Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@15:23:42 GMT

بلومبرگ: بحران گرسنگی جهان را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۰۹۲۷

بلومبرگ: بحران گرسنگی جهان را تهدید می‌کند

با مختل شدن زنجیره تامین مواد غذایی به موجب جنگ اوکراین و تغییرات آب و هوایی، افزایش قیمت مواد غذایی سریع‌ترین روند را به خود گرفته و بحران گرسنگی در جهان تشدید شده است.

جنگ اوکراین در زنجیره‌های تامین مواد غذایی در منطقه حساس دریای سیاه آشفتگی ایجاد کرده، جریان‌های تجارت جهانی را برهم زده و وحشت از کمبود اقلام اساسی نظیر گندم و روغن‌های خوراکی را دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر موجب شده قیمت‌های مواد غذایی که قبل از این درگیری هم رو به افزایش بود، در سطح بی سابقه‌ای بالا رود و شاخص هزینه‌های جهانی سازمان ملل، ماه پیش ۱۳ درصد مجددا افزایش یابد.

این افزایش قیمت به این علت است که حدود یک چهارم کل تجارت غله جهان در منطقه دریای سیاه صورت می‌گیرد.

افزایش هزینه‌ها باعث شده است برخی کشور‌ها واردات را متوقف کنند و به دنبال منابع تازه‌ای باشند یا از ذخایر محلی استفاده کنند، راه حل‌هایی که به گفته ارین کولییر، اقتصاد دان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در بلندمدت اثربخش نیستند.

اوگفت: این اساسا نوعی به تاخیر انداختن تقاضاست و نمی‌تواند طولانی مدت اثربخش باشد. گندم از اقلام اساسی است.

فائو می‌گوید قیمت‌ها از اواسط ۲۰۲۰ در سطح جهانی حدود ۷۵ درصد افزایش یافته است. سازمان ملل نیز هشدار داده است قیمت‌ها ممکن است همچنان در سطحی بیشتر افزایش یابند.

علاوه بر خطر تامین مواد غذایی به علت جنگ اوکراین، کشاورزان سراسر جهان همچنان با رخداد‌های جوی ناشی از تغییرات اقلیمی مواجهند مثلا بدترین خشکسالی چند دهه اخیر موجب شده است میلیون‌ها راس دام در شاخ آفریقا تلف شوند و گرمایش جهانی موجب ناامنی غذایی در نقاطی از جهان شده است.

این مشکل به فصل بعدی هم کشیده خواهد شد. اوکراین گندم خود را ماه‌ها پیش از آغاز جنگ کاشته است و فائو پیش بینی می‌کند دست کم ۲۰ درصد آن به علت اختلال پیش آمده و محدود شدن دسترسی به مزارع و نبود منابع برای رسیدگی به محصول از کنترل خارج شود. تولید روسیه هم ممکن است تحت تاثیر چالش‌های واردات اقلام کشاورزی مورد نیاز کشورهای جهان قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران گرسنگی جنگ اوکراین کشورهای جهان مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد

جمال میرزایی اظهار داشت: تایر در بعضی از رینگ‌ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک‌ها احتکار می‌شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، وی افزود: کمبودی در عرضه تایر‌هایی با رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایر‌ها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی بیان کرد: مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که تقاضا نسبت به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایر‌های سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی و براساس اخذ مجوز‌های قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان‌ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می‌تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

دیگر خبرها

  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • سازمان جهانی غذا: کودکان غزه دچار سوتغذیه شده‌اند
  • تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد
  • هشدار برنامه جهانی غذا درباره بحران گرسنگی در غزه
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • ایران خواستار بازگشت به جایگاه قبلی خود در اجلاس جهانی کدکس شد