Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان بیمارستان اُتاوا کانادا در مطالعه اخیرشان پتانسیل وزیکول‌های خارج سلولی که از سلول‌های بنیادی مزانشیمی(MSCs)بند ناف برای محافظت از ریه‌ها و مغز نوزادان نارس به دست می‌آیند را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از مدگجت، نوزادان نارس طی زایمان زودرس متولد می‌شوند. زایمان زودرس در انسان به تولد نوزاد پیش از هفته ۳۷ام بارداری گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت زایمان زودرس در اغلب موارد ناشناخته است. چنین نوزادانی به اکسیژن مکمل نیاز دارند، اما این امر نیز می‌تواند به ریه‌های آنها آسیب برساند و باعث ایجاد بیماری به نام دیسپلازی برونکوپولمونری(BPD) شود. در این میان مغز این نوزادان نیز به دلیل اکسیژن کم در معرض خطر است.

محققان این مطالعه پتانسیل سلول‌های بنیادی مزانشیمی را برای کمک به محافظت و بازسازی چنین بافت‌هایی بررسی کردند و آزمایشی را روی موش‌ها انجام دادند که نتایج آزمایش نشان داد که وزیکول‌های خارج سلولی از چنین سلول‌هایی می‌توانند مزایای درمانی داشته باشند و این روش می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، زیرا کنترل، ذخیره و ساخت وزیکول‌ها بسیار آسان‌تر هستند.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی از پتانسیل درمانی قابل توجهی برخوردارند. با وجود این، پزشکان و محققان هنوز این پتانسیل را به درمان‌های بالینی اصلی تبدیل نکرده‌اند. بخشی از مسائل در این واقعیت نهفته است که چنین سلول‌هایی ساختارهای ظریف و زنده‌ هستند و زنده نگه داشتن و حفظ آنها باید بسیار دقیق صورت گیرد. از دیگر مسائلی که در این باره کار دانشمندان را سخت‌تر کرده نیز این است که سلول‌ها به راحتی به دست نمی‌آیند یا ذخیره نمی‌شوند.

خوشبختانه این سلول‌ها، وزیکول‌های خارج سلولی با اندازه نانو را آزاد می‌کنند که نگهداری و ذخیره آنها آسان‌تر است و همچنین ممکن است پتانسیل درمانی داشته باشد. جالب اینجاست که آنها برخلاف سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و بنابراین ممکن است در درمان مشکلات مغزی نیز از پتانسیل بالایی برخوردار باشند.

سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی(BBB) محدوده جداکننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است به طوری که اگر مواد رنگی به‌ درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود.

در این مطالعه جدید، محققان بیمارستان اُتاوا پتانسیل درمانی خود را در موش مبتلا به دیسپلازی برونکوپولمونری(یک بیماری مزمن ریوی که نوزادان نارس را تحت تاثیر قرار می‌دهد)، آزمایش کردند.

اکسیژن مورد استفاده برای درمان نوزادان نارس می‌تواند به ریه‌های آنها آسیب برساند و به دیسپلازی برونکوپولمونری منجر شود. در همین حال، کمبود اکسیژن به مغز می‌تواند به مشکلات رشدی در نوزادان نیز منجر شود.

در این مطالعه جدید، محققان بررسی کردند که آیا وزیکول‌های خارج سلولی مشتق از سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌توانند هر دو مشکل را در موش‌های دارای دیسپلازی برونکوپولمونری کاهش دهند یا خیر. محققان به طرز شگفت انگیزی مشاهده کردند وزیکول‌های خارج سلولی در جلوگیری از آسیب ریه و مغز عملکرد مناسبی دارند.

 "برنارد تباد"(Bernard Thébaud) از محققان این مطالعه گفت: درمانی که سلامت ریه و مغز را بهبود می‌بخشد، برای نوزادان نارس مبتلا به بیماری مزمن ریوی بسیار مفید است. 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سلول‌های بنیادی مزانشیمی ، ریه ، مغز ، نوزادان نارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سلول های بنیادی مزانشیمی ریه مغز نوزادان نارس سلول های بنیادی مزانشیمی وزیکول های خارج سلولی نوزادان نارس وزیکول ها سلول ها ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با تشدید احساسات نزولی در رمزارزهای اصلی، سرمایه‌گذاران توجه خود را به آلت‌کوین‌ها جلب کرده‌اند تا از فرصت‌های سودآوری بهره ببرند.

براساس گزارش تجارت‌نیوز، با کاهش جزئی بیت‌کوین (BTC) و وضعیت بی‌تغییر اتر (ETH) در حدود ۳,۱۰۰ دلار، بازار ارز دیجیتال همچنان در شرایط نوسانی باقی می‌ماند.

بررسی بازار ارز دیجیتال

بیت‌کوین (BTC) اخیراً زیانی در حدود یک درصد دیده و کمی پایین‌تر از سطح ۶۴ هزار دلار در نوساناست. در همین حال، چشم‌انداز اقتصاد کلان به چالش‌هایی در دارایی‌های رمزارزی اشاره دارد، با این حال دلار آمریکا و بازدهی اوراق قرضه دولتی ایالات متحده در نزدیکی بالاترین سطوح چند ماه اخیر خود معامله می‌شوند.

آلت‌کوین‌ها در رادار سرمایه‌گذاران

با وجود شرایط حاکم بر بازار، تحلیلگران چندین آلت‌کوین را که نشانه‌هایی از پتانسیل کسب سود نشان می‌دهند شناسایی کرده‌اند:

لایت‌کوین (LTC)

لایت‌کوین (LTC) در برابر روند نزولی بازار مقاومت نشان داده است و بالاتر از میانگین متحرک ۲۱ روزه (۲۱DMA) خود معامله می‌شود. این ارز دیجیتال افزایش بیش از ۲۵ درصدی را از کف ماهانه قبلی خود ثبت کرده است. لایت‌کوین در حال حاضر در حدود ۸۸ دلار معامله می‌شود، LTC به عنوان یکی از برترین‌ها در ۲۴ ساعت گذشته شناخته شده است. با احتمال شکست قیمت به بالای محدوده تاریخی و رسیدن به ۳۰۰ دلار، این ارز دیجیتال درصدد بازگشت به بالاترین سطح چندساله خود است.

نئو (NEO)

نئو (NEO)، رمزارز بلاک‌چین قرارداد هوشمند NEO، عملکرد چشمگیری نشان داده و با افزایش پنج درصدی در ۲۴ ساعت گذشته به سطح ۲۰ دلار رسیده است. این رمزارز با اینکه بسیار پایین‌تر از اوج‌های ۲۰۲۱ خود است، به‌ طور تاریخی، نئو بازه‌های زمانی دارد که قیمت رالی‌های نمایی از سطوح فعلی خود تجربه است. این مساله می‌تواند فرصتی برای سود قابل توجه سرمایه‌گذاران در بازار صعودی فعلی باشد.

اتریوم کلاسیک (ETC)

اتریوم کلاسیک (ETC)، نسخه بدون فورک بلاک‌چین اتریوم اصلی، پیشرفت‌هایی را به سمت بهبود پس از دوره رکود نشان می‌دهد. ETC با افزایش چهار درصدی در ۲۴ ساعت گذشته، در نزدیکی ۲۸ دلار معامله می‌شود و هدف آن شکست به بالای منطقه مقاومتی ۲۸-۲۹ دلار است. هرچند اتریوم کلاسیک یک سرمایه‌گذاری ریسکی تلقی می‌شود، پتانسیل آن برای کسب سود نمایی نباید نادیده گرفته شود، به‌ویژه زمانی که هیجان بازار و FOMO رفتار غیرمنطقی سرمایه‌گذاران را به همراه داشته باشد.

نتیجه‌گیری

با وجود شرایط چالش‌برانگیز بازار، آلت‌کوین‌هایی مانند لایت‌کوین (LTC)، نئو (NEO) و اتریوم کلاسیک (ETC) فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال پتانسیل کسب سود در شرایط نوسانی بازار هستند، ارائه می‌دهند.

227217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900691

دیگر خبرها

  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • فناوری‌هایی که استاندارد امنیتی ضعیف دارند ممنوع می‌شوند
  • نبرد تاکتیکی استقلال و تراکتور/ آبی‌ها چگونه در غیاب حسینی از دروازه‌شان محافظت می‌کنند؟
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!