Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@12:18:24 GMT

بایدها و نبایدهای تغذیه در روزه‌داری

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۵۳۳۷

بایدها و نبایدهای تغذیه در روزه‌داری

پزشک متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تشریح بایدها و نبایدهای تغذیه در روزه‌داری پردخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر علیرضا باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با تبریز بیدار با بیان اینکه از گرسنگی و تشنگی واهمه نداشته باشید، اظهار داشت: یکی از فواید مهم روزه داری پاکسازی بدن از مواد زائدی است که موجب بیماری می شود، به همین دلیل است که امیرمومنان علی علیه السلام می فرمایند «گرسنگی مفیدترین داروهاست» یا «گرسنگی و بیماری یکجا جمع نمی شوند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزه باعث سلامتی بدن به شرط عدم زیاده روی در مصرف غذا و آب 

وی افزود: نکته مهم این است که روزه وقتی موجب سلامتی می شود که در مصرف غذا و آب زیاده روی نشود. اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود، طبیعی است که در پایان ماه مبارک رمضان حداقل چند کیلو وزن کاهش یابد.

عضو هیات علی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: از دیدگاه طب سنتی، مناسب ترین تعداد وعده غذایی، دو وعده غذایی و آن هم صبحانه و شام می باشد که این مساله در ماه مبارک رمضان و با روزه داری محقق می شود.

متنوع ولی در هر وعده ساده غذا بخورید

وی ادامه داد: در این که بدن نیاز به مواد غذایی متنوع دارد شکی نیست ولی نباید همه انواع غذاها را با هم مصرف کرد. برخی غذاها زود هضم هستند (مثل سوپ یا زرده تخم مرغ) و برخی دیر هضم اند (مثل هلیم، کله پاچه، آبگوشت). خوردن انواع مواد غذایی به صورت هم زمان موجب سوءهاضمه و آسیب دیدن معده می شود. پس تنوع غذایی را در وعده های مختلف اجرا کنید نه در یک وعده.

بین افطار و شام فاصله نیندازید

این پزشک متخصص طب سنتی ایرانی تاکید کرد: باتوجه به فاصله کوتاه بین افطار و سحر، فاصله ایجاد کردن بین افطار و شام هم باعث پرخوری و هم موجب سوءهاضمه می شود.

با معده پر از غذا نخوابید 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از خطرات فاصله ایجاد کردن بین افطار و شام، خوابیدن با معده پر از غذا می باشد، افزود: این رفتار عوارض زیادی دارد. و همین طور است در مورد افرادی که بعد از سحری خوردن می خوابند. بنابراین تا طلوع آفتاب (بین الطلوعین) نیز نخوابید.

توصیه هایی برای نوشیدن مایعات

دکتر باقرزاده در ادامه توصیه های خود گفت: موقع افطار فقط در حد رفع نسبی عطش آب بنوشید و از نوشیدن حجم زیاد مایعات که موجب نفخ معده و سوءهاضمه می شود، بپرهیزید.

وی اضافه کرد: آب یخ خوردن موقع افطار بسیار مضر است. آب یخ برای کبد بسیار مضر است و عطش را بیشتر می کند. آب را با حجم کم و به تدریج (جرعه جرعه) بنوشید.

این متخصص طب سنتی بیان داشت: آب و سایر نوشیدنی های مورد نیاز بدن را یک ساعت بعد از خوردن افطار میل کنید. در این فاصله آب مورد نیاز بدن توسط سوپ و آش و حتی همان نان و برنجی که خورده می شود تأمین می گردد و جای نگرانی نیست.

وی گفت: در وعده سحر نیز مایعات مورد نیاز بدن را نیم تا یکساعت قبل از غذا مصرف کنید و بعد از خوردن سحری آب و چای نخورید.

دکتر باقرزاده در مورد نوشیدن مایعان برای بازه های سنی مختلف گفت: افراد مسن، نوشیدنی شان ترجیحا گرم باشد (مثل آب جوش،آب عسل، چای کم رنگ ایرانی) ولی جوانان که گرم مزاج هستند و عطش زیادی دارند، مایعات خنک (نه یخ) میل کنند خصوصا نوشیدنی هایی که عطش آنها را کم می کند (مثل خاکشیر، آبلیمو، سکنجبین،  عرق کاسنی و شاهتره).

بایدها و نبایدهای وعده سحری

وی با اشاره به ضرورت خوردن وعده سحری گفت: شام جای سحری را نمی گیرد. سحری را حتما میل کنید اگر چه چند لقمه باشد. نخوردن سحری باعث تحلیل قوا در طول روز می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: در سحر از اغذیه تند و شور و شیرین بپرهیزید. همچنین غذاهایی مثل ماهی یا کباب یا سیر و پیاز زیاد نخورید تا دچار عطش نشوید.

وی تاکید کرد: در وعده سحر بیشتر نان مصرف شود نه برنج زیرا انرژی بیشتری ایجاد می کند.

زمان صحیح برای میوه خوردن

وی با بیان اینکه زمان صحیح میوه خوردن بعد از هضم غذاست، گفت: از خوردن میوه بلافاصله بعد از افطار یا سحر بپرهیزید.

این پزشک متخصص طب سنتی ایرانی اضافه کرد: خوردن آب بعد از میوه مضر و باعث سوءهاضمه و فساد است. از خوردن همزمان چند نوع میوه پرهیز کنید که مضر است زیرا برخی میوه ها طبیعت گرم (خربزه، انبه، موز، انجیر و انگور) و برخی طبیعت سرد (هندوانه، خیار، آلبالو، کیوی) دارند همچنین برخی زود هضم (خربزه) و برخی دیگر دیر هضم (موز و هلو) هستند.

وی تصذیح کرد: با توجه به این که گقته شد مایعات مورد نیاز بدن را یک ساعت بعد از افطار میل کنید و میوه را همراه با مایعات نخورید، زمان مناسب برای خوردن میوه، قبل از خواب یا یک ساعت قبل از سحری خوردن است.


غذاهای ناسازگار را هم زمان نخورید

دکتر باقرزاده ادامه داد: برخی مواد غذایی وقتی هم زمان با برخی غذاهای دیگر خورده شوند ضرر می رسانند، مثل خوردن ماست همراه گوشت، پنیر، ترشی و باقلا؛ خوردن شیر همراه با ماهی، مرغ، ترشی، خربزه؛ خوردن تخم مرغ همراه با ماهی. به عنوان مثال اگر شام مرغ یا ماهی است افطار را با شیر باز نکنید یا شیر برنج نخورید.

چگونگی پیشگیری از یبوست

وی با تاکید بر اینکه به دلیل کم آبی بدن در ایام روزه داری، یبوست شایع می شود، افزود: افرادی که مبتلا به یبوست می شوند از خوردن چای پررنگ، غذاهای خشک و قابض مثل برنج، قهوه، رب انار، سماق، موز، نان بدون سبوس بپرهیزند. ابتدای افطار و ۲۰ دقیقه قبل از سحری یک لیوان آب جوش با عسل بخورند. دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با آب گرم مخلوط و بخورند.

چند نکته دیگر

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه نکات دیگری را بیان کرده و گفت: زیاده روی در مصرف چای و لبنیات موجب سنگ کلیه می شود. در مصرف زولبیا و بامیه زیاده روی نشود.

وی اضافه کرد: تأکید می شود افرادی که سالم هستند اجازه روزه گرفتن دارند.

دکتر باقرزاده در پایان گفت: از پروردگار متعال می خواهیم فرمایش پیامبر مکرم اسلام (ص) که فرمودند «صوموا تصحوا» «روزه بگیرید تا سالم بمانید» را در مورد همه مومنان محقق گرداند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی تبریز دکتر باقرزاده متخصص طب سنتی مورد نیاز بدن بین افطار زیاده روی روزه داری وعده سحر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۵۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد

هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

در این‌جلسه حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات انجام شده در هفته سلامت ارایه کرد.

همچنین محمدامین محمدی دبیر کارگروه تغذیه و سلامت خانواده در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه نیز گزارشی در مورد اقدامات اجرایی در حوزه سفره خانواده و ارتقای سطح سلامت تغذیه در بین جوانان و اعضای خانواده و توجه به جنگ فرهنگی و تغییر سبک تغذیه سالم در جامعه ارایه کرد.

در بخش دیگری از این جلسه انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز نکاتی را درباره این موضوع مطرح کرد.

در ادامه جلسه آیت‌الله علی خاتمی رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان نیز گزارشی از فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی این استان ارائه کرد.

دیگر خبرها

  • پنه لوپه کروز بازیگر مشهور ۵۰ ساله راز جوانی‌اش را فاش کرد
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • ببینید | تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی