Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هئیت نمایندگان اتاق تهران گفت: طرح درج قیمت تولیدکننده در واقع نام دیگر قیمت‌گذاری دستوری است به همین خاطر شرایط بازار باید به گونه‌ای رقم بخورد که که به جای اجبار و دستور فرمول عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت یک کالا باشد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهرداد عباد» عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز درباره علت مخالفت بخش خصوصی نسبت به اجرای مرحله پنجم طرح «خرید شفاف» مصون به درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌های مصرفی اظهار کرد: مطمئنا فعالان اقتصادی بخش خصوصی مشکلی با شفاف‌سازی قیمت نهایی کالا‌های مصرفی مردم در سطح بازار ندارد بلکه ایرادی که اکنون نسبت به طرح درج قیمت تولیدکننده وارد شده است دقیقا اشاره به ابهام و سردرگرمی دارد که از زمان اجرا آن آذر سال ۱۴۰۰ برای مصرف‌کنندگان به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو اتاق بازرگانی اتاق تهران افزود: به عنوان مثال در این مدت مشاهده شده است با اجرای این طرح، مصرف‌کنندگان برای خرید یک کالا در دو منطقه مجزا با قیمت‌های بسیار متفاوتی رو به رو شده‌اند که باعث تشدید ابهام آن‌ها در گران و یا ارزان بودن قیمت آن کالا شده است؛ در حال حاضر تفاوت هزینه حمل و نقل در برخی مناطق درون شهری یا برون شهری از مهمترین مولفه‌های تاثیر‌گذاری است که در آخر باعث پیچیده‌تر شدن تعیین قیمت نهایی یک محصول می‌شود.


وی ادامه داد: مطمئنا در کنار هزینه حمل و نقل موارد دیگری مانند موقیعت جغرافیایی باعث تشدید این شکاف قیمت در یک محصول خواهد شد، به عنوان مثال امکان دارد که یک فروشنده در  یک منطقه‌ای کالای خود را با قیمتی به فروش برساند و که ب در مقایسه با منطقه‌ای دیگر تفاوت قابل توجهی داشته باشد، در مجموع با اجرای این طرح این امکان وجود دارد که سود نهایی خرده فروشان از یک کالا  از حالت  معمول خود خارج شده  و نه تنها کمکی به کاهش هزینه‌ها نخواهد کرد بلکه باعث سر درگمی بیشتر مصرف‌کنندگان خواهد شد.


عباد تشریح کرد: در طرح اولیه قرار بر این بود که تنها قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌های مصرفی درج شود، اما بعد از مدتی سازمان حمایت درج قیمت مصرف‌‎کننده را هم به روی کالا‌ها اضافه کرد؛ متاسفانه در آخر هم هیچ فعال اقتصادی متوجه نشد که این سازمان محاسبه درج قیمت مصرف کننده را با استفاده از چه فرمولی و با چه درصدی محاسبه کرده است.


این فعال اقتصادی اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده را مصداقی از قیمت‌گذاری دستوری دانست و گفت: متاسفانه در هر کالایی که قیمت‌گذای به شکل دستوری انجام شده است، عرضه آن کالا و یا خدمات با مشکلات ایجاد شده است؛ نحوه قیمت‌گذاری کالا‌ها باید بر اساس فرمول عرضه و تقاضا تعیین شود، وقتی قیمت‌گذاری کالا‌ها به صورت دستوری انجام می‌شود به تبع اکو سیستم بازار آن کالا نیز بهم می‌خورد.


وی در پایان متذکر شد: در حال حاضر مشکل طرح مذکور این است که فرایند محاسبه سود کالا در آخر به طور یکسان انجام می‌شود در صورتی که هزینه حمل ونقل، هزینه توزیع کالا در آخر سود مد نظر فروشنده از جمله مهمترین مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت‌گذاری کالا‌ها هستند که متاسفانه در این طرح نسبت به  آن بی توجهی شده است. البته  این امکان وجود دارد که اجرای این طرح از نظر مالی در مواقعی به نفع مصرف‌کننده باشد و از سوی دیگر در مواقعی به ضرر آن اما آنچه که می‌توان ادعا کرد این است که این مسئله نمی‌تواند در نهایت باعث ایجاد ثبات قیمت کالا‌ها در بازار شود.

 

پایان پیام//

برچسب ها: درج قیمت تولید ، سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان ، عباس تابش ، وزارت صمت ، سید رضا فاطمی امین ، فروشگاه زنجیره ای ، سوپر مارکت ، مغازه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000R7o

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: درج قیمت تولید سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان عباس تابش وزارت صمت سید رضا فاطمی امین فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت مغازه درج قیمت تولیدکننده مصرف کنندگان قیمت گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور

حمیدرضا کاشانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۰ هزارتومان و هر شانه ۶۰ هزارتومان است که متاسفانه کماکان کمتر از نرخ تمام شده و منطقی عرضه می شود.

به گفته او، با توجه به تغییر مولفه های تولید و زیان مرغداران، انتظار می رود که هرچه سریع تر قیمت مصوب اصلاح شود تا حذف گله ها شدت نگیرد.

کاشانی تولید روزانه تخم مرغ را ۳ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار ماهانه حداکثر ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور مصرف می شود.

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار ماهانه ۱۰ هزارتن تخم مرغ مازاد تا خرداد ماه باید از مرغداران خرید تضمینی شود تا بازار به تعادل برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • مصرف ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟