Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@08:09:20 GMT

ثبت ۵ اثر ناملموس استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۲۳۴۵

ثبت ۵ اثر ناملموس استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از ثبت ۵ اثر ناملموس استان مرکزی در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی مرزبان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت ملی و احیای میراث ناملموس وزارت میراث‌فرهنگی پنج اثر پیشنهادی استان  شامل، مهارت پخت نان زردو نیم ور به شماره ثبت ۲۶۴۰، مهارت پخت غذای جلاو در منطقه بزچلو به شماره ثبت ۲۶۴۱، نظام مدیریت سنتی آب در دشت کشاورزی نیم ور به شماره ثبت ۲۶۴۳، روایت خوانی غریب و شاه صنم در ترکی سربندی و چووش چلیک در مراسم عروسی منطقه بزچلو به شماره ثبت ۲۶۴۴؛ از سوی استان مرکزی مطرح و پس از بررسی‌ پرونده هر ۵ اثر ارائه شده در فهرست آثار ناملموس ملی به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در توضیح این آثار ثبت شده گفت: نان زردو یکی از نان های محلی شهر نیم ور است که بواسطه استفاده از ترکیبات مختلف که بروی خمیر مالیده می شود نانی سنتی و در عین حال مغذی و نشاط آور است.

مرزبان افزود: نظام مدیریت سنتی تقسیم آب در دشت نیم ور نحوه مدیریت سنتی آب رودخانه لعل بار در منطقه نیم ور و نظام و شیوه مدیریت آن  که حداقل از دوره ساسانی قوام یافته و تا به امروز علی رغم پشت سرگذاشتن چالش ها و تغییرات حکومتی تکمیل شده است را بر پایه دانش سنتی و تحت نظارت جوپا بعنوان یک میراث ناملموس ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره با اینکه روایت خوانی غریب و شاه صنم حکایت و نقل شفاهی میراثی قدیمی از تاریخ مردم سربند بالا و پایین در شهرستان شازند است گفت: روایت خوانان داستان دلدادگی غریب به شاه صنم را که از نیاکان خود آموخته اند در محافل و دورهمی ها روایت کرده و بدین واسطه حفظ و ماندگاری این میراث ریشه دار در ترک زبانان منطقه سربند را باعث شده اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در مورد غذای  ثبت شده چلاو گفت: غذای چلاو یاریشته چلاو یکی از غذاهای سنتی مردم منطقه بزچلو در شهرستان کمیجان است که با ترکیب اولیه رشته و عدس شکل گرفته و با افزودن اضافاتی چون کشمش پیاز داغ, خرما کامل شده و بعنوان یک غذای کامل مورد استفاده قرار می گیرد.

مرزبان با تاکید بر اینکه چووش چابک یا چاوشی خوانی یکی از مراسم ریشه دار منطقه بزچلو است ادامه داد: چاووشی خوانان در این مراسم در زمان بازگرداندن داماد از حمام یا بدرقه عروس به خانه شوهر با خواندن ابیاتی بصورت فارسی و ترکی که غالبا در مدح و ثنای ایمه است هنر نمایی می کنند.

وی اظهار کرد: ثبت ملی آثار ناملموس می تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرهنگ هر منطقه شود. بنابر این یکی از سیاست های مهم میراث فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: نخستین گام برای حفاظت از میراث ناملموس شامل شناسایی مستندسازی، پژوهش، نگهداری، ترویج، ارتقاء یا انتقال میراث به ویژه از طریق آموزش رسمی و غیررسمی و همچنین احیای مجدد جنبه های مختلف آن است.

وی با اشاره به گستردگی استان و تلاش برای شناسایی میراث ناملموس مناطق مختلف، افزود: رسانه‌های ارتباط جمعی نقش مهمی در معرفی و احیای حوزه های میراث ناملموس از طریق ارتقای آگاهی عمومی دارند تا این آثار در میان مردم عمومیت یافته و همچنین باعث شناخت بیشتر و مؤثر آنها نسبت به موضوعات میراث ناملموس شوند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی میراث ناملموس شماره ثبت منطقه بزچلو نیم ور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۲۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد

بهروز محبی سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: پارسال ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در استان منهدم شده و اعضای آن دستگیر شده‌اند که در همین راستا ۴ هزار و ۳۲۰ مورد به تپه‌ها و بافت‌های تاریخی استان سرکشی شده است.

وی از تشکیل ۸۱ پرونده قضایی در استان طی این بازه زمانی خبر داد و افزود: در این راستا، ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی منهدم شد و ۷۶ نفر دستگیر شدند.

محبی اضافه کرد: همچنین پارسال ۲۴۱ مورد اخطاریه موثر صادر و ۱۶ مورد فلزیاب در استان کشف شد.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به تعامل با ۱۶۳ ارگان همیار گفت: ۳۳ انجمن میراث فرهنگی در استان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به آمار یگان حفاظت در سال جاری ادامه داد: طی سال جاری، هفت مورد تجاوز به حریم، شش مورد مرمت غیر مجاز، یک مورد تخریب آثار تاریخی، پنج مورد حفاری منطقه غیر ثبتی و ۲ مورد حفاری منطقه ثبتی در استان انجام شده است.

محبی گفت: امسال ۷ پرونده تخلف تشکیل و ۱۵ اخطاریه مکتوب صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور