Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد: بشیر هشت سال پیش تنها یک جنگجوی طالبانی نوجوان بود که تصرف روستایش در شهر افغانستان توسط داعش را به چشم دید. شبه‌نظامیان داعش تمامی شهرواندانی که جزو طالبان تلقی می‌کردند را گردهم آورده و درحالی که خانواده آن‌ها تماشا می‌کردند، به قتل رساندند.

فیلم/ خرید و فروش دختران در محفل داعش

بشیر توانست فرار کند و سالیان آتی را که در آن داعش چندین منطقه در ولایت ننگرهار را به تصرف درآورد، در خفا سپری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی طی این سالیان در ارتش طالبان بود و اکنون رئیس اطلاعات طالبان و در شرق افغانستان محسوب می‌شود که رهبری کمپین بر ضد داعش را برعهده دارد. بشیر قساوت‌هایی که ولسوالی کوت مشاهده کرده بود را فراموش نکرده است.

وی اخیرا در گفت‌وگویی که با آسوشیتدپرس انجام داده گفته بود: من نمی‌توانم به بی‌رحمی‌های آن‌ها در کلمات جای بدهم. هرچه که به آن فکر کنید، آن‌ها بدترش را انجام داده‌اند.

طالبان از هشت ماه پیش که به قدرت رسید موفقیت خود در سرکوب داعش را نشان داده است اما این شبه‌نظامیان به پاکستان کشیده شده و حملاتی را در آنجا آغاز کرده‌اند. تحلیل‌گران می‌گویند که داعش به شکل یک گروه تروریستی بدون مرز درآمده و یکی از مرگبارترین گروه‌های تروریستی در منطقه که منجر به پیدایش بسیاری‌ از سازمان‌های رادیکال شده محسوب می‌شوند.

تاثیرات حضور داعش در شمال غرب پاکستان به شدت واضح است. اثرات بمب‌گذاری انتحاری که بر روی دیوارهای یک مسجد که منجر به کشته شدن 60 نمازگزار شد همچنان مشهود است. داعش گفته است که بمب‌گذار انتحاری یک افغان از کابل بوده است.

بمب‌گذاری در مسجد شیعه در شهر پیشاور حیرت پاکستانی‌ها را برانگیخت و باعث ترس بیشتر آن‌ها از ازسرگیری حملات تروریستی در این کشور شد.

امیر رانا، مدیر اجرایی موسسه مطالعات صلح پاکستان عنوان کرد که افزایش این حملات در این کشور از سال گذشته آغاز شده و سرعت وقوع این حملات درحال افزایش است.

زن خواننده‌ ای که به صف مبارزه با داعش پیوست! +تصاویر

مطابق با اطلاعات این نشریه، پاکستان تا مارس این سال شاهد 52 حمله شبه‌نظامی بوده درحالی که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته تنها 35 حمله رخ داده بود. این حملات همچنین مرگبارتر نیز شده‌اند. امسال در پاکستان تاکنون 155 قربانی این حملات تروریستی شده‌اند درحالی که سال گذشته 68 تن در اثر این حملات جان باخته بودند.

مسئولت بدترین حمله را تاکنون داعش خراسان که یکی از زیرشاخه‌های داعش است را برعهده گرفته است. در همین حال تعداد حملات ترویستی در افغانستان روند نزولی به خود گرفتند.

داعش خراسان برای اولین بار در سال 2014 در شرق افغانستان یافت شد. تا سال 2019 این گروه بخش حائز اهمیتی از ولایت ننگرهار را تحت تصرف داشت و خود را به ولایت‌های همسایه یعنی کنر رساند. ارتش آمریکا کمپین هوایی عظیمی را راه راه‌اندازی کرد که شامل هدف قرار دادن یک مخفی‌گاه احتمالی داعش توسط بزرگ‌ترین بمب متعارف آمریکا و یا به اصلاح "مادر تمامی بمب‌ها" می‌شد اما داعش دوام آورد و بزرگترین چالش امنیتی برای طالبان از زمان رسیدن به قدرت ار ماه اوت شد.

داعش خراسان دشمنان دیرینه طالبان هستند. آنها به تفسیر خشنی از قوانین اسلامی اعتقاد دارند و اکثریت از حملات انتحاری علیه ایالات متحده و متحدان افغان‌شان استفاده کرده‌اند اما سنت‌های طایفه‌ای را با احکام مذهبی می‌آمیزند. داعش برخالف طالبان برای تشکیل یک جهان اسلامی متحد ذیل یک خلافت می‌جنگد.

طالبان در جواب به مقرهای احتمالی داعش یورش بردند. شهروندان در ماه‌های اکتبر و نوامبر از پیدایش اجساد آویزان بر روی درخت‌ها خبر دادند که گفته می‌شد از اعضای شبه‌نظامیان داعش بوده‌اند. بشیر عنوان می‌کند که موفق به تحت کنترل گرفتن مناطق این گروه شده است.

وی گفت: ما کنترل تمامی آن مناطق را به دست گرفتیم. در حال حاضر ممکن است افرادی در برخی خانه‌ها پنهان شده باشند اما هیچ جایی را تحت مالکیت خود ندارد. دیگر داعشی وجود ندارد.

به گفته بشیر جنگنجویان داعش خراسان در وضع نامساعدی هستند چراکه طالبان استادهای جنگ چریکی هستند. به گفته بشیر داعش خراسان تاکتیکی در اختیار ندارد که طالبان از آن‌ها استفاده نکرده و یا آگاهی نداشته باشد.

پای داعش به بازی ایران و گوام هم باز شد

برخی ناظران نیز می‌گویند که نفوذ طالبان در روستاهای افغان و ارتباطات‌شان با مساجد و مدارس دینی در حتی کوچک‌ترین دهکده‌ها باعث می‌شود تا داعش فضایی برای مانور نداشته باشد.

این در حالی است که به گفته مقامات نظامی ارشد آمریکایی، از زمان خروج همراه با هرج‌ و مرج ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته، توانایی واشنگتن برای جمع‌آوری اطلاعات درخصوص داعش به طرز وسعی کاهش یافته است.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: افغانستان پاکستان طالبان داعش در افغانستان داعش خراسان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۸۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین صباغی، مسؤول جدید هماهنگ‌کننده هیأت‌های آزادگان استان تهران در نشست سالیانه این مجمع برنامه‌های سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

مسؤولین هماهنگ‌کننده مجمع هیأت‌های آزادگان به صورت دو سال یک بار انتخاب و فعالیت‌های خود را در چهارچوب وظایف و اهدافی که به تصویب اعضا مجمع رسیده اعلام و به اجرا می‌گذارند.

مجمع هیأت‌های آزادگان استان تهران در حال حاضر در سطح مناطق و شهرستان‌های این استان بیش از ۲۲ هیأت که شامل هیأت‌های همسران (بانوان) و آزادگان می‌باشد در حال فعالیت و برگزاری جلسات مربوطه می‌باشند.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین صباغی با اشاره به گسترش فعالیت‌های مجمع هیأت‌های آزادگان استان تهران به سمت خودباوری اهداف اصلی این مجمع را در یازده بند مطرح کرد که اهم این اهداف گسترش کمی و کیفی فعالیت هیأت‌ها در قالب هیأت همسران، فرزندان و آزادگان در سطح مناطق و شهرستان‌های استان تهران بود. همچنین وی دیگر برنامه‌های مجمع را برپایی اردوهای زیارتی و سیاحتی با حمایت سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با جامعه هدف دانست.

مسؤول جدید هماهنگ‌کننده هیأت‌های آزادگان استان تهران گفت: برگزاری مراسمات ملی و مذهبی به مناسبت دهه فاطمیه، عید غدیر، اربعین حسینی، مراسم دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و دیدار با خانواده آزادگان سایر برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این مجمع است.

کد خبر 6095514 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • طالبان به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی با ترکیه
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم