Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری منابع آبی کشور بسیار محدود بوده،اما سهم مصرفی آب در بخش کشاورزی بالا است، بنابراین باتوجه به اهمیت امنیت غذایی و تغییرات اقلیمی رخ داده شده در کشور، برای ارتقای بهره‌وری در مصرف آب برای تولیدات بخش کشاورزی در کشورمان باید الگوی مناسبی را در پیش بگیریم.

به گزارش ایسنا، بسیاری از آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی کشور مربوط به بخش کشاورزی است، البته در جهان نیز بیش‌ترین میزان منابع آبی به بخش کشاورزی اختصاص داده می‌شود، اختصاص حدود ۷۰ درصد منابع آب به بخش کشاورزی موضوعی قابل پذیرش است، اما همین سهم نیز برای کشوری هم‌چون ایران که در ناحیه‌ گرم و خشک واقع شده و همواره از گذشته با بارش اندک و کم‌آبی مواجه بوده، عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طی سالیان اخیر اقدامات قابل توجهی هم‌چون نصب کنتورهای هوشمند، تغییر الگوی کشت، کشت محصولات کم آب‌بر، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است، اما همچنان مصرف آب در این بخش بالا بوده و باید تصمیماتی سریع صورت گیرد تا باتوجه به کمبود منابع آبی، سال‌های آتی مشکلی در زمینه تامین آب در بخش کشاورزی ایجاد نشود.

تدوین سند افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از تلفات آبی

مجتبی کریمی- استادیار گروه زراعت دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با همکاری دانشگاه شهرکرد در حال تدوین سند افزایش بهره‌وری آب است، اظهار کرد: این سند به‌عنوان یک مرجع و جزو اسناد بالادستی است که با اجرا شدن آن تلفات آبی در بخش کشاورزی به حداقل خواهد رسید و وضعیت کشاورزی از لحاظ عملکردی و تولیدات تغییر و ارتقا پیدا می‌کند، البته این سند در چند روز آینده رونمایی خواهد شد.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های پیشرو در تدوین سند است، گرچه لازم بود این سند سریع‌تر و در سالیان گذشته تدوین می‌شد تا به عنوان یک راهبرد به افزایش بهره‌وری آب در این بخش کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: البته در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله صراحتا به افزایش بهره‌وری آب اشاره شده و مبنا این بوده که در سال ۱۴۰۴ به یک نقطه مشخص از افزایش بهره‌وری دست پیدا کنیم، قطعا اگر این سند سریع تر تهیه و اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن انجام می‌شد، تولید محصولات کشاورزی، بهره‌وری و مدیریت آب در بخش کشاورزی راحت‌تر، مفیدتر و کارآمدتر صورت می‌گرفت.

وی بیان کرد: در چهارمحال و بختیاری باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گیرد که برای تولیدات کشاورزی مخصوصا در بخش زراعت، مصرف آب به گونه‌ای کاهش یابد که در آینده مشکلی برای تامین آب در این بخش وجود نداشته باشد، البته باید نیازهای گیاه از جمله کوددهی به‌طور مناسب انجام شود تا شاهد افزایش بهره‌وری آب باشیم.

کریمی ادامه داد: امروزه در دنیا و سیاستی که در کشورهای خشک برای افزایش بهره‌وری یا ذخیره آب در بخش کشاورزی در حال انجام بوده، ایجاد گلخانه است که به عنوان استراتژی موثر و مفید مورد توجه‌اند، خوشبختانه اقداماتی در این راستا صورت گرفته است، زیرا تنها با ایجاد گلخانه می‌توان از تلفات آب جلوگیری کرد.

استادیار گروه زراعت دانشگاه شهرکرد مدرنیزاسیون در امر آبیاری، استفاده از آب‌های بازیافتی برای محصولات غیرمصرفی، استفاده از آب فاضلاب یا تصفیه شده برای آبیاری چمن‌ها یا درختان را از مباحث مورد توجه برای افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: از دیگر راهکارها می‌توان بر استفاده از آب صنعت آبزی‌پروری اشاره کرد که این آب سرشار از مواد مغذی بوده و می‌تواند برای بخش کشاورزی و زراعت مفید باشد.

وی اضافه کرد: توجه به مسائل خاک چهارمحال و بختیاری دارای اهمیت است، خاک‌ورزی‌هایی که در استان صورت می‌گیرد، موجب تلفات آب می‌شود، همچنین بسیاری از شخم زدن‌ها موجب از بین رفتن رطوبت خاک می‌شود و لازم است برای جلوگیری از رطوبت و ذخیره مناسب آب در خاک، سیستم کم خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی مورد توجه قرار گیرد.

کریمی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه اراضی چهارمحال و بختیاری از لحاظ توپوگرافی عمدتا شیب‌دار هستند و شیب نامناسب موجب تلفات زیاد آب و کاهش نفوذ به درون خاک می‌شود، بنابراین اگر اراضی شیب‌دار کشاورزی تثبیت شوند، قطعا علاوه بر اینکه مدیریت زراعی بهبود می‌یابد، نفوذ و ذخیره آب در خاک نیز بیش‌تر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری بهره وري کشاورزی افزایش بهره وری آب چهارمحال و بختیاری آب در بخش کشاورزی دانشگاه شهرکرد تلفات آب منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،حسین هاشمی گفت: پایگاه‌های انتقال خون بروجن و شهرکرد به صورت همه‌روزه، فارسان در روز‌های شنبه و چهارشنبه و بن در روز پنجشنبه آماده خون‌گیری هستند و در شهرستان اردل و لردگان نیز مراکز خون‌گیری به صورت دوره‌ای و چند هفته یکبار فعال است.

دیگر خبرها

  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • پیش بینی بارش باران درچهارمحال و بختیاری
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری