Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@02:30:56 GMT

«هندسه ایرانی» به چاپ هشتم رسید

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۳۸۶۹

«هندسه ایرانی» به چاپ هشتم رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، چاپ هشتم کتاب «هندسه ایرانی، کاربرد هندسه در عمل» تألیف ابوالوفاء محمدبن محمد البوزجانی با گردآوری سیدعلیرضا جذبی به تازگی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.

هنر معماری اسلامی و ایرانی که اساس آن مبتنی بر هندسه است در ایران بر اصولی غیر مکتوب متکی بوده که سینه به سینه به نسل‌های بعدی رسیده، و متأسفانه با گذشت زمان این توارث از بین رفته و به دلیل غیر مکتوب بودن آنها و یا اگر مکتوب بوده در اثر حوادث زمان و زبان به نسل‌های بعدش منتقل نشده است و در این بین کتاب «هندسه ایرانی» با زبانی ساده سعی دارد هنر معماری اسلامی و ایرانی را برای خوانندگان به تصویر بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرح حال نویسنده کتاب آمده: «ابوالوفاء بوزجانی، مشهور به حاسب، یکی از بزرگان و مشاهیر در علم هندسه است. او متولد ۳۲۸ ق. در بوزجان (میان هرات و نیشابور) و متوفای ۳۸۸ ق. در بغداد است؛ ابوالوفاء، در علم هندسه استخراجات غریبه‌ای دارد که پیش از او کسی به آنها دست نیافته بوده است. اهمیت کار ابوالوفاء در تکمیل علم مثلثات است، و قاعده مقادیر اربعه که امروزه مبنای حل مثلثات کروی است از اوست.»

یکی از آثار مکتوب او همین کتاب است که مانند دیگر نوشته‌های آن دوره به زبان عربی یعنی زبان متداول بین علمای آن دوره تألیف شده است، از آنجا که صاحبان صنعت چندان از زبان عربی آگاهی نداشتند استفاده از آن با اِشکال مواجه بود تا اینکه این کتاب به تدریج به فارسی ترجمه شد و اکنون که ترجمه‌ای کاربردی از آن ارائه می‌شود، می‌تواند اساس تدریس هندسه در معماری ایرانی در دانشکده‌های معماری باشد.

کتاب دوازده باب دارد که عبارتند از: ۱. اصول اولیه، ۲. کشیدن اشکال متساوی الاضلاع والزوایا، ۳. کشیدن اشکال در دایره و بر دایره، ۴. ترسیم دایره بر اشکال، ۵. رسم دایره در اشکال، ۶. رسم اشکال در اشکال و بر اشکال، ۷. تقسیم مثلث‌ها، ۸. تقسیم چهارضلعی‌ها، ۹. تقسیم مربع‌ها به چند مربع و… ۱۰. جدا کردن راه، ۱۱. تقسیم دایره‌ها، و ۱۲. تقسیم سطح کره و رسم اشکالی که بر کره می‌توان کشید. این کتاب هم چنین دو ضمیمه در علم هندسه دارد که مطالب ارزشمندی را در این باب بیان کرده است.

چاپ هشتم این کتاب با ۱۵۵ صفحه مصور، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 5464363 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات سروش علم ریاضی کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی ماه رمضان 1401 ماه مبارك رمضان اسباب بازی ایرانی تازه های نشر جشنواره اسباب بازی برنامه سوره نمایشگاه کتاب تهران ترجمه داستان نویسی نهج البلاغه انقلاب اسلامی ایران شهید سید مرتضی آوینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۳۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

اعلان (پوستر) سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعلان (پوستر) این دوره از نمایشگاه به طراحی صابر شیخ رضایی منتشر شد.

در توضیح این اعلان آمده است: شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین المللی و کمینه نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است.

از آنجا که امر «خواندن» امری گره خورده به ملکوت و سنت‌های پویا و هدایتگر پیغام آوران وحی است و بهترین کتاب‌های بشری نیز سرمایه‌های وجودی آسمانی دارند، کتاب‌هایی از بالای قاب تصویر، در حالاتی متفاوت و بالقوه، در حال تنزل درجات و پایین آمدن هستند و در مرکز قاب «امر ساختن» با چیدمانی همچون یک سازه منسجم معمارانه را که تداعی اولین هسته‌های شهرسازانه و تمدنی دارد، به فعلیت می‌رسانند که در هم تنیدگی کتاب‌ها نیز حکایت از اندیشه و فلسفه ایرانی دارد. 

زمینه اعلان؛ لاجوردین فام (آبی ایرانی) است که حکایت از نمایش این چرخه بر گستره وسیع آسمان دارد که این رنگ نیز علاوه بر ایجاد حس نشاط و سرزندگی کنار تنوع رنگین کتاب‌ها، زمینه گرایشات دینی و عرفانی در تاریخ و فرهنگ ایران و سنت‌های تصویری نگارگری ایرانی را راهبری می‌کند.

 تجمیع و چیدمان کتاب‌ها علاوه بر تداعی فرم بصری یک کتاب گشوده شده که در دو وجه اصلی خود، دروازه‌ها و ایوان‌هایی روشن دارند که با تابش نور آگاهی بر دیدگان و دل‌های بشر آن را به آرمانشهری زمینی بدل می کند، مفهومی دیگر را راهبری می کنند و آن شکل ساده سازی شده یک قلب بزرگ روشن و هندسی است که مفهوم «مهر» در جوامع را یادآور می‌شود که از نتایج کتابخوانی و فرهیختگی و جاری شدن اخلاق در زندگی بشر است و کتاب‌هایی پلکانی که بیانگر «رُشد و تعالی» انسان است. 

چیدمان عنوان نمایشگاه و عناصر نوشتاری هم به گونه‌ای حاشیه گرایانه جانمایی شده که اولویت با خوانش بصری طرح باشد و چشم بیننده در گردش و متوجه عناصر کلیدی و داستان روایی آنها باشد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور
  • برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند