Web Analytics Made Easy - Statcounter

 دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تظاهرات بعدازظهر روز گذشته در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت که تعداد افرادی که تجمع کرده بودند کم بود و بیشتر تظاهر به حمله بود و‌درست است که در واقعیت اتفاق ناگوار و بزرگی صورت نپذیرفته، اما از دیدگاه دیپلماسی، امنیت اماکن دیپلماتیک و همچنین ابعاد رسانه‌ای اتفاق قابل‌توجهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم‌تر از ۱۵ نفر دیروز در مقابل سفارت کشورمان در کابل تجمع کردند اما شمار بیشتری با تجمع در مقابل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات اقدام به سر دادن شعار و سنگ پرانی به سمت ساختمان کنسولگری کردند.

گزارش ها حاکی است که معترضان موفق به ورود به داخل ساختمان کنسولگری نشدند، چون با ورود مولوی "اسلام جار" والی هرات به محل حادثه غائله پایان یافت و معترضان با «شلیک‌های هوایی» نیروهای طالبان و نیروهای محافش نمایندگی متفرق شدند.

به گفته موسوی وزارت خارجه به صورت مرتب با سفیر و سرکنسول کشورمان در ارتباط بوده و گزارش شده است که مقامات وزارت امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان پس از این حوادث با مقامات سفارت کشورمان تماس گرفته و نسبت به کنترل اوضاع و تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک کشورمان اطمینان داده‌اند.

منابع هراتی می‌گویند پشت صحنه این تظاهرات گروه‌های غربگرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» که پیش از این از سوی غربی‌های حاضر در افغانستان تأمین مالی می‌شدند قرار دارند و این گروه‌ها برای روزهای آینده نیز فراخوان تظاهرات داده‌اند.

دستیار وزیر خارجه در مورد خبر دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه طالبان یادآور شد توجه به پروژه‌ای که تخمین می‌زدیم ما و افغانستان را به سمت بحران ببرد، این دیدار با ابتکار جناب آقای امینیان سفیر ایران در کابل صورت گرفت و اصلا موضوع احضار در میان نبوده است و در این دیدار طرف افغانستانی نیز نگرانی ما را پذیرفته و نسبت به کنترل اوضاع نیز وعده همکاری داد، اما خبر طور دیگری منعکس گردید.

موسوی می گوید همه مسئولان نظام پس از بررسی‌های خود به این جمع‌بندی واحد رسیده‌اند که دست‌هایی خارج از افغانستان پشت پرده انتشار کلیپ‌های اخیر و بهم ریختن فضای دو ملت هستند، زیرا منافع‌شان از این طریق می‌گذرد و همه بر این اعتقادند که عبور از این بحران و بحران‌های آینده از راه همکاری با حکومت افغانستان می‌گذرد. اگر همکاری و سیستمی برای ارتباط باشد حتما می‌توان به سرعت از پازل‌های چیده شده عبور کرد کمااینکه در گذشته نیز بار‌ها از چنین پازل‌های طراحی شده‌ای با ارتباط با طرف مقابل به سلامت عبور کردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت خارجه روابط ایران و افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۴۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد،‌ نائب رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان با بیان اینکه همکاری دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران بهترین راه حل برای بحران انرژی پاکستان است، تصمیم مستقل از سوی دولت اسلام آباد و بی توجهی دولتمردان پاکستانی به سنگ اندازی‌های آمریکا را برای تقویت روابط دوجانبه این کشور با ایران خواستار شد.
«علامه سید اقبال رضوی» نائب رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در مصاحبه‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران به راحتی می‌تواند مسئله بحران انرژی پاکستان را حل کند.
وی با اشاره به سنگ اندازی‌های آمریکا در روابط دوجانبه ایران و پاکستان همزمان با سفر اخیر «دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد گفت: اگر پاکستان خود را کشوری مستقل می‌داند به هیچ عنوان نباید برای توسعه روابط با کشور همسایه خود تحت فشار آمریکا و تهدید تحریم‌های اقتصادی این کشور قرار بگیرد.
اقبال رضوی افزود: درحالیکه بزرگترین مسئله پیش روی پاکستان بحران انرژی است و از طرفی نیز کشور همسایه ایران با ظرفیت بالای خود می‌تواند برق، گاز و بنزین ارزان برای شما فراهم کند ضروری است تا از این ظرفیت استفاده شود.
این مقام حزبی پاکستان افزود: همسایگی، مرز مشترک، مقرون به صرفه بودن تجارت، کاهش هزینه حمل و نقل تمامی مواردی هستند که باعث می‌شود جمهوری اسلامی ایران به مراتب شریک تجاری بهتر از غرب برای پاکستان جهت بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم باشد.
وی در بخش پایانی مصاحبه خود تاکید کرد: بحران انرژی مسئله حیاتی مردم پاکستان و کاملا داخلی است از این رو دولت پاکستان باید با واردات انرژی از ایران که خواست همه مردم پاکستان است به این بحران خاتمه بخشد.

دیگر خبرها

  • ایران خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرد
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه
  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد