Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@14:49:44 GMT

معدل زمان گفت‌وگوی سالم را بالا ببریم

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۴۲۳۸

معدل زمان گفت‌وگوی سالم را بالا ببریم

ایسنا/لرستان نماینده ولی‌فقیه در لرستان رمز موفقیت پیامبر(ص) را در مسیر هدایت اخلاق نیک دانست و گفت: امروز در جامعه نیازمند محبت به یکدیگر هستیم و باید معدل زمان گفت‌وگوی سالم را بالا ببریم چراکه برخی افراد نمی‌توانند دو دقیقه با هم گفت‌وگو داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی در جلسه تفسیر قرآن کریم که یکشنبه، ۲۱ فروردین در حسینیه حبیب بن مظاهر با عنوان «آموزه‌هایی از قرآن کریم» برگزار شد، اظهار کرد: قرآن برای کسانی که به قرآن عمل کنند، کتاب هدایت و انسان‌سازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آیه دوم از سوره بقره با این مضمون «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ‌»، گفت: تعالیم و آموزه‌های قرآنی زمانی ره‌آورد فلاح را در پی دارد که به آموزه‌های آن عمل شود این در حالی است که در رابطه با قرآن سه نوع واکنش مشاهده می‌شود نخست کسانی که به آیات قرآن عمل می‌کنند، دسته دیگر در مقابل قرآن می‌ایستند و دسته سوم منافقان هستند که فقط در ظاهر با قرآن هستند

شاهرخی با تأکید بر اینکه قرآن کتاب هدایت برای انسان‌های اهل تقوا است، ادامه داد: یک نوع هدایت، آن است که در آفرینش همه موجودات است و مصداق آن هدایت در درخت است که چگونه از آب و خاک استفاده می‌کند و همان هدایت نیز در انسان وجود دارد به طوری‌که دستگاه هاضمه انسان کار خود را انجام می‌دهد و این نوع هدایت، هدایت تکوینی است.

این مفسر قرآن کریم نوع دیگر هدایت را هدایت تشریعی دانست و با بیان اینکه این نوع هدایت به یک معنا قانون‌گذاری است که خداوند پیامبران را برای هدایت نازل می‌کند تا راه مستقیم را نشان دهند و انسان را راهنمایی کنند، افزود: یک نوع راهنمایی، نشان دادن راه است که اگر کسی در این مسیر حرکت کند موفق شده و توفیقات الهی شامل حال او می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی بعد از تذکرات و راهنمایی در خلاف مسیر می‌کند و نتیجه حاصل نشد، آن فرد در باتلاق گمراهی سقوط می‌کند، اظهار کرد: انسان‌هایی که به دستورات قرآن عمل کردند مشمول هدایت‌های خاص خداوند می‌شوند.

شاهرخی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) هدایت را با قرآن آغاز کرد و آیاتی که نازل می‌شدند را بر مردم تلاوت می‌کرد، خاطرنشان کرد: ابتدا اقلیت در مکه شکل گرفت و بعد از سه سال، اقلیت گسترش پیدا کرد و با هجرت پیامبر به مدینه اقلیت به اکثریت تبدیل و در نهایت منتهی به حکومت اسلامی شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان رمز موفقیت پیامبر اکرم(ص) را در مسیر هدایت، اخلاق نیک دانست و گفت: به طوری‌که در قرآن خطاب به نبی مکرم اسلام آمده است که ای پیامبر؛ خلق و خوی نرم و مهربانی داشتی و پیرامون تو جمع شدند وگرنه اگر سخت‌گیر بودی از اطراف تو پراکنده می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) با خُلق نیکو در مدت سه سال، کادرسازی و انسان‌سازی کرد و کار خود را با انسان‌هایی شروع کرد که استعداد و آمادگی لازم را داشتند به طوری‌که فرمودند جوانان در کنار من ماندند، گفت: نبی مکرم اسلام برای کادرسازی و ترویج اسلام، جمعی را به حبشه فرستاد و افرادی را پیشاپیش به مدینه فرستاد و در آنجا مؤثر بودند، گفت: پیامبراکرم(ص) افراد تربیت یافته را به هم متصل کرد و بعد از آن برای جهاد آماده شد.

شاهرخی با تأکید بر اینکه اصول هدایتی پیامبر اکرم(ص) به یک معنا اصول زندگی آن حضرت است، خاطرنشان کرد: عبادت، دانش، مهربانی، تواضع، صداقت، ساده‌زیستی، احسان به نیازمندان و حسن معاشرت پیامبر اکرم(ص) برگرفته از قرآن است کمااینکه در بیانی از آن حضرت آمده است که من از چند چیز دست نمی‌کشم غذا خوردن با بندگان بر روی زمین، سوار بر مرکب عریان شدن، پوشیدن پشمینه، دوشیدن حیوانات با دست خود و مهربانی با کودکان چراکه اینها جز سنت است و در یک معنا فرهنگ‌سازی برای رواج معروف است.

وی با یادآوری اینکه نبی مکرم اسلام از هر کاری که بوی تکبر را می‌داد دوری می‌کند و در حدیثی آمده است که هر کس با تکبر بر روی زمین راه برود زمین و آنچه روی زمین است او را لعن و نفرین می‌کنند، افزود: رفتار پیامبر(ص) برگرفته از قرآن و تجسم قرآن است، نبی مکرم اسلام مال و ثروت را در راه‌های مشروع به نفع مردم هزینه می‌کرد کمااینکه در بیانی از آن حضرت آمده است که کسی که برای رفع نیاز یک برادر مؤمن تلاش کند مانند این است که ۹ هزار سال در عبادت بوده و روزها و شب‌ها عبادت خداوند انجام داده است و ائمه ما چنین بودند تا جایی‌که پشت در کمک می‌کردند تا چهره نیازمند را نبینند لذا ما در این ماه رمضان به افراد نیازمندی وجود دارد کمک کنیم.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) اعراب جاهلی با شرایط آن زمان با اخلاق نیکو، هدایت می‌کند، گفت: امروز جامعه نیازمند محبت به یکدیگر هستیم و باید معدل زمان گفت‌وگوی سالم را بالا ببریم چراکه برخی افراد نمی‌توانند دو دقیقه با هم گفت‌وگو داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی پیامبر اسلام سوره بقره نبی مکرم اسلام پیامبر اکرم ص آن عمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۴۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد

ایسنا/گیلان به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان و با حضور حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت و استاد برجسته قرآنی، از مفاخر قرآنی استان تقدیر شد.

محمد شادپور، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در این مراسم، قرآن را معجزه ای سراسر برکت و رحمت و عافیت دانست و اظهار کرد: در کلام نبی مکرم اسلام(ص)، قرآن کریم تنها نسخه شفابخش انسان بوده و همگان می توانند به قرآن مراجعه کنند و آرامش حقیقی را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند انس با قرآن هستیم، افزود: در پرتو هدایتگری قرآن انسان از تاریکی های ظلم و جهل رهایی پیدا می کند و در مسیر نورانیت و حقیقت قرار می گیرد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان درخشش استاد فلاح پور در عرصه آموزش قرآن را عنایت الهی دانست و عنوان کرد: استاد فلاح پور در یک خانواده قرآنی تربیت یافته و امروز بسیاری از حافظان و قاریان استان، در مکتب استاد فلاح پور تلمذ کرده اند.

شادپور با اشاره به تلاش های استاد فلاح پور در عرصه تعلیم قرآن، عنوان کرد: استاد فلاح پور از مفاخر قرآنی استان گیلان است و مدیران استانی باید جایگاه چنین شخصیت هایی را در عرصه فعالیت های قرآنی پاس بدارند.

وی یکی از شاخص های مهم تدریس استاد فلاح پور را آموزش صحیح قرآن به قرآن آموزان دانست و بیان کرد: شاگردان استاد فلاح پور در عرصه های ملی و بین المللی حائز رتبه های برتر می شوند؛ در واقع استاد فلاح پور صدها حافظ و قاری بین المللی و جهانی را تربیت کرده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه استاد فلاح پور در مسیر آموزش قرآن از سرمایه های مادی و معنوی خویش هزینه می کند، گفت: ثبت ملی روستای شیخعلی کلایه لاهیجان به عنوان روستای قرآنی به برکت سال ها تلاش استاد فلاح پور است؛ ویژگی بارز این روستا محافل و کلاس های قرآنی آن است که با حضور افراد در سنین مختلف برگزار می شود.

وی تجلیل از حافظان و قاریان قرآن را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و متذکر شد: باید از آموزه های دینی و قرآنی برای تحکیم خانواده بهره بگیریم تا از هجمه های فرهنگی مصون بمانیم.

استاد حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت قرآنی گیلان نیز، انسان را تشنه قرآن و فرهنگ قرآنی دانست و اظهار کرد: فرهنگ و تمدن غرب علیه فرهنگ دینی و قرآنی می تازد و در چنین شرایطی نیازمند انس با قرآن هستیم.

وی عدم شناخت و آگاهی نسبت به قرآن را موجب آسیب پذیری انسان در برابر هجمه های فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: بسیاری از افراد مسیر ارتباط با قرآن را نمی دانند و فقط از قرآن در مجالس ختم و مراسم ازدواج و... استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که قرآن کتاب حیات است و برای تمام شئونات زندگی ما برنامه دارد.

این استاد برجسته قرآن، با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه هم از ناحیه خواص و هم از جانب عوام، گفت: تنها ماهی که نامش در قرآن آمده، رمضان است و ماه رمضان از این حیث ارزش و کرامت پیدا کرده که قرآن در این ماه نازل شده است و لذا هر چیزی که با قرآن پیوند بخورد، کریم می‌شود.

وی قرآن را نسخه سعادتمندی بشر دانست و متذکر شد: اگر مسیر ارتباطی قرآن را پیدا کنیم، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ما به برکت قرآن حل می‌شود.

فلاح پور، قرآن را هدایتگر همه انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: خداوند قرآن را با «اقرا» بر پیامبر(ص) نازل کرد و به ما نشان داد که عزت و کرامت بشر از مسیر قرائت و تلاوت قرآن می‌گذرد.

وی ترتیل را مهمترین ویژگی قرائت قرآن دانست و یادآور شد: خطاب خدا به پیامبر، خطاب به تمام بشریت است و خداوند در سوره علق، مسیر ارتباط با قرآن را در قرائت و ترتیل معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از استاد فلاح پور و همسر و فرزندان قرآنی ایشان و تعدادی از رتبه های برتر گیلان در مسابقات ملی و بین المللی قرآن تجلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • معلم، متحول کننده انسان‌ها در طول تاریخ
  • اینجا به تماشای ایثار بنشینید؛ معلمانی که پیامبر زمان خود شده‌اند
  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • جنبه طنزپردازی را بالا ببریم
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!