Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند هفته ای است که جاده وشنوه_ دستگرد در حال بهسازی است جاده های روستایی یکی از عوامل توسعه متوازن محسوب می شوند و از آنجا که روستای وشنوه دارای تاریخ هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد و جز روستاهای هدف گردشگری است بهسازی جاده دسترسی به این روستا باعث افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی به این روستا است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، وشنوه، روستای ییلاقی از توابع بخش فردو شهرستان کهک در استان است،  روستای ییلاقی وشنوه از توابع بخش کهک در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر قم با ویژگی های تاریخی هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد چند سال پیش از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است تا با معرفی ظرفیت های این مکان به جذب گردشگران پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جاده وشنوه در روستای دستگرد بخش نوفل لوشاتو واقع شده‌است. جاده وشنوه به معابر مهمی مانند جاده فردو و جاده شاه اسماعیل متصل گردیده است، دستگرد، مرکز دهستان فردو و روستایی از توابع بخش فردو شهرستان کهک در استان قم است

طبیعت بکر و دست نخورده این روستای گردشگری در محدوده کوهستانی استان قم قرار دارد که از شمال به کوه قلعه دژ و از شمال غربی به کوه بخاره محدود می شود که طبق سرشماری در سال ۱۳۸۵ به حدود ۸۵۰ تن در این روستا به زندگی زراعی و دامداری مشغول هستند.


روستای زیبا و ییلاقی وشنوه دارای بافت مسکونی متراکم با معماری پلکانی دارد. در این روستا، خانه های بزرگ و ویلایی و در بافت تاریخی آن خانه هایی با قدمتی بسیار طولانی به چشم می خورد.

روستای کوهستانی و زیبای وشنوه به دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم ییلاقی نظر گردشگران را به خود جلب کرده است این در حالی است که ارتفاعات زیبای الوند در ۱۰ کیلومتری روستای وشنوه واقع شده است.

غار وشنوه یکی از جاذبه های طبیعی و شگفت انگیز روستای وشنوه است که در ۶ کیلومتری روستا و در کوهستان اردهال قرار دارد همچنین دره های اطراف روستا وشنوه از درختان کهنسال گردو و بادام پوشیده شده است ضمن اینکه از دیگر جاذبه های طبیعی این روستا رودخانه وشنوه است که از میان روستا عبور می کند.



روستای تاریخی وشنوه دارای اولین معدن استخراج مس در ایران است که در زمره قدیمی ترین معادن مس است که در کل خاورمیانه از آن بهره برداری شده است با مطالعات تاریخی و باستانی که از این منطقه صورت گرفته است نشان از قدمتی تاریخی از هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد دارد.

برای اولین بار پس از کشف معادن وشنوه در سال های ۱۹۶۰ مطالعاتی دقیقی بر روی این معادن صورت گرفت. کار از بخش معدنی دور افتاده چاله غار شروع شد و سپس در دومین بخش معدنی یعنی لقه مراد ادامه یافت.

با توجه به ییلاقی بودن وشنوه و دستگرد پایان هفته ها جاده وشنوه دستگرد شاهد حضور زیاد گردشگران بود اما وضعیت آسفالت آن مدت هاست که نامناسب است،  جاده های روستایی یکی از مهم ترین عوامل توسعه ای به شمار می رود. 

روستای وشنوه به خاطر ویژگی های تاریخی و گردشگری که دارد به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است تا منظور بهره برداری از ظرفیت های این روستاها در جهت توسعه گردشگری و توانمندسازی جوامع محلی، زیرساخت های لازم برای توسعه آنها فراهم شود.

محمدرضا زیدآبادی گفت: از آنجا که شهرستان کهک و توابع آن، در زمره مناطق ییلاقی گردشگری استان بوده و محورهای برون‌شهری آن شاهد ترافیک چشمگیری به‌ویژه در ایام پایانی هفته و روزهای تعطیل است، ارتقای سطح سرویس راه‌های آن، در اولویت‌های اجرایی اداره‌کل متبوع قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به مطالعه‌های میدانی صورت گرفته، طرح بهسازی محور روستایی وشنوه - دستگرد  به دلیل فرسودگی آسفالت و تردد چشمگیر محور، در دستور کار قرار گرفت.

معاون راهداری قم در رابطه با اندازه مسیر طرح نیز بیان داشت: طول راه قریب ۳.۵ کیلومتر و عرض آن هم به طور متوسط ۵.۵ متر است.


زیدآبادی به مشخصه‌های فنی طرح اشاره و تصریح کرد: طرح بهسازی محور وشنوه - دستگرد در قالب عملیات لکه گیری هندسی، درزگیری با قیر پلیمری و روکش آسفالت در حال اجرا می‌باشد.

معاون راهداری قم در مورد اعتبار این طرح نیز گفت: میزان اعتبار تخصیصی آن بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال است.

 زیدآبادی به بازه زمانی اجرا و تکمیل طرح بهسازی محور وشنوه - دستگرد، اشاره و تصریح کرد: به دلیل آمد و شد چشمگیر محور که ضرورت تسریع در اجرای این طرح را دوچندان می‌کند این طرح تاپایان فروردین ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ضمن تاکید بر ضرورت رعایت جوانب ایمنی توسط کاربران جاده‌ای بیان کرد: پایبندی به مقررات ترافیکی، به‌ویژه توسط رانندگانی که از محل اجرای طرح‌های عمرانی تردد می‌کنند، ضمن کاهش چشمگیر حوادث، موجب تسریع در روند اجرا و تکمیل طرح‌ها می‌شود.

پیش از کرونا سالانه بیش از شش میلیون نفر توریست و مسافر از کشورهای مختلف وارد ایران می شدند که بیش از نیمی از آنان به زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) می آیند که می توان با معرفی آثار تاریخی و روستاهای گردشگری از ظرفیت این افراد در ایجاد اشتغال و توسعه های اقتصادی در صنعت گردشگری بهره مند شد، یکی از عوامل مهم در این خصوص وجود جاده های مناسب جهت تردد گردشگران است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: روستای وشنوه قبل از میلاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۵۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد

محمد بن سلمان ـ ولیعهد عربستان ـ از توسعه مسجد تاریخی «قُبا» در شهر مدینه، از زمان تأسیس آن در سال اول هجری، خبر داد.

غنی‌سازی تجربه‌های مذهبی و فرهنگی برای زائران و بهبود کیفیت زندگی تحت چشم‌انداز ۲۰۳۰ از جمله محورهای این پروژه اعلام شده است.

این پروژه، مسجد قبا را به همراه ۵۷ مکان تاریخی دیگر گسترش می‌دهد. این امر ارتباط بین این بناهای دیدنی و سایر مکان‌های میراثی را افزایش می‌دهد و یک نقطه تاریخی ایجاد می‌کند که بناهای تاریخی را به نمایش می‌گذارد.

برای این طرح، بودجه یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده و پس از پایان پروژه ظرفیت مسجد قبا به ۶۶ هزار نفر می‌رسد و مساحت آن نیز بالغ بر ۷۲ هزار متر خواهد بود که به بیانی دیگر ۱۰ برابر مساحت کنونی مسجد است.

مسجد قبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد و در روایت‌ها آمده است که نخستین سنگ‌های بنای آن توسط حضرت محمد (ص) پس از مهاجرت از مکه به مدینه گذاشته شد.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» و دیگر ابرپروژه‌های آنها به قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

گردشگری در واقع ستون «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت به شمار می‌آید، که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست.

بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۵۶ درصدی در تعداد گردشگران ورودی را ثبت کرد. گزارش این سازمان همچنین حاکی از آن است که این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ به نرخ قابل توجه بازیابی گردشگری با ۱۵۶ درصد در تعداد گردشگران ورودی دست یافته است.

عربستان در کنار تلاش برای افزایش گردشگران سیاحتی، طرح‌های ویژه‌ای را نیز برای ترویج گردشگری مذهبی خود در دستور کار داده است و بر اساس چشم‌انداز ۲۰۲۳ این کشور، ۳۰ مسجد تاریخی در این کشور در برنامه توسعه و مرمت قرار دارند.

دیگر خبرها

  • بهسازی چاه‌ روستای کرخنگان مروست
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار