Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@13:13:06 GMT

خوب و بد مرغ‌های منجمد؛ مردم مراقب باشند

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۶۰۰۹

خوب و بد مرغ‌های منجمد؛ مردم مراقب باشند

محمدی با تاکید بر مراقبت‌های بهداشتی در خرید مرغ منجمد گفت: دستور مصرف مرغ منجمد به این شکل است که بعد از خروج از فریزر باید به صورت صحیح یخ‌‌زدایی تا آسیبی به کیفیت گوشت نرسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار صبح زاگرس در خصوص استفاده از مرغ های منجمد در سطح بازار گفت: اداره دامپزشکی شهرستان لنده بر خود لازم دیده در جهت ترویج فرهنگ غذای سالم و رعایت حقوق مصرف کنندگان با توجه به فراگیر شدن توزیع مرغهای تنظیم بازاری در سطح بازار نسبت به کیفیت و طریقه صحیح مصرف این مرغها نکات بهداشتی کوتاهی را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنده گفت: در ابتدا لازم به توضیح است که به اطلاع همشهریان عزیز برسانیم مرغهای منجمد بسته بندی شده تولید داخل یا وارداتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی سالمترین و بهداشتی ترین شکل عرضه مرغ در سطح بازار می‌باشد و حتی کیفیتی به مراتب بالاتر از مرغ کشتار روز دارند البته به شرط رعایت شیوه درست خریداری، نگهداری و مصرف که در ادامه بصورت مختصر توضیح داده می شود.

وی تاکیدکرد: مرغ منجمد حتما در بسته بندی های مجاز و تاریخ دار و از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه گردد بافت مرغ منجمد نباید نرم باشد و باید مثل سنگ سفت و سخت باشد و ظاهری کاملاً طبیعی و عاری از خونابه یخ زده داشته باشد و پس از خرید بلافاصله باید به همین شکل بسته بندی  تا موقع مصرف در فریزر نگهداری شود.
محمدی گفت: مرغ منجمد را در دمای ۱۴- تا ۱۸- درجه فریزر میتوان به مدت شش تا دوازده ماه نگهداری کرد(بهترین زمان مصرف شش تا نه ماه است.
وی در ادامه تاکیدکرد:دستور مصرف مرغ منجمد به این شکل است که بعد از خروج از فریزر باید به طریق صحیح یخ زدایی شود تا آسیبی به کیفیت گوشت نرسد و به هیچ وجه نباید پس از یخ زدایی دوباره فریز و یخ زدایی شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنده گفت:متاسفانه برخی از خانوارها از روی ناآگاهی بعد از خرید مرغهای منجمد آنها را به روش استفاده از  آب جوش یا گرم یخ زدایی می کنند و سپس قطعه قطعه می کنند و در بسته بندی جدید به فریزر منتقل می کنند که کاری اشتباه است چون هم روش یخ زدایی کاملاً اشتباه است و هم فریز کردن دوباره آنها کاملاً اشتباه است و در واقع گوشت مرغی که به خاطر ارزش غذایی پروتئینی و ویتامینی آن حایز اهمیت است کاملاً تهی از ارزش غذایی می گردد و طبخ آن هم قطعاً مزه ترد و خوبی را درپی نخواهد داشت.
وی درادامه تاکیدکرد: روشهای صحیح یخ زدایی و مصرف به سه شکل زیر باید باشد که روش اول و سریع روش یخ زدایی با استفاده از مایکروفر یا مایکروویو است که گزینه دیفراست(یخ زدایی) را بمدت چند دقیقه تنظیم کنیم تا سطح بیرون و داخل بافت گوشت به نحو یکسانی توسط حرارت یا امواج دستگاه یخ زدایی گردد.

وی گفت: در روش دوم که راحتتر است و به دستگاه خاصی هم نیاز ندارد و فقط به برنامه ریزی خانوارها بستگی دارد بدینگونه است که باید ۲۴ ساعت قبل از مصرف مرغ منجمد را در دمای یخچال(صفر تا هشت درجه) بگذاریم تا به آرامی دیفراست (یخ زدایی) شود و حداکثر تا دو روز و نهایت سه روز در دمای یخچال قابلیت نگهداری و مصرف را دارا میباشد. دقت داشته باشیم که گوشت منجمد را فقط یکبار دیفراست کنیم در غیر اینصورت به بافت گوشت آسیب جدی وارد می شود و ارزش تغذیه ای(اسیدهای آمینه و ویتامین ها) گوشت بشدت پایین می آید بعلاوه اینکه خطر فساد گوشت هم بیشتر خواهد شد‌.

دکتر محمدی گفت: در روش سوم بدینگونه است که مرغ منجمد را بدون باز کردن بسته بندی در آب سرد گذاشته و هر نیم ساعت آب سرد تعویض گردد تا به مرور بافت مرغ نرم گردد و آسیب کمتری به آن وارد شود.

وی در ادامه تاکیدکرد:  نکته حائز اهمیت دیگر بحث قیمتی است که قیمت مرغ منجمد در بازار پایین تر است و همین تفاوت قیمتی باعث باز شدن پای افراد سودجو و متخلف به این مقوله می شود بدینگونه که این افراد مرغ منجمد را با قیمت پایین تر خریداری و خود اقدام به دیفراست (یخ زدایی) مرغ می کنند و آن را با عنوان کشتار روز قطعه بندی شده یا طبخ شده رستورانی، با قیمت گزافتر به مردم می فروشند و از این طریق سود هنگفتی به جیب می زنند‌ و ضروری است ارگانهای توزیع کننده و ناظر نسبت به توزیع مرغهای منجمد حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنده در پایان از شهروندان عزیز خواهشمندیم هر گونه تخلف بهداشتی در خصوص فرآورده های خام دامی در سطح بازار را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان یا سامانه ۱۵۱۲ اطلاع رسانی نمایند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مرغ منجمد سطح بازار بسته بندی یخ زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با آغاز هفته گرامیداشت کار و کارگر، مراسم اعطای نشان «اقتصاد مقاومتی» به واحد‌های تولیدی نمونه کشور با حضور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این مراسم مرتضوی ضمن تبریک هفته کار و کارگر گفت: کار و تولید عزت و اقتدار  مردم است. بیش از ۵ هزار نیرو در یک کارگاه تولیدی فعال هستند که بیش از نیمی از این جمعیت را زنان نخبه، تحصیل کرده و فعال تشکیل داده است.

وزیر کار گفت: از ۱۶ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی در بخش کارگری، حدود ۳میلیون و ۷۹۰هزار  زن بیمه تامین اجتماعی هستند.

مرتضوی با توجه به جهش تولید با مشارکت مردم گفت: اساسا در حوزه اقتصاد اسلامی و اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی اقتصاد دولتی، خصوصی وتعاونی تقسیم می شود که باید بالغ بر ۸۰درصد کل اقتصاد در دست بخش خصوصی باشد.

وی تصریح کرد: جهش تولید نیاز به تلاش دولت با مشارکت مردم دارد.

وزیر کار گفت: مانع زدایی از تولید و جلوگیری از مداخلات ادارات دولتی  از زنجیره تولید، از اقدامات مهم در راستای تحقق شعار سال است.جهش‌تولید بدون مشارکت مردم اجرایی نخواهد شد.

وی ادامه داد: امروز مردم در عرصه های مختلف اقتصادی خوش درخشیدند و در راستای حفظ و ارتقاء تولیدات داخلی پیشتاز بوده اند.

پیگیری امنیت شغلی زنان هستیم

همچنین در این مراسم نرجس بختیار خلج مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان گفت: در دولت سیزدهم توجه به بانوان بیشتر شده است و به عنوان اولویت کاری وزارت کار قرار گرفته است.

وی گفت:کمیته مشاور زنان و خانواده در دولت سیزدهم تشکیل و امور مرتبط با این کمیته به طور جدی در حال پیگیری است.

خلج ادامه داد: این کمیته امنیت زنان در اشتغال در راستای ازدواج و فرزند آوری را  در حال پیگیری است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • یکی از اولویت‌های لرستان باید ایجاد زیرساخت‌ها باشد
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • اجرای ۶۰ طرح محرومیت‌زدایی در پلدشت