Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: سراغ‌شان را در محله پامنار از اهالی می‌گیریم، اما جوری رفتار می‌کنند که‌گویی کار خلافی انجام می‌دهیم. جواب سربالا می‌دهند و عده‌ای هم وجودشان را انکار می‌کنند. وقتی اسم کارگاه‌های طلاسازی می‌آید، خود را کنار می‌کشند و حتی در چهره برخی از آنها می‌توان ترس را احساس کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالاخره یکی از اهالی در کوچه شهید عبدالله نیک ضمیر، با بالا انداختن ابروهایش می‌گوید: «یکی از کارگاه‌های طلاسازی در طبقه دوم همین خانه است.» وقتی درباره مشکلات این کارگاه می‌پرسیم، درحالی که از ما دور می‌شود، می‌گوید: «به من چه!‌چی بگم. دنبال دردسرید.» از جوابش متحیر شده‌ایم و معنی حرف‌هایش را نمی‌فهمیم. سراغ نفر بعدی می‌رویم و باز هم پاسخی نمی‌گیریم تا اینکه یک نفر به شرطی که اسمی از او نیاوریم و عکسی منتشر نکنیم، می‌گوید: «این آدم‌ها پولدار هستند. بهتر است با آنها شاخ به شاخ نشوید.» چند دقیقه‌ای که با او حرف می‌زنیم، می‌گوید: «آنقدر مطلب درباره مضرات کارگاه‌های طلاسازی در اینترنت خوانده‌ام که می‌توانم ساعت‌ها برای‌تان حرف بزنم. برای تیزاب‌کاری در کارگاه‌های طلاسازی از مخلوط اسیدنیتریک و اسیدکلریدریک استفاده می‌کنند و سیانور هم در آنها وجود دارد. این گازها به‌خصوص سیانور در هوا منتشر می‌شود و به ریه کارگرها و آدم‌هایی که اطراف زندگی می‌کنند، می‌نشیند. سیانور وارد فاضلاب شهری و آب‌های زیرزمینی هم می‌شود و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد.»

عکس تزئینی است

 سلامت اهالی در خطر

بانوان محله بیش از آقایان نگران سلامتی خود و خانواده‌های‌شان هستند. از حرف زدن هم ابایی ندارند. بانویی که خود را مسلمی معرفی می‌کند، می‌گوید: «چند بار به خاطر سردرد به پزشک مراجعه کردم. به من گفتند سردردهایت به خاطر گازهایی است که موقع تیزاب‌کاری از کارگاه‌های طلاسازی وارد هوا می‌شود، حتی گفتند این گازها سرطان‌زاست.»

خانم رحمان‌زاده هم می‌گوید: «دورتادور کارگاه‌ها پر از دوربین است و صاحبان‌شان برای حفظ امنیت محل کار و اموال‌شان از تجهیزات ایمنی پیشرفته استفاده می‌کنند، ولی حاضر نیستند یک ریال برای حفظ سلامتی اهالی هزینه کنند.» شورایاران هم عنوان می‌کنند محکوم به استنشاق گازهای سمی، اسیدی و مضر شده‌اند و مسئولان با وجود اطلاع از این فاجعه زیست‌محیطی‌کاری انجام نمی‌دهند. یکی از آنها می‌گوید: «کارشناسان سلامت می‌گویند گازهای متصاعد شده از تیزاب‌کاری سریعاً جذب بدن می‌شود و بسیار سمی و بیماری‌زاست.»  اطلاعات شهروندان تا همین حد است. اعضای سابق شورای اسلامی شهر تهران هم از فعالیت کارگاه‌های طلاسازی در منطقه۱۲ اظهار نگرانی کرده بودند، تا حدی که رئیس وقت کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا، وجود ترکیبات خطرناک در فاضلاب‌ها به دلیل پساب‌های طلاسازی را تأیید کرده بود، گرچه این موضوع از سوی شرکت آب و فاضلاب و اتحادیه طلاسازان تکذیب شد.

به هر حال بیشتر کارگاه‌های طلاسازی به‌خصوص کارگاه‌های غیرمجاز به‌صورت سنتی فعالیت می‌کنند و سبب تصاعد گازهای خطرناک در زمان تیزاب‌کاری می‌شوند. از سوی دیگر، آلودگی کوره‌های ذوب طلا و ورود پساب‌ها به فاضلاب شهری، محیط‌زیست را آلوده می‌کند و باید این کارگاه‌ها هرچه سریع‌تر از بافت مسکونی خارج شوند.

توجهی به اخطارها ندارند

به گفته رئیس اداره ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه۱۲، طبق آمار، حدود یکهزار و ۹۷۴ کارگاه مجاز طلاسازی در شهر تهران وجود دارد که بیش از یکهزار کارگاه در محلههای مختلف منطقه ۱۲فعال هستند و به جرئت میتوان گفت همین تعداد کارگاه هم بهصورت غیرقانونی و بدون مجوز در این منطقه فعالیت میکنند. 

«امیررضا مهریزی» عنوان میکند کارگاههای طلاسازی چند تخلف دارند که سبب ایجاد مشکل برای شهروندان و شهرداری شدهاند. او میگوید: «تخلف اول، فعالیت غیرمجاز در خانههای مسکونی است؛ مالکان با تغییرکاربری غیرمجاز منازل، اقدام به راهاندازی کارگاه کردهاند. تخلف دوم، فعالیت این کارگاهها در بافت مسکونی است که طبق قانون، باید در خارج از شهر مستقر شوند. تخلف سوم، انتشار گازهای خروجی از آنها یا ورود پسابهای آلوده به آبهای زیرزمینی و فاضلاب شهری است که سلامت مردم را به خطر میاندازد.

تخلف چهارم نیز بیتوجهی مالکان به اخطارهاست.» مهریزی با بیان اینکه ۲ محل برای انتقال کارگاههای طلاسازی به خارج از شهر پیشبینی شده، ادامه میدهد: «این محلها در محدوده بزرگراه شهید بابایی و انتهای بزرگراه امام علی(ع)، حوالی بهشت زهرا(س)، قرار دارند که باید مسئولان اتحادیه طلاسازان از آنها بازدید و شرایط انتقال کارگاهها را فراهم کنند.»

او درباره فک پلمب غیرقانونی کارگاههای طلاسازی عنوان میکند: «از آنجا که بیشتر کارگاهها در خانهها و زیرزمینها فعالیت میکنند و دور از چشم هستند، به محض اطلاع، اقدام به ارائه اخطاریه و حتی پلمب کارگاهها میکنیم، اما مالکان بلافاصله فک پلمب کرده و توجهی به اخطارها نمیکنند، چون اطلاع دارند که برای طرح شکایت در مراجع قضایی نیاز به شماره ملی و مشخصات کامل آنان داریم.»

کد خبر 669058 برچسب‌ها آلودگی هوا بازار بزرگ تهران جواهرات و زیورآلات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه۱۲ آلودگی ساماندهی آلودگی هوا بازار بزرگ تهران جواهرات و زیورآلات کارگاه های طلاسازی کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۴۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک بازیافت در قم احداث می شود

سیدعبدالله میرابراهیمی در دیدار با فرمانده انتظامی استان قم که همزمان با هفته زمین پاک برگزار شد، با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند در سالی که گذشت، اظهار داشت: در شهر قم روزانه ۷۰۰ تن پسماند تولید می‌شود که با فعالیت ۱۵۰۰ پاکبان و پیک بهداشت جمع‌آوری و رفت‌وروب می‌شود.

وی همچنین با بیان ایجاد شهرک بازیافت با هدف کاهش ناهنجاری‌های شهری و معضلات اجتماعی ادامه داد: به‌منظور رفاه و آسایش شهروندان از آسیب‌ها و فعالیت گاراژ‌های ضایعاتی که در بافت‌های مسکونی مستقر هستند، با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌ها به دنبال اختصاص زمین برای احداث شهرک بازیافت هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم به اقدامات سازمان در حوزه ارتقای فرهنگ شهروندی اشاره کرد و یادآور شد: حضور آموزشگران سازمانی در هیئات، مساجد و بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی در ایام مختلف سال به‌منظور توسعه فرهنگ شهروندی انجام می‌شود.

وی فعالیت ۵۴ غرفه و ایستگاه بازیافت در سطح شهر را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: به‌منظور تسهیل و رفاه شهروندان و جمع‌آوری به‌موقع پسماندها، از ظرفیت نرم‌افزاری بهره گرفته و دو نرم‌افزار برای این منظور به شهروندان معرفی‌شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» سال ۱۴۰۲ چه گذشت؟
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • ۱۵ اخطاریه دفع غیربهداشتی فاضلاب خانگی در سراوان صادر شد
  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود