Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- «جویس آرس» به تازگی ۷۴ساله شده بود و زمانی که پذیرفت نمونه خونی برای پژوهش ارائه دهد حال‌اش خوب بود. بنابراین، زمانی که آزمایش غربالگری برای علائم سرطان مثبت شد شگفت زده شده بود. پس از تکرار آزمایش خون، پت اسکن و بیوپسی سوزنی مشخص شد که او به سرطان لنفوم هوچکین نوعی سرطان غیر معمول در سیستم لنفاوی مبتلا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فرارو به نقل از آسوشیتدپرس، او که یک دلال بازنشسته املاک است می‌گوید: «آن لحظه گریه کردم و اشک ریختم و فکر کردم خب، حالا باید چه کرد»؟ او که ساکن اورگان در امریکاست داوطلب شده بود تا آزمایش خونی را انجام دهد که به عنوان یک مرز جدید در غربالگری سرطان برای افراد سالم معرفی می‌شود. در این روش با بررسی قطعات دی ان‌ای ریخته شده توسط سلول‌های تومور به دنبال سرطان می‌گردند. چنین آزمایش خونی که بیوپسی مایع نامیده می‌شود پیش‌تر در بیماران مبتلا به سرطان برای تنظیم درمان و بررسی اینکه آیا تومورها عود می‌کند یا خیر استفاده شده بود. اکنون یک شرکت امریکایی، آزمایش خون خود را برای افرادی که هیچ نشانه‌ای از سرطان ندارند به عنوان راهی برای تشخیص تومورها در پانکراس، تخمدان‌ها و سایر اندام‌هایی که هیچ روش غربالگری توصیه شده‌ای درباره آن وجود ندارند تبلیغ می‌کند. این پرسش هنوز بدون پاسخ مانده است که آیا چنین آزمایش خونی برای تشخیص سرطان اگر به مراقبت‌های معمول اضافه شود می‌تواند سلامت آمریکایی‌ها را بهبود بخشد یا به دستیابی به هدف کاخ سفید برای کاهش نرخ مرگ و میر بر اثر سرطان به میزان نصف در ۲۵ سال آینده کمک خواهد کرد یا خیر.

با پیشرفت در توالی یابی دی ان‌ای و علم داده‌ها که آزمایش‌های خون را ممکن می‌سازد شرکت Grail مستقر در کالیفرنیا و سایر شرکت‌ها در حال رقابت با یکدیگر برای تجاری سازی این آزمایش خون هستند.

پژوهشگران دولتی ایالات متحده در حال برنامه ریزی یک آزمایش بزرگ احتمالا هفت‌ساله و با حضور ۲۰۰ هزار شرکت کننده هستند تا ببینند آیا آزمایش خون می‌تواند به وعده تشخیص ابتلای افراد به سرطان‌های بیش‌تر و نجات جان انسان‌ها کمک کند یا خیر.

دکتر «لوری میناسیان» از مؤسسه ملی سرطان که در برنامه ریزی این تحقیق مشارکت دارد می‌گوید: «این آزمایش‌ها فوق العاده به نظر می‌رسند اما ما اطلاعات کافی در مورد آن نداریم. ما داده‌های قطعی نداریم که نشان دهند آیا این نوع آزمایش خطر مرگ ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد یا خیر».

شرکت Grail با در اختیار داشتن ۲۰۰۰ پزشک که مایل به تجویز این آزمایش ۹۴۹ دلاری هستند بسیار جلوتر از سایر شرکت‌ها عمل کرده است. البته آزمایش این شرکت اکثر طرح‌های بیمه هزینه را پوشش نمی‌دهد. این آزمایش بدون تایید گروه‌های پزشکی یا توصیه مقامات بهداشتی ایالات متحده به بازار عرضه شده است. برای یک دارو، سازمان غذا و داروی آمریکا قصد دارد متوجه شود که احتمال زیادی وجود دارد که مزایای آن نه تنها اثبات شود بلکه بیش‌تر از مضرات آن باشد. دکتر «بری کرامر» می‌گوید: این موضوع در مورد دستگاه‌هایی مانند تجهیزات و دستگاه‌هایی که با آن آزمایش خون انجام می‌شود صدق نمی‌کند. تاییدیه سازمان غذا و دارو برای این نوع آزمایش لازم نیست".

تاریخچه غربالگری سرطان اما به ما آموخته که باید جانب احتیاط را رعایت کرد. ژاپن در سال ۲۰۰۴ میلادی غربالگری انبوه نوزادان را برای تشخیص سرطان در دوران کودکی متوقف کرد زیرا مطالعات نشان دادند که این روش نجات بخش جان افراد نخواهد بود. سال گذشته یک مطالعه ۱۶ساله روی ۲۰۰ هزار زن در بریتانیا نشان داد که غربالگری منظم برای تشخیص سرطان تخمدان هیچ تفاوتی در مرگ و میر افراد ایجاد نکرده است.

البته موارد شگفت انگیزی در نتیجه آزمایش خون کشف شده اند: غربالگری سرطان‌هایی را پیدا می‌کند که نیازی به درمان ندارند و در یا بسیاری از سرطان‌های خطرناک به قدری سریع رشد می‌کنند که از غربالگری فرار کرده و به هر حال مرگبار هستند.

البته غربالگری می‌تواند بیش‌تر از اینکه فایده داشته باشد باعث ایجاد مضراتی شود از جمله ایجاد اضطراب کاذب در فرد، هزینه‌های غیر ضروری و عوارض جانبی جدی. آزمایش‌های تومور مارکر سرطان پروستات یا PSA برای مردان می‌توانند منجر به عوارض درمانی مانند بی‌اختیاری ادرار یا ناتوانی جنسی شوند حتی زمانی که برخی از سرطان‌های پروستات با رشد آهسته هرگز مشکلی برای فرد مبتلا ایجاد نمی‌کردند. قوی‌ترین شواهد برای آزمایش‌های غربالگری سرطان سینه، دهانه رحم و روده بزرگ هستند. برای برخی از افراد سیگاری غربالگری سرطان ریه توصیه می‌شود. آزمایش‌های توصیه شده ماموگرافی، تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم یا PAP، کولونوسکوپی هر بار احتمال ابتلا به یک سرطان را بررسی می‌کنند. آزمایش‌های خون جدید به طور همزمان بسیاری از سرطان‌ها را جستجو می‌کند. به گفته دکتر «جاشوا آفمن» مدیر اجرایی Grail این یک مزیت است.

آفمن می‌گوید: «ما در این کشور چهار یا پنج سرطان را غربالگری می‌کنیم اما بسیاری از مرگ و میر‌ها ناشی از سرطان به دلیل سرطان‌هایی است که ما اصلا به دنبال آن نیستیم». دکتر «توماس بیر» از دانشگاه علوم و بهداشت اورگان در پورتلند پژوهشی را که توسط این شرکت انجام شد هدایت کرده که جویس آرس در سال ۲۰۲۰ میلادی به آن ملحق شد. پس از یک زمستان تلخ شیمی درمانی و پرتودرمانی پزشکان به او گفتند که درمان موفقیت‌آمیز بوده است. بیر می‌گوید: «برای برخی دیگر، آزمایش خون سرطانی را تشخیص داد که پیشرفته و تهاجمی بود. یک شرکت کننده مسن‌تر که مورد بدی داشت درمان را رد کرد».

شرکت Grail هم چنان آزمایش خود را به روز می‌کند و در آزمایشی با سرویس سلامت همگانی بریتانیا بر روی ۱۴۰ هزار نفر حمایت می‌کند تا مشاهده شود که آیا آزمایش خون می‌تواند موارد سرطان را کاهش دهد و باعث بهبود وضعیت درمان شود یا خیر. در حال حاضر، کارشناسان بهداشت تاکید دارند که آزمایش خون Grail یک تشخیص سرطان نیست بلکه نتیجه مثبت آن نیاز به آغاز اسکن و بیوپسی بیش‌تر را ضروری می‌سازد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: آزمایش خون سرطان سینه سرطان برای تشخیص سرطان غربالگری سرطان آزمایش خون آزمایش ها سرطان ها بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون

داده‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نشانگر اولیه «مولتیپل اسکلروزیس» یا «ام‌ اس» می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند چه کسی در نهایت طعمه این بیماری «دژنراتیو عصبی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انسان‌ها سوگیری یادگیری ماشینی را بیشتر از سوگیری خود تشخیص می‌دهند
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون