Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@21:30:22 GMT

افزایش کارایی نیروگاه‌های برق با فیلترهای روغن نانوالیاف

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۵۴۱۰

افزایش کارایی نیروگاه‌های برق با فیلترهای روغن نانوالیاف

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، استفاده از نانوالیاف در ساخت فیلتر روغن توربین به علت نسبت سطحی زیاد، موجب افزایش کارآیی در حذف وارنیش و همچنین جذب مقدار بیشتری از آلاینده ها شده است.

روغن توربین یک روان‌کار گردشی است که وظایفی از جمله روان‌کاری یاتاقان، چرخ دنده‌ها و کوپلینگ‌ها، انتقال حرارت و خنک کاری در یاتاقان‌ها، بهبود عملکرد هیدرولیکی و محافظت در برابر زنگ زدگی و سایش را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل یک محصول کاربردی و مهم در صنایع به حساب می آید.

ممانعت از اکسیداسیون و خوردگی، جداپذیری از آب و هوا و عدم کف کردن مهم‌ترین خواص فیزیکی و شیمیائی است که روغن توربین باید داشته باشد. یکی از محصولات مضری که از تخریب روغن ناشی می‌شود وارنیش است که یک شرکت دانش بنیان این مشکل را برطرف کرده است و با تولید فیلتری بر پایه نانوالیاف، توانسته کیفیت روغن های توربینی و کارایی آنها را افزایش دهد.

وارنیش از ذرات نامحلول و محلول ارگانیک مانند اکسیدهای چسبناک و مواد کربن‌دار موجود در روغن ایجاد می‌شود. در اثر کاهش دمای روغن به کمتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد و همچنین متراکم شدن این ذرات محلول و نامحلول، رسوبات قهوه‌ای رنگ که سخت و نازک هستند تشکیل می‌شود که وارنیش نام دارد. بعضی از سطوح مستعد وارنیش هستند مثل سطوح سرد، سطوح با لقی کم و جایی که فلوی روغن کم است.

وجود وارنیش در روغن موجب گرفتگی فیلتر، آلودگی روغن نو، انتقال حرارت ضعیف در کولر روغن، افزایش دمای یاتاقان‌های توربین و مقاومت در برابر سیلان روغن برگشتی و نشت روغن می‌شود. به منظور کنترل کیفیت روغن از فیلتراسیون یا جلوگیری از ورود آلاینده‌ها استفاده می‌شود.

فیلترها به دو صورت عمقی و سطحی موجود هستند. فیلترهای سلولزی عمقی از جمله فیلترهای مرسوم در تصفیه روغن توربین هستند که وجود نانوالیاف در این فیلترها موجب بهبود بازده حذف وارنیش از روغن می‌شود. با توجه به اینکه فیلترهای موجود از کاغذ ساخته شده، فیلتر سلولزی در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی می‌کند.

حذف وارنیش از روغنهای روانکار توربین، روغن‌های هیدرولیک، روغن‌های دنده و روغن‌های ترانسفورماتور مهم‌ترین کاربردهای این فیلتر نانویی است که مزایایی چون «قابلیت افت فشار نزدیک به فیلترهای کاغذی»، «قابلیت جذب ۱۵۰۰ گرم ذرات در ساندویچ ۱۰عددی»، «کاهش هزینه مصرف‎کننده حداقل به میزان ۱۰ برابر»، «جذب آب، وارنیش و ترکیبات حاصل از اکسیداسیون روغن»، «قابلیت تولید سفارشی بر اساس افت فشار و دقت فیلتراسیون مورد نیاز مشتری» و «مقاومت شیمیایی در برابر حلال‎های آلی، اسیدی و بازهای ضعیف» را دارد.

استفاده از نانوالیاف در ساخت فیلتر روغن توربین به علت نسبت سطحی زیاد، موجب افزایش کارآیی در حذف وارنیش و همچنین جذب مقدار بیشتری از آلاینده ها شده است.

این محصول کاربردی در صنایع با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده است.

کد خبر 5464577 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری نانو شرکت دانش بنیان تولید دانش بنیان نیروگاه برق شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری حمله روسیه به اوکراین عیسی زارع پور فیس بوک نوآوری روسیه سورنا ستاری علوم شناختی خودروی برقی ربات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روغن توربین حذف وارنیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) طرز تهیه کرپ سیب‌زمینی سوخاری؛ یک غذای متفاوت و ساده

مواد لازم:

۳ عدد سیب زمینی.

۱ قاشق غذاخوری روغن.

۱ عدد پیاز.

فلفل قرمز ۱ عدد.

پیاز سبز ۴ عدد.

پنیر چدار ۱۰۰ گرم.

۱ قاشق چایخوری نمک.

۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه.

برای کرپ:

۲ عدد تخم مرغ.

۳ لیوان شیر (۶۰۰ میلی لیتر).

۱ قاشق غذاخوری شکر (۲۰ گرم).

۱.۵ فنجان آرد (۱۸۰ گرم).

۱ قاشق غذاخوری روغن نباتی (۱۰ میلی لیتر).

برای سوخاری:

۳ عدد تخم مرغ.

۱ قاشق چایخوری نمک.

۲ قاشق غذاخوری آرد (۴۰ گرم).

آرد سوخاری یا پانکو.

روغن نباتی (برای سرخ کردن).

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: راهنماتو

دیگر خبرها

  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • «آوار خانه‌ها» در غزه کارایی رادارهای پیشرفته اشغالگران را مختل کرده است
  • خواص روغن اسطوخودوس (فیلم)
  • آموزش روز سوم، خورش مرغ و گردو
  • آموزش روز دوم، طرز تهیه مرغ خیارشوری
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • دیگر تخم مرغ را در روغن سرخ نکنید (فیلم)
  • (ویدیو) طرز تهیه کرپ سیب‌زمینی سوخاری؛ یک غذای متفاوت و ساده
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • مشارکت دانش آموز آباده‌ای در طرح وارنیش فلوراید تراپی