Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:40:23 GMT

۲۸ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۲۲۶۷

۲۸ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر ارجمند گفت: پارسال پروندهایی شامل پنج مورد آن جزو آثار ناملموس، ۹ مورد آثار منقول، ۹ مورد آثار غیرمنقول، ۳ مورد آثار طبیعی و ۲ پرونده نیز تعیین حریم به ثبت رسید.

وی افزود: ۹ اثر غیرمنقول ثبت شده شامل حمام سرچم و مسجد آهنگران شهرستان زنجان، امامزاده محمد کله‌سیران شهرستان طارم، محوطه خوم چیخان شهرستان ماه‌نشان، گنبد کهریز، حمام گلابر، تپه بویوک گل، محوطه باغچالار و دستکند خول شهرستان ایجرود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارجمند بیان کرد: ۹ اثر منقول ثبت شده شامل یک قطعه پارچه ساسانی شماره اموال، ۵ قطعه پارچه ساسانی، یک قطعه پارچه هخامنشی به شماره اموال ۲۱۵۷، جارو ساسانی شماره اموال ۲۳۳۳، کاسه دو دسته گورستان سره جی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اظهار کرد: پنج اثر ناملموس ثبت شده شامل خوراک محلی قویماق زنجان، حلوای محلی اوماج روستای گلابر شهرستان ایجرود، غذای محلی عشایری اریکلی پیزو شهرستان ایجرود، بازی بومی محلی ارقه ارقه شهرستان ابهر آثچی کند، نان محلی زیتون شهرستان طارم است.

ارجمند یادآور شد: ۳ اثر طبیعی ثبت شده شامل غار زرین شهرستان خدابنده، مجموعه درختان گردو چشمه پلنگه شهرستان طارم و درخت کهنسال چنار کوی نیک شهرستان ابهر است. همچنین ۲ پرونده حرایم ثبت شده شامل حسینیه کرسف شهرستان خدابنده و مسجد جامع قروه در شهرستان ابهر است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون مجموع آثار ثبتی این استان به عدد ۹۰۴ اثر رسیده که شامل ۷۸۵ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۳۹ اثر در فهرست میراث منقول، ۶۱ اثر در فهرست میراث ناملموس و ۱۸ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر در فهرست میراث جهانی است.

کد خبر 5465257

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی زنجان ثبت ملی امیر ارجمند ویروس کرونا بوشهر گرد و غبار کرمانشاه آلودگی هوا هفته هنر انقلاب اسلامی ماه رمضان 1401 خراسان رضوی مشهد آمار کرونا خطبه های نماز جمعه انقلاب اسلامی هنر ماه مبارك رمضان اثر در فهرست میراث ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری آئین روز ملی قنات با حضور جمعی از کشاورزان دشت بهریار شهرستان دلیجان خبر داد.

محمود مرادی امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: کشاورزان در این مراسم به مناسبت  گرامیداشت روز ملی قنات ایرانی، مظهر قنات تاریخی بهریار را به امید فزونی برکت، گلریزان و گلاب افشان کردند.

وی گفت: ایرانی‌ها با ابداع فن قنات در سرزمین نیمه خشک ایران بزرگترین تمدن‌ها را ایجاد کردند و در واقع با مدیریت منابع آب آبادانی را به ارمغان آوردند، لذا وظیفه همه ما این روزها حفاظت از این میراث معنوی است تا نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد کنند.

او با بیان اینکه قنات بهریار به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره صفوی در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۴ به شماره ۳۱۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: امسال مراسم روز ملی قنات برای سومین سال متوالی در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی این میراث ارزشمند تاریخی دلیجان برگزار شد.

مرادی افزود: قنات بهریار یکی از کهن‌ترین میراث ارزشمند شهر دلیجان است که با تلاش سعید اصغری، محقق و تاریخ نویس دلیجانی در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: متاسفانه قنات بهریار حال خوبی ندارد و لازم است مدیریت شهری دلیجان این مهم را درک کند که یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر در معرض نابودی است و باید اقدامات ضروری برای نجات آن را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام    

دیگر خبرها

  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس
  • کشف ۳۰۸ قطعه شی تاریخی چندهزارساله در چالوس
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد