Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@12:35:54 GMT

گارانتی‌ کالای قاچاق جرم شد/جریمه نقدی چقدر شد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۱۶۲۴

گارانتی‌ کالای قاچاق جرم شد/جریمه نقدی چقدر شد؟

قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده بود، پس از رفت‌ و برگشت‌های چندباره و کش‌وقوس‌های فراوان میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، بالاخره مورد تایید این شورا قرار گرفت و رئیس مجلس طی نامه‌ای آن را به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

یکی از مفاد قانونی که اصلاحات در آن موجب تغییرات بسیار در کاهش آمار قاچاق کالا و همچنین کاهش آمار شکایات مردمی در مورد خدمات گارانتی خواهد شد، مسئله ضمانت اجرا برای برخورد با گارانتی‌کنندگان اجناس قاچاق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه به دلیل افزایش شرکت‌های غیرمعتبر در زمینه ارائه خدمات پس از فروش، بسیاری از اقلام قاچاق به ظاهر دارای گارانتی می‌شدند و همین موضوع باعث افزایش قاچاق کالا و تمایل مردم به خرید این کالا‌ها می‌شد. در این بین برخی از افراد نیز با هدف کسب سود بیشتر اقدام به ارائه خدمات پس از فروش نامعتبر برای کالاهای قاچاق می‌کردند؛ اما به بهانه‌های واهی از ارائه با کیفیت این خدمات به مشتریان سر باز زدند.

از همین رو مجلس شورای اسلامی پس از یک دوره تقریباً شش‌ساله توانست نظر مساعد شورای نگهبان را جلب کند و قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در روز 20 فروردین‌ماه برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ کند، لازم به ذکر است که ماده 18 این قانون مربوط به مسئله گارانتی و خدمات پس از فروش است. به عبارت دیگر در بخشی از اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای فعالانی که کالاهای قاچاق را گارانتی می‌کنند، جرم‌انگاری شده است.

بر این اساس، ارائه عمدی هرگونه خدمات نظیر بیمه، ضمانت (گارانتی)، نصب، تعمیر و تامین قطعات به کالاهایی که جرایم و یا تخلفات موضوع این قانون نسبت به آن ها ارتکاب یافته است، با علم به وقوع جرم یا تخلف صورت گرفته، تخلف محسوب و در صورتی که در این قانون یا سایر قوانین برای آن ضمانت اجرای شدیدتری تعیین نشده باشد، مستوجب جریمه نقدی خواهد شد.

در تبصره ماده 18 این قانون آمده است که: جز در مواردی که شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌کند، ارائه عمدی هرگونه خدمات نظیر بیمه؛ ضمانت (گارانتی)، نصب، تعمیر و تأمین قطعات به کالاهایی که جرایم یا تخلفات موضوع این قانون نسبت به آن‌ها ارتکاب یافته است، با علم به وقوع جرم یا تخلف صورت گرفته، تخلف محسوب و در صورتی که در این قانون با سایر قوانین برای آن ضمانت اجرای شدیدتری تعیین نشده باشد، مستوجب جریمه نقدی معادل یک تا دو برابر ارزش کالای موضوع تخلف است.

منبع: تسنیم

منبع: فردا

کلیدواژه: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاق کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۱۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه برای گرانفروشی خودرو

نمایندگی فروش خودرو در تعزیرات حکومتی شیراز به دلیل گرانفروشی یک دستگاه خودرو جریمه شد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا سالاری گفت: پرونده یک نمایندگی فروش خودرو پیرامون گرانفروشی یک دستگاه خودرو با ارزش تخلف یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در شعبه هفتم بدوی تعزیرات حکومتی شیراز رسیدگی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده و نظریه کارشناسی، تخلف را محرز و متهم را به پرداخت ۱۹ میلیارد ریال جریمه نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش کالا محکوم کرد.

سالاری گفت: شعبه همچنین متهم را به پرداخت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال معادل اضافه دریافتی و همچنین هزینه کارشناسی در حق شاکی محکوم کرد.

براساس اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس افزود: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش این تخلف را با ثبت شکایت مشتری دریافت و برای رسیدگی به شعبه هفتم بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان شیراز ارسال کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • جریمه بیش از ۵ میلیارد ریالی، فرجام قاچاق لوازم یدکی خودرو در تایباد
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
  • جریمه برای گرانفروشی خودرو
  • کشف کالای خارجی قاچاق در یک منزل مسکونی در امیدیه
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف