Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی یکی از استان هایی است که در سطح مراتع و جنگل های آن گیاهان دارویی به صورت مطلوبی تولید می شود.

سرهنگ موسی الرضا حیاتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه گیاهان دارویی همچون باریجه، آویشن، آنخ، شیرین بیان، مرزه تولید خوبی را در این استان دارند، اظهارکرد: اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه شاهد برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی توسط افراد محلی به اندازه کم و همچنین سواستفاده کنندگان به مقدار زیاد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مقداری از گیاهان برداشت شده در داخل خود استان توسط افراد مصرف می شود اما مقدار قابل توجهی نیز به صورت غیرمجاز از استان خارج شده و به استان های خراسان رضوی، فارس و یزد ارسال می شود.

حیاتی ادامه داد: در فصل بهار متاسفانه شاهد برداشت و خروج غیرمجاز گیاهان دارویی آویشن و آنخ هستیم.

وی تصریح کرد: کمبود نیروهای قرق بانی و حفاظتی موجب شده تا نتوان به طور کامل از تمامی عرصه های منابع طبیعی مراقبت های لازم را انجام داد در نتیجه شاهد برداشت های غیرمجاز گیاهان دارویی نیز هستیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: باید به ازای هر ۱۰ هزار هکتار مساحت جنگلی یک نیرو، به ازای هر ۳۰ هزار هکتار مساحت مرتع یک نفر و به ازای هر ۵۰ هزار هکتار مساحت بیابانی نیز یک نیرو وجود داشته باشد تا بتوان مراقبت و کنترل های لازم را انجام داد.

وی با بیان اینکه مساحت عرصه های منابع طبیعی خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار هکتار است، گفت: از این مقدار، ۴۵۰ هزار هکتار مساحت جنگل، یک هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت مراتع و ۳۰ هزار هکتار نیز مساحت بیابان های این استان است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: در مجموع هم اکنون ۴۵ نیرو در سطح عرصه های ملی این استان مشغول کنترل هستند و نیاز به ۸۰ نیروی دیگر داریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خراسان شمالي گياهان دارويي قرقبان غیرمجاز گیاهان دارویی هزار هکتار مساحت خراسان شمالی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۱۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت