۵.۶ درصد کاهش یافته است.

تراز وزنی تجارت بخش کشاورزی نیز ۵.۳ درصد بهتر شده و تراز تجاری ارزشی از منفی ۱۳.۲ میلیارد دلار به منفی ۱۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری وزنی در دوره مذکور از منفی ۱۷.۴ میلیون تن به منفی ۱۶.۵ میلیون تن رسیده است.

موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در گزارش خود اعلام کرده است که به طور میانگین ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی بخش کشاورزی با رشد ۱۰.۳ درصدی از ۶۷ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۴ سنت در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، در حالی که ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی بخش کشاورزی با کاهش ۴.۵ درصدی از ۷۳ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۰ سنت در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

هندوانه، سیب، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، سیر و پیاز ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ وزنی، و پسته، سیب، خرما، گوجه‌فرنگی و شیرخشک ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ ارزشی در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

همچنین ذرت دامی، دانه سویا، گندم، جو و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی از لحاظ وزنی و ذرت دامی، دانه سویا، روغن نباتی، برنج و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی به لحاظ ارزشی در این دوره هستند. نکته قابل توجه این گزارش، کاهش واردات وزنی و ارزشی گندم به میزان ۴۳.۳ و ۵۰.۲ درصد، برنج ۳۷.۲ و ۳۸.۲ درصد و شکر به میزان ۴۲.۶ و ۳۰.۳ درصد بوده است که حکایت از کاهش وابستگی به این اقلام اساسی است.

در این گزارش تاکید شده است که در سال ۱۴۰۲ عراق با سهم ۳۸.۶ درصدی، نخستین مقصد صادراتی کالاهای کشاورزی ایران بوده و امارات با سهم ۱۴.۵ درصدی در رتبه دوم و ۸ کشور باقیمانده هر کدام با سهم‌های کمتر از ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی ۱۰ کشور اول قرار داشتند. به عبارت دیگر از نظر مقداری بیش از ۸۸ درصد صادرات کالاهای کشاورزی به کشورهای عراق، امارات، روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هند، ترکمنستان، عمان و آذربایجان انجام شده و سهم سایر کشورها تنها ۱۱.۹ درصد بوده است.

بر اساس این آمار، از نظر ارزشی نیز عراق با سهم ۳۱.۵ درصدی در رتبه اول و امارات و روسیه با سهم ۱۱.۹ و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

همچنین کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، چین، ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و در مجموع بیش از ۸۳ درصد کالاهای صادراتی ایران از نظر ارزشی به مقصد این ۱۰ کشور بوده است.

در سال ۱۴۰۲، از لحاظ وزنی امارات متحده عربی ۳۶.۷ درصد، ترکیه ۱۴.۳ درصد، روسیه ۱۱.۶ درصد، انگلستان ۷.۸ درصد و هلند ۵.۴ درصد در واردات بخش کشاورزی ایران سهم داشته‌اند.

همچنین از لحاظ ارزشی امارات ۳۲.۹ درصد واردات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است، پس از آن کشورهای ترکیه با ۱۴.۸ درصد، هند ۷.۴ درصد، روسیه ۷ درصد و انگلستان با ۵.۷ درصد سهم از واردات کشاورزی ایران در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

کد خبر 749641

دیگر خبرها

  • پرداخت‌ های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • پرداخت‌های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • محصولات مازندران بازار خوبی در عمان دارد
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها